Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalender problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalender problem

    Det är något som inte stämmer med kalendrarna.

    I ett köpskript har jag följande tider -

    Kod:
    min_innan_stäng1:=15
    min_innan_stäng2:=135
    
    min_innan_stäng3=if(gt(market(c),0.75),min_innan_stäng2,min_innan_stäng1)
    stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),min_innan_stäng3)
    öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),sub(min_innan_stäng3,9))
    tradingtid=and(and(stängning,öppet),lt(xtime(date(),h),20))

    Och i säljskriptetet har jag följande tider-

    Kod:
    min_innan_stäng1:=20
    min_innan_stäng2:=140
    
    min_innan_stäng3=if(gt(market(c),0.75),min_innan_stäng2,min_innan_stäng1)
    stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),min_innan_stäng3)
    öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),sub(min_innan_stäng3,4))
    tradingtid=and(and(stängning,öppet),lt(xtime(date(),h),20))
    I bilden ser ni två datorskärmar från två maskiner som har analyserat samma modell. Lägst till höger ser ni live transaktioner.

    Om vi börjar med DAX, den vänstra skärmen har öppentider "Stockholmsbörsen" för DAX, den högra har Xetra. Jag har stockholms öppettider på ena maskinen för att det går inte att analysera det skriptet med Xetra öppentider, blir helt galet. Den högra kör jag Xetra för den är live.
    Men den högra live maskinen för köp 17:45, den vänstra för köp 17:15 (som den ska). Båda börserna stänger kl 17:29 så varför får jag olika tider? Live stämmer det.

    ESPFUT-1 får köpsignaler kl 17:45 i stället för 19:45 i analysern. Futuren är inställd på öppentider 08:00-22:00. Den får sälj signal 19:40 som den ska. Live får jag 19:45 och 19:40 på köp och sälj som det ska vara.

    SIX-IDX-N100 är inställd på öppettider new york börsen 15:30-21:59 får köp och sälj signaler 17:45 istället för 19:45 i analysern. Live får jag 19:45 och 19:40 på köp och sälj som det ska vara.

    Även skriptet fungerar live, vill jag att de analyserade resultaten ska stämma med verkligheten.
    Attached Files
    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

  • #2
    Jag upplever även att fundamenta inställningarna ändras av sig själv. enligt denna inställning tidigare (se nedan) men vid kontroll idag hade DAX ändrats till Stockholmsbörsen (från Xetra). Är det möjligt?

    OMX - Stockholmsbörsen
    DAX - Xetra-börsen
    SIX-IDX-N100 - New-York-börsen
    ESPFUT-1 - New-York-börsen
    SIX-Silver - 08:00 - 22:00
    SIX-Gold - 08:00 - 22:00
    D-Brent-1 - 08:00 - 22:00
    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra tradingalgoritmer för Autostock via algopal.com

    Comment


    • #3
      Det är ett känt problem med kalendern på just DAX, och vi vet inte varför. Jag har löst det genom att hårdkoda tider, ev baserat på CRCID om scriptet ska funka på olika tillgångar.

      Det andra fenomenet - att inställningen för kalender ändrar sig själv har jag däremot aldrig stött på. Det ser ju dessutom korrekt ut i listan, DAX ska ligga mot Xetra-kalendern.

      Comment


      • #4
        Samma på SIX-Guld och Silver, hade nu ändrats till Stockholmbörsen (från 8-22) också. Hur är det ens möjligt?

        Man vill ju inte behöva övervaka satta inställningar
        AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra tradingalgoritmer för Autostock via algopal.com

        Comment


        • #5
          D-Brent också ändrat ser jag Vet att det ändrat sig själv, för ovan dokumentation gjordes för att veta satta inställningar.
          AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra tradingalgoritmer för Autostock via algopal.com

          Comment


          • #6
            Ja Silver, Guld och Brent ändrar kalendrar av sig själv för mig med. Fick precis ändra tillbaka Brent efter att jag startat om programmet.
            AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
              Det är ett känt problem med kalendern på just DAX, och vi vet inte varför. Jag har löst det genom att hårdkoda tider, ev baserat på CRCID om scriptet ska funka på olika tillgångar.

              Det andra fenomenet - att inställningen för kalender ändrar sig själv har jag däremot aldrig stött på. Det ser ju dessutom korrekt ut i listan, DAX ska ligga mot Xetra-kalendern.

              Har du någon förklaring varför vissa index går till avslut kl17:45 i analysern i stället för 19:45?
              AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

              Comment


              • #8
                Har ni sökt upp index på nytt via Starta > Sök nya instrument > Index alla
                eller likn? Det är väl enda möjligheten att kalendern ska kunna påverkas. Alternativt kopierat filer från andra installationer?

                Jag har aldrig varit med om att kalendern ändras av sig själv.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lord S Visa inlägg
                  Har du någon förklaring varför vissa index går till avslut kl17:45 i analysern i stället för 19:45?
                  Nej, vi har inte hittat problemet med Market(c), men som sagt är det enkelt löst genom att hårdkoda tiderna.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har inte gjort nyinstallation, flytt eller något, så förstår inte varför kalendern ändrats på just:
                    - Dax
                    - Guld
                    - Silver
                    - Brent

                    Håller koll om det händer igen.
                    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra tradingalgoritmer för Autostock via algopal.com

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av watson Visa inlägg
                      Jag har inte gjort nyinstallation, flytt eller något, så förstår inte varför kalendern ändrats på just:
                      - Dax
                      - Guld
                      - Silver
                      - Brent

                      Håller koll om det händer igen.
                      Exakt dom fyra tillgångarna hade ändrat kalender för mig igen. Alla 4 hade ändrats till Stockholmsbörsen. Det sker lite hip som happ... Har inte gjord någon nyinstallation eller uppdatering, det är på min live VPS maskin som bara kör på...
                      AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

                      Comment


                      • #12
                        Otroligt märkligt, vilken kalender har de fått nu?
                        Det enda jag kan tänka mig är att det ligger dubbla instalationer och att något med Windows UAC gör att du ibland kör databaser från den ena, ibland från den andra. Tex om du blir inloggad som User ibland och Admin ibland. Kolla så att AT alltid körs som Admin, så vet man att det blir samma databaser alltid.

                        Comment


                        • #13
                          Checkade min andra arbetsdator nu, precis samma där. Dom fyra indexerna ändras till Stockholmsbörsens öppentider automatiskt.
                          Jag har bara en inloggning på båda maskinerna så det kan inte vara dubbla installationer.
                          AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

                          Comment


                          • #14
                            Obegripligt. Kan inte se något sätt det skulle kunna ske på. Index läggs inte upp automatiskt utan endast manuellt via Starta > Sök nya instrument > Alla index.

                            Det finns ingen automatik för att byta kalender, det lagras i PAPER.dbf som är instrumentdatabasen. Något är fishy här.

                            Comment


                            • #15
                              Samma fel händer på min maskin, ändrar kalender till Stockholmsbörsen från 8-22 (silver, guld, olja och esp-fut) är det det händer på då och då.

                              Har inte gjort någon inställning i övrigt. och hänt flertalet gånger helt random.
                              AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra tradingalgoritmer för Autostock via algopal.com

                              Comment

                              Working...
                              X