Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När aktuell kurs korsar EMA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • När aktuell kurs korsar EMA

    Hej,

    Jag försöker få till en ordermodell som går ut på att när OMXS30 (livekurs) korsar ett visst EMA så ska köp/sälj skickas till marknaden beroende på i vilken riktning korsningen sker åt. Jag hoppas ni har förståelse då jag är väldigt nybörjare inom detta och kanske ställer vissa onödiga frågor.

    Tanken är att handla med Mini Futures främst.

    Skär livekursen EMA underifrån vill jag ta en lång position och när den sedan korsar ovanifrån ska den sälja av innehavet.

    Gärna även så att man kan ta en kort position samtidigt som man säljer långa och säljer kort position samtidigt som man köper lång position.

    Hoppas det blev tydligt

    Jag har några frågetecken som jag vill börja med att reda ut.

    1) Exempelvis att vi utgår från 1min staplar i OMXS30. Det innebär att kursen kan pendla flera gånger över och under EMA i en och samma stapel, hinner en ordermodell med att utföra flera köp/sälj under samma 1-minutsstapel? Hur kan man på bästa sätt scripta detta så att det inte trasslar ihop sig? Önskemålet är att helst ha en aktiv position som mest, antingen lång eller kort.

    2) För att ta en lång position så ska OMXS30 vara större än t.ex. EMA100. Om jag skriver följande:

    omxs30=cmpref(c,0,a)
    {@A(0,OMX Stock)}

    ema100=mov(omxs30,100,e)

    KöpLång = gt(omxs30, ema100)

    Får jag livekursen på omxs30 då? Det är en förutsättning för att denna strategi ska kunna fungera.
    Vilket blir aktuella värdet för EMA100? Nuvarande stapel som fortfarande är öppen? Eller släpar värdet från föregående 1-minutersperiod?

    3) Jag är väldigt ny inom detta och kunskapen är väldigt bristfällig, men hur tänker ni som har lite rutin och erfarenhet. Känns detta som något man kan bygga vidare på? Tanken är att senare bygga in vissa take profits och eventuellt andra indikatorer men det lilla jag beskrivit ovan, kan script och ordermodeller hantera detta?

    Min bristfälliga kod i dagsläget, har bara hunnit få ihop en del som ska representera köp av lång position. Men innan jag jobbar vidare hade jag gärna fått svar på ovan frågor och se om det här ens är möjligt.

    köplång = gt(omxs30, ema100)

    kl1720 = lt(klocka,0.722)

    Klocka = frac(date())
    Draw(ema100,3)
    omxs30 = cmpref(c,0,a)
    {@A(0,OMX Stock)}

    ej_innehav = le(portfolio(v),0) (Kan denna rad ställa till det om jag är inne i en kort position och sedan vill sälja av den och samtidigt köpa en lång men säljet inte har hunnit gå till avslut?)

    köp1 = and(köplång,kl1720)
    köp2 = and(köp1, ej_innehav)


    Skriv gärna om jag behöver förtydliga något.
    Tack för svar och hjälp på förhand!

  • #2
    Här är en kodsnutt som säljer efter kors ovanifrån i övre bolbandet

    öb=BolBands(20,2,U)
    sälj1=gt(aref(c,1),aref(öb,1))
    sälj2=and(and(sälj1,lt(c,öb)),innehav)

    Comment

    Working...
    X