Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linje mellan två punkter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Linje mellan två punkter

    Hej,
    Jag skulle vilja rita ut en linje i ett script mellan två punkter (konstanter). T ex mellan llv(c,200) och hhv(c,200), för att skapa någon typ av kanal.

    Hur kan man få till det?
    Tack.
    // David

  • #2
    Någon som kan hjälpa till med detta?
    Tack.
    // David

    Comment


    • #3
      Har missat detta! Tror kanske det skulle underlätta med nån form av grafiskt exempel på hur du menar.

      Comment


      • #4
        Hej!
        Att du inte fått svar beror på att det inte finns någon enkel lösning.
        Linjer måste ju ritas med hjälp av dataserier.

        Säg att du har en topp A säg 30 perioder bakåt och en annan topp B 25 perioder bakåt. Om en period kommer A att ligga 31 perioder bakåt och B 26 perioder bakåt.
        Du får räkna ut skillnaden mellan A och B och bestämma lutningen över 30-25= 5 perioder samt tillverka en dataserie som har trappstegsvärden mellan A och B och nollvärden innan A samt efter B. Eftersom tiden går framåt så måste du ha en dynamisk period som ökar med antalet perioder som kommer med tiden.
        Om du jobbar med minutupplösning för perioderna kommer linjen att se någorlunda rak ut. Jag har inga script för detta som jag kan kopiera och lägga ur och har just nu inte tid att lägga någon timma på att lösa problemet.

        Kanske någon annan har en annan lösning? Man kan ju manuellt tillverka linjer i diagram som man kan testa mot skarpt, men dessa kan man ju inte testa i Analysatorn.

        mvh
        Bertil

        Comment


        • #5
          Här finns lite kod som du kanske kan plocka ur.

          Jag tittar ju alltid på kurserna intradag och nästan all öppningskurs på morgonen skiljer sig från gårdagens slutkurs beroende på att det är mycket som hänt i världen under tiden den svenska börsen varit stängd.

          Här är lite kod som detekterar skillnaden mellan gårdagens slutkurs och dagens öppningskurs samt jämnar ut denna skillnad över dagen. Den ritade kurvan fortsätter alltså enligt gårdagens slutkurs och tar hela dagen på sig att stegvis lägga in glappet till dagens egentliga öppningskurs.
          https://www.autostock.se/vbulletin/s...ead.php?t=4245

          Gårdagens slutkurs och dagens öppningskurs kan alltså vara dina punkter A och B. Jag lägger ju till skillnaden dem emellan successivt över handelsdagen medan du bör göra samma sak mellan A och B, samt med if-satser nolla kurvan före A samt efter B.

          mvh
          Bertil


          PS Jag ställde samma fråga som du till skribenten LillWicke för kanske 7 år sedan. Han sa att han kunde scripta kanaler och motståndsnivåer, men han presenterade aldrig någon kod. Han var lite hemlig med att dela egen kod...
          Last edited by Bertil; 2020-12-26, 15:17.

          Comment


          • #6
            Tack för svaren. :-)

            Jag förstår problmatiken med att scriptet hela tiden jobbar mot en tidserie. Men det jag är ute är att kunna sätta ett par konstant värden, och sedan sammabinda dessa med en linje som förlängs. Jag har labbat med DynTrend och LinReg men får inte till det som en "trendlinje". Det verkar finns lite stöd om man ritar linjerna manuellt (TREND), men det är inte det jag är ut efter. Jag tänker ett kommando (t ex "fixedline"), som tar två värden och sedan räknar ut alla mellanliggande värden. En linje, för att sedan kunna skripta om kursen är under eller över dessa konstanta linjer.

            Jag kan tänka mig två alterntiv;
            1) sammanbinda två toppar eller bottnar under en viss period, tex
            fixedline(llv(c,200),llv(c,5)) eller/och fixedline(hhv(c,200),hhv(c,5))
            2) eller som en centrumlinje genom en tred, fixedline(llv(c,200),hhv(c,200))

            Hur ser ni på detta? Finns det? Vilka alternativ kan man tänka sig?
            Tack.
            // David

            Comment


            • #7
              DynTrend() tror jag ändå kommer närmast, den ritar en linje mellan två punkter som definieras av två periodvärden bakåt. Dessa kan man hitta med Find().

              Tricket är att definiera två villkor som ligger konstant under den tid du vill att linjen ska vara konstant.

              Comment


              • #8
                ok, kan du ge en hint om hur jag ska skriva för att sammanbinda 2st llv med varandra mha DynTrend()?

                t ex dt1=dyntrend(llv(l,100),100) ger endast en "horisontell" linje som utgår från 1 värde, inte två.
                // David

                Comment


                • #9
                  Precis, det var lite därför jag frågade efter ett exempel, är inte helt med på vad du är ute efter att fånga.

                  Comment


                  • #10
                    jag vill skripta en trendlinje som sammanbinder 2-3 llv inom olika tidsperioder. Se bif bild. För att sedan trigga på om kurser bryter linjen.

                    görbart i AT?
                    Attached Files
                    // David

                    Comment


                    • #11
                      Bara lite tankar. De två punkterna skulle kunna komma var som helst och det blir svårt att dynamiskt leta upp två bottnar. Visst det skulle kanske gå med regler för hur mycket kursen ska ha rört sig för att definiera en ny botten i kombination med tid/perioder. Det kommer nog alltid situationer då reglerna blir för komplicerade. Sedan ska kursen extrapoleras från senaste botten till sista stapeln. Punkterna kan röra på sig då behövs någon refresh som ritar om allt från början när det behövs. Något för Rikard att bita i.

                      En enkel metod som nog inte blir så snygg grafiskt är att läsa av två lägsta punkter för två olika perioder(tex period 0-30 och period 31-60). Sedan räkna ut skillnaden i antalet punkter per stapel och extrapolera framåt. Det skulle möjligen fungera scriptmässigt för att hjälpa till att hitta någon edge. Grafiskt skulle jag inte få till det om det hela måsta ritas om då nya lägsta hittas.

                      Comment


                      • #12
                        Bara lite funderingar. I min strategi Redneck Silver https://www.autostock.se/vbulletin/s...ead.php?t=5533 använder jag mig av HHV och LLV för att skapa trendkanaler på liknande sätt som man kan använda sig av Bollinger Bands.
                        https://www.autostock.se/vbulletin/a...7&d=1596962986
                        mvh
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2020-12-29, 19:32.

                        Comment

                        Working...
                        X