Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spara värde RSIWS(2) i dagsuplösning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Spara värde RSIWS(2) i dagsuplösning

    När jag kör RSIWS(2) i dagsupplösning och kör i debuggen så ändras värde för RSI sakta men säkert typ varje sekund men jag skulle vilja få samma värde i en annan upplösning.
    Igår stängde DAX på RSIWS(2) dagsupplöst på 66 och idag har den pendlat ca mellan 77-81 men hur kan jag få samma värden i en annan upplösning?
    Har testat att köra mov, andra RSI upplösningar men kan inte få fram detta värde? Tex jag skulle vilja köra find vid en viss tidpunkt under dagen där jag får just detta värde som nu debuggen visar löpande samt skapa ett diagram med samma värde under en dag eller period. Nån som har nåt tips?

  • #2
    Momentanvärdet uppdateras i takt med att nytt data kommer in även i dagsupplösning. Byter man upplösning blir det ju annat värde på indikatorn. Det närmaste jag kommer på är att rita upp värdet med ett dagsupplöst script, men kryssa för Animera dagskurser. Då ritas kurvan upp i dagsupplösning även om du byter till tex 5-minutersupplösning i diagrammet så kan du se hur värdet utvecklas över dagen. Men det blir svårt att fånga med script. Möjligen skriva ner värdet i celler vid vissa tidpunkter, så ligger värdena kvar osv.

    Comment


    • #3
      så det var lite tricky då som jag trodde. Tänkte du att man skriver till globala celler under olika tidpunkter under dagen?

      Comment


      • #4
        Ja precis, du kan villkora skrivningen (parameter 3) med tidsvillkor, och köra olika celler för olika tider, så har du kvar värdena på RSIWS från dessa tidpunkter.

        Comment


        • #5
          tror du att detta skulle funka? Verkar inte gå att testa i debuggern?

          setgvarif(rsiws(2),20,eqv(0.375,frac(date())),t)
          getgvar(20)

          Comment


          • #6
            Du behöver inte t. Det är ok att inte använda den fjärde parametern.
            Dessutom är 0.375 väldigt exakt. Det kan hända att körningen inte sker just då.
            Exempel

            tid=and(eqv(xtime(date(),h),9),lt(xtime(date(),m),5))
            SetGvarIf(rsiws(2),20,tid)

            eller

            SetGvarIf(rsiws(2),20,and(eqv(xtime(date(),h),9),lt(xtime(date(),m),15)))

            Comment


            • #7
              Tackar! Så om jag då vill köra säga 2 ggr/tim så får jag skapa 17 sådana formler med tid och 17 globala celler?
              En annan lösning skulle kunna vara att köra extraobjekt på RSIWS (2) i dagsupplösning men det verkar inte systemet vilja vara med på, får error.
              cmpref(rsiws(2),1,a)

              Comment


              • #8
                Absolut. Det funkar. Tänk då på att rsi kan bli ett helt annat om det är gab eller stora kursförändringar. Det visar ju i och för sig backtesting.

                Annars kan du skriva tex i början av varje timme eller andra varianter.

                tid=le(xtime(date(),m),2) {skriver i början av varje timme}

                Edit: Du kan inte använda formler direkt i extraobjektet. Antingen får du använda inbyggda formler/indikatorer som beräknas på extraobjektet eller göra egna beräkningar på extraobjektet. Se formelsamlingen.
                Last edited by Henric; 2021-07-23, 08:33.

                Comment


                • #9
                  RsiWsEx(2,a) använder extra objekt A som kan vara i dagsupplösning. Då får du RSI i dagsupplösning även om scriptet körs i annan upplösning.

                  Comment

                  Working...
                  X