Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inte llv/hhv att fungera på intraday

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Får inte llv/hhv att fungera på intraday

    Hej!

    Jag har stött på ett problem som säkert beror på att jag missförstått någon av scriptfunktionerna, men har labbat runt lite och hittar ingen stabil lösning utan att tappa bra lägen.

    Mitt problem är att jag vill att en köpsignal ska utlösas när/om lägsta slutkursen på omxs30 över 2 perioden passerar högsta slutvärdet på ett medelvärde över 2 perioder. Kör intradayupplöst i1() och då verkar den räkna perioderna konstigt för jag får köp när jag tydligt kan se att så borde fallet inte vara. Bifogar ett exempelscript som ger ett sådant "felaktigt" köp som bilden visar.


    i1(
    omxs30=cmpref(c,0,a)

    ma005=mov(omxs30,3,s)
    ma020=mov(omxs30,20,s)
    ma050=mov(omxs30,60,s)
    stigande020=ge(roc(ma020,3,%),0)

    preva1=and(aref(lt(ma005,ma050),1),aref(lt(ma005,ma050),2))
    köpa1=and(gt(llv(omxs30,2),hhv(ma050,2)),stigande020)
    köpa2=and(köpa1,preva1)

    draw(ma005,1,cqb)
    draw(ma020,2,mqb)
    draw(ma050,3,yqb)

    Mult(köpa2,35)
    )

    {@A(1,OMX Stock )}



    felköp.PNG

  • #2
    Fast på bilden stänger ju både stapeln som ger signal och föregående stapel ovanför alla medel. Eller menar du att de två föregående staplarna ska stänga över och i så fall ge signal i "nuvarande" stapel?

    Comment


    • #3
      Det har du rätt i, jag har nog formulerat mig fel. Det jag skulle vilja är att föregående stapels lägsta värde skall vara över medel. Detta då den aktuella stapeln uppdaterar i realtid istället för att vänta på att stapeln "stängs" så det har även hänt att en köpsignal triggas pga aktuell stapel och sedan tas bort då stapeln vänder håll inom samma period. Jag antar att jag då kanske inte borde kolla på c utan lägga till cmpref(l,0,a) i kriteriet? Men fungerar det på index?

      Förstår inte varför den inte kollar lägsta "close" i föregående stapel, men kollar aktuell stapel flera gånger under 1-minutersintervallet och levererar "close" ett antal gånger under tiden.

      Comment


      • #4
        Lägsta Close är en egen dataserie, så vill man kolla Low förra stapeln behöver man använda L eller cmpref(L,1,a)

        Comment


        • #5
          Det ordnade sig när jag lade till cmpref för high och low och ändrade i kriterierna.

          Tack!

          Comment

          Working...
          X