Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstig minuttid för D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstig minuttid för D

    Hej,
    jag är ny användare och försöker lära mig språket så det blir mycket testande av enkla skript.
    Jag fick inte resultatet som jag förväntade mig så jag gjorde nedanstående skript för att belysa mitt problem.
    Problemet är att Xtime(d,m) ger i 15 min upplösning ibland värdena 14, 29, 44 och 59.
    Detta verkar hända då första minuten i varje period inte har någon avslutad affär. Ska det vara så eller har jag någon felaktig inställning? Har försökt hittat ett svar på forumet men inte funnit något.

    i15(
    Time1=Xtime(d,m)
    Draw(15,2,BSB0)
    Draw(30,3,BSB0)
    Draw(45,4,BSB0)
    Draw(60,5,BSB0)
    Mult(Time1,1)
    )
    Attached Files

  • #2
    Det är ingen inställning. d är databastiden när stapeln börjar beroende på upplösning. En stapel börjar där den tidigare slutar. Tex för 15min 10:14:59. Det är normalt. Det borde inte ha något med avslut att göra. Tex har index inga avslut. Att det blir tex 14 i stället för 15 vet jag ej och lämnar frågan till Rikard.

    Däremot kan det finns en förklaring till varför det diffar för dig. Beskriv ditt problem mer i detalj så finns det säkert ett svar.

    Ursprungligen postat av Jompan Visa inlägg
    Hej,
    jag är ny användare och försöker lära mig språket så det blir mycket testande av enkla skript.
    Jag fick inte resultatet som jag förväntade mig så jag gjorde nedanstående skript för att belysa mitt problem.
    Problemet är att Xtime(d,m) ger i 15 min upplösning ibland värdena 14, 29, 44 och 59.
    Detta verkar hända då första minuten i varje period inte har någon avslutad affär. Ska det vara så eller har jag någon felaktig inställning? Har försökt hittat ett svar på forumet men inte funnit något.

    i15(
    Time1=Xtime(d,m)
    Draw(15,2,BSB0)
    Draw(30,3,BSB0)
    Draw(45,4,BSB0)
    Draw(60,5,BSB0)
    Mult(Time1,1)
    )

    Comment


    • #3
      Hej Henric,
      Om jag t.ex. skriver:
      eqv(Xtime(d,m),15) så får jag ibland inte True när den andra 15 min stapeln startar i en ny timme. På de ställena så får jag däremot True ifall jag skriver eqv(Xtime(d,m),14).
      Se min bild ifall mitt förklarande är otydligt.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Jag använder oftast inte villkor som bara gäller en minut i stapeln, per dag, etc. Även om minuten är rätt så skulle något kunna hända, tex stopp i feeden, programmet start om, etc.

        Enklast är att använda aref(trigger,1). Villkoret blir sant om förra staplen avslutades med sant några sekunder in i nästa stapel. Det går även att trigga endast en gång i ny stapel, mm. Återkom om inte aref-räcker. Tänk på diagrammet alltid redan är aref, dvs utgången av staplen. Samma sak om du kör animering 1 minut i simulatorn(då kan du få avvikelser jmf med live, men är en annan sak).
        Last edited by Henric; 2021-01-14, 13:53.

        Comment

        Working...
        X