Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första stapplande scriptstegen. Hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Första stapplande scriptstegen. Hjälp

    Hej,

    jag försöker bygga mitt första script där tanken är att den ska ge köpsignal mellan 09.01 och 17.15 när MACD har en positiv korsning. Tanken är att det ska ske på 3 minutersupplösning. Så här långt (kort...) har har jag kommit, men det ger mig syntax fel. Tacksam för hjälp!

    SIX-GOLD=cmpref(c,0,a)
    ej_innehav=le(portfolio(v),0)
    köpläge=MACD(B)
    klocka=frac(date())
    kl0901=gt(klocka,0.376)
    kl1715=lt(klocka,0.719)
    köp1=and(köpläge,kl0901)
    köp2=and(köp1,kl1715)
    köp3=and(köp2,ej_innehav)
    mult(köp3,5)
    draw(köp3,1,bqb)

    {@A(3,SIX-GOLD )}

  • #2
    SIX-GOLD=cmpref(c,0,a) har samma namn som extraobjektet.
    Dessutom används det inte.

    Vet ej om det är lämpligt att avsluta med draw. Regeln är att alltid har slutvillkoret sist. Förutom extraobjekt som kommer sist.

    Som det är nu kommer scriptet att trigga i dagsupplösning. I diagramritning kommer diagrammets upplösning användas. Visst det går att använda extraobjekt i 3 min. Dock enklare att scripta direkt i önska upplösning.

    i3(
    ...
    ...
    )

    Comment


    • #3
      Tack Henric!
      Har gjort några ändringar nedan efter hur jag förstår ditt svar. En sak jag inte kan räkna ut hur jag skriver "köpläge", dvs när MACD triggerkurvan är över oscilatorkurvan - MACD(t) är större än MACD(n) för gold senaste close av 3min.

      i3(
      gold=cmpref(c,0,a)
      ej_innehav=le(portfolio(v),0)
      köpläge=MACD(B)
      draw(köp3,2,bqb)
      klocka=frac(date())
      kl0901=gt(klocka,0.376)
      kl1715=lt(klocka,0.719)
      köp1=and(kl1715,kl0901)
      köp2=and(köp1,ej_innehav)
      köp3=and(köp2,köpläge)
      mult(köp3,5)
      )

      {@A(3,SIX-GOLD )}

      Comment


      • #4
        Är inte helt med. Det verkar som du vill att macd(s) ska vara köp och inte macd(b). Det kanske bara är skrivet så fastän du vill ha macd(b) som i scripet.

        Date() kan inte användas i diagram. Fungerar i skarpt och i simulering. När du bara vill rita villkor tar du alltså bort tidsvillkoren med date().

        Likaså gäller villkoret ej_innehav i diagramritning det konto som är valt och uppdateras med faktiska avslut.

        Vill du bara kolla när macd triggar räcker detta:

        i3(
        draw(mult(macd(b),10),3,bsbF)
        and(0,0)
        )

        Extraobjekt behövs inte så länge du analyserar direkt på instrumentet i vald upplösning.

        Comment


        • #5
          Stort tack Henric

          Comment

          Working...
          X