Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

getval vs draw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • getval vs draw

    Kan numren för getval krocka med draw. Jag försökte debugga grafiskt och kunde inte hitta felet. Sedan ändrade jag numret för draw och det fungerarde. Slump eller ej?

  • #2
    Japp, det är samma celler. Inom scriptet alltså.

    Comment


    • #3
      Har börjat scripta vissa saker med getval då det blir väldigt smidigt att undvika globala celler och blir script specifika.

      Det blir ju väldigt begränsat om man samtidigt vill rita lite kurvor. Det är väl 0-9 som gäller? Om så är fallet borde ni öka spannet! Minnet borde inte bli något problem.

      Kan väl inte krocka med lasttrade?

      Comment


      • #4
        Hej

        +1

        Upplever också behov av fler gval celler. Jag har behov av minst det dubbla just nu. Dvs utöver 0-9.

        Jag har fått göra onödiga workarounds med extra kontrollskript, dvs delat upp det tänkta skriptet på flera för att utföra det jag vill och sedan filtrera/hindra.

        Det skulle vara MYCKET bra om NAT kan utökas med fler gval celler.

        Comment


        • #5
          Man kan väl rita från ett annat script? Cellerna är unika per script.

          Och om värden som ska ritas ändå ligger i celler borde man kunna använda samma cell i Draw-satsen, dvs:

          draw(getval(4),4,gaa)

          tex som ritar värdet i cell 4 utan att ändra på innehållet.

          Comment


          • #6
            Nja, under utveckling vill jag dessutom rita vissa saker som sedan inte behöver visas live. Det verkar som att det var olika nummer som skapade problem. Tex ändrade 3 fast det blev fel när jag ritade 4. Kanske var något som var i minnet.¨

            Generellt kan man skapa mycket effektivare script om getval används i stället för globala celler. Slipper även hålla koll på celler. Oftast räcker 0-9 så generellt fungerar det bra. I vissa situationer skulle det hjälpa mycket om det fanns fler. Nu vet jag inte hur programmet är byggt, men borde inte vara någon större grej att utöka minnesplatser till tex 100.

            Comment

            Working...
            X