Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur nollas retval?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur nollas retval?

    Hej!
    Jag har en fråga kring funktionen retval.
    Säg exempelvis att jag har flera köpscript och flera säljscript som handlar Skanska dag 1. Varje köpscript har ett säljscript som det är "knutet till", detta genom att köpscriptet skriver retval(1,2) så att det berörda säljscriptet säljer och inget annat av resterande köpscript. Detta innebär ju (väll?) att retval(1,2) kommer ligga kvar till dagen efter då det inte nollas av säljscriptet. Skulle detta kunna innebära att det säljscriptet triggas felaktigt dag 2 såvida det finns ett innehav utav Skanska?

    Hoppas ni hängde med på den något röriga förklaringen/frågan. :P

    /Tobias

  • #2
    Inte helt med.

    Om varje säljscript är kopplat till ett köpscript borde det inte vara några problem. Annars kommer senaste koppling ändå att användas.

    Vill du däremot att säljscriptet bara ska gälla samma dag som köp eller att en manuell position tas kan säljscriptet kopplat till senaste köpscript ändå trigga en försäljning.

    Edit: Enkelt förklarat sker det ingen automatisk nollställning. Det måste hanteras i scripten. Det skulle tex kunna lösas med att även tiden för affären loggas av köpscripten. Säljscripten gäller bara om tiden för senaste köpet ligger nära det lagrade värdet.
    Last edited by Henric; 2020-11-05, 11:35.

    Comment


    • #3
      Okej, ja, jag ber om ursäkt för dålig förklaring.

      Det jag är ute efter är något sätt att nolla alla mina retval-funktioner, dvs:
      retval(0,2)
      retval(0,3)
      retval(0,4)

      Detta vill jag göra efter 17:20 då jag säljer mina innehav om de inte redan är sålda.

      Problemet är att det inte alltid finns något innehav klockan 17:20 som "tidsstoppen" säljer. Då uppstår ett problem då jag inte kan lägga in dessa retval-nollningar i de andra säljscripten eftersom det då ställer till det med de räkningar som retval-funktionerna är tilltänkta att göra.
      Kan man bygga ett separat "nollningssscript" som inte skickar ordrar?

      Modellerna är alltså intradagsmodeller.

      Comment


      • #4
        Nu vet jag inte hur du tänker när du använder flera retval. Jag tänkte tex.

        retval(1,1) {modell 1 köper och säljscript 1 används om lasttrade(b,1)=1 }
        retval(2,1) {modell 2 köper och säljscript 2 används om lasttrade(b,1)=2 }


        Det går inte att nollställa då dessa skrivs vi order. Du skulle kunna byta ut retval mot globala celler som nollställs vi stängning.

        Det verkar som att det inte behövs någon nollställning. Om det inte finns någon position så behövs ingen nollställning. Framtida köp kan då alltid kopplas till ett säljscript. Det spelar då ingen roll om tidsstoppen slår till. Detta med reservation då jag inte vet ditt upplägg.

        Edti: I bland går det att lösa genom att kolla datumet för senaste köp- eller säljorder beroende på vad man vill göra. Tex: retval(if(gt(int(d),int(lasttrade(s,d))),1,add(lasttrade(s,1),1)),1)
        Last edited by Henric; 2020-11-05, 18:34.

        Comment

        Working...
        X