Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dynamiskt saldo vid handel ETP Link?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynamiskt saldo vid handel ETP Link?

    Hej!

    Jag har i dagsläget inte kopplat några modeller till skarpa konton utan torr-kör fortfarande mina modeller (intraday).

    Jag har satt upp modeller som köper och säljer Mini Long OMX och Mini Short OMX med OMXS30 som underliggare och allt är frid och fröjd än så länge.

    Min fundering gäller hur jag när jag sedan vill börja handla skarpt kan bestämma antalet av Minis jag köper baserat på det skarpa kontots saldo.

    Jag hittade en tråd som gick igenom detta någorlunda men skulle vilja höra om jag förstått rätt.
    Länk till tråden: https://www.autostock.se/vbulletin/s...ead.php?t=5099

    Så, om jag förstått det rätt, för att få mitt fiktiva konto som handlar OMX Stock aktier att köpa rätt antal baserat på mitt skarpa kontos (eller fiktiva vid torr-sim) saldo så bör jag i va) - scriptet (typ Hälften av vad kassan tillåter) läsa in en global variabel, säg cell 500, istället för cash(t) så att det ser ut såhär?

    va) Hälften av vad skarp kassa tillåter
    i5(
    int(mult(0.5,div(getgvar(500),c)))
    )

    Samtidigt som jag i båda skarpa sl)-scripten för säljsidan (ETP Link Minilong sell/ETP Link Minishort sell) lägger till

    konto=sub(add(cash(a),cash(t)),mult(2,abs(cash(s))))
    setgvarif(konto,500,1)


    Stämmer min tes så långt? Och var någonstans i scripten ETP Link Minilong sell/ETP Link Minishort sell bör dessa rader in? Var som helst i sl)-scriptet?

    Sedan handlar jag ju också Minifutures med hävstång, så låt oss bara som exempel säga att OMX Stock ligger på 2250 och jag för enkelhetens skull vill handla med hävstång på 10 (jag har kopplat ETP Link grejen som gör att rätt mini väljs baserat på valt riktpris (225 i detta exempel) bör jag då ändra i va)-scriptet så att det ser ut ungefär såhär?

    va) Hälften av vad skarp kassa tillåter med 10x häv
    i5(
    int(mult(mult(0.5,div(getgvar(500),c)),10))
    )


    Vid sälj vill jag ju fortfarande sälja hela innehavet.

    OBS. Så som jag byggt mina modeller i dagsläget så kommer fallet att äga en long och en short aldrig att inträffa samtidigt, det kommer alltid att vara en period då kontot endast innehåller cash i perioderna där det vänder från lång till kort och vice versa.

    Hoppas att jag lyckats förklara mina tankar någorlunda. Vore väldigt tacksam för svar och tips!

    Mvh
    Andreas

  • #2
    Enklast är att styra antalet OMX-andelar på testkontot dynamiskt, tex så som du nämner med skarpa kontovärdet i en cell. ETP Link replikerar bara antalet OMX på testkontot och handlar lika många minis på skarpa kontot. 1 OMX motsvaras av 1 Minifuture oavsett häv.

    Tex, om du vill handla OMXS30 för 50000 kr blir det 50000/2262 just nu = 22 andelar, och då handlar man också 22 minifutures för att få exakt samma position.

    Så inget behöver ändras med ETP Link.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Enklast är att styra antalet OMX-andelar på testkontot dynamiskt, tex så som du nämner med skarpa kontovärdet i en cell. ETP Link replikerar bara antalet OMX på testkontot och handlar lika många minis på skarpa kontot. 1 OMX motsvaras av 1 Minifuture oavsett häv.

      Tex, om du vill handla OMXS30 för 50000 kr blir det 50000/2262 just nu = 22 andelar, och då handlar man också 22 minifutures för att få exakt samma position.

      Så inget behöver ändras med ETP Link.

      Jag hänger med på att jag inte behöver ändra ETP Link förhållandet, men ETP buy/sell mini long/short är ju de enda ordermodellerna som jobbar på det "skarpa" kontot, så om jag vill få in kontosaldot i en global variabel så måste ju kod köras på skarpa kontot som läser in det i cellen. Och enda scripten som körs på skarpa kontot blir ju ETP köp/sälj scripten?

      EDIT:
      Jag skulle visserligen kunna ha ett script som ligger och tickar på skarpa kontot som inte är kopplat till en ordermodell som konstant triggas så att jag alltid har aktuellt saldo i den globala, men kändes mer effektivt prestandamässigt att endast uppdatera saldot vid ETP Mini sell, så att jag får reda på vad jag har att köpa för.
      Last edited by Andybot; 2021-10-14, 22:53.

      Comment


      • #4
        Det spelar egentligen ingen roll var koden ligger. Den kräver inga märkbara resurser.
        Beräknar du kontovärdet när det bara finns cash blir det rätt. Annars fungerar inte den vanliga formeln på minifuture. Nu vet jag inte hur du byggt och hur snabbt den kan vända från long till kort. Tex kan testkontot ha sålt, men försäljningen inte skett på det skarpa och samtidigt vänder testkontot position. Just i detta läge får inte kontovärdet beräknas.

        Edit: om du lägger den på säljsidan på det skarpa skulle jag använda formeln(fungerar bara på om en minis används och inget kreditsaldo): add(cash(n),mult(b,portfolio(v)))
        Last edited by Henric; 2021-10-15, 08:43.

        Comment


        • #5
          Det går att lägga ett litet script på vilket instrument som helst som körs hela tiden, tex OMXS30 eller någon valuta tex. Kryssa i Larmbevakat så fungerar skrivning till globala celler. Så det behöver inte ligga i en ordermodell.

          Comment


          • #6
            Tack för hjälpen!

            Jag tror det enklaste blev att köra ett script på skarpa kontot på t ex OMXS30 som en gång i timmen uppdaterar den globala cellen med kontosaldo, förutsatt att inget innehav finns. Behöver nog inte uppdatera saldot mer än någon enstaka gång per dag egentligen.

            Comment

            Working...
            X