Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ValueWhen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ValueWhen

Jag vill kunna få fram vad värdet av en dataserie/funktion som returnerar en dataserie var då ett villkor uppfylldes, typ

ValueWhen(n:te gången bakåt i tiden, VILLKOR, dataserie).

I brist på det har jag försökt ett par andra vägar. En tanke var (1)

AREF(dataserie, TOPBARS(villkor)),

eftersom jag tänker mig att villkoret ger en etta då det är sant, dvs en topp ett visst antal dagar bakåt.

Tyvärr blev det något problem när jag gjorde så, men jag vet inte vad. Jag undrar därför om min tolkning av funktionerna är riktig:

Antag att "villkor" är sant dag 1, och falskt för övrigt. Dag 1 blir då TOPBARS(villkor) = 0. Dagen efter blir TOPBARS = 1, osv...?

Alternativt kanske TOPBARS reagerar först dagen efter att villkoret är sant (då den villkorsdataserien faller från toppen 1 tillbaka till 0) och kallar det för dag 0?

Vilket av alternativen är det?

En annan tanke var (2)

ettvärde:=IF(villkor,värdetdå,-100) {värdetdå > -100}
    TOP(ettvärde)

Därmed skulle TOP(ettvärde) bevara vad värdet var senast villkoret var sant. Nu verkar det här alternativet fungera i scriptet jag filar på för tillfället, men det är lite svårt att veta exakt vad som händer. Jag är också i allmänhet lite fundersam över hur TOP() definieras egentligen? Är det typ

värde > AREF(värde,1)
    AND
    AREF(värde,1) = HHV(värde, x antal perioder)

Om det är så, hur många perioder är "x antal perioder" i så fall? Hur är det annars?

Top() TopBars() tittar efter att ett värde är lägre på båda sidor om ett annat värde.

Om dataserien består av tester dvs bara ettor och nollor så bör man kunna hitta n:te gången något inträffar.

Dock så blir en skog med signaler betraktat som en enda topp.

Motsvarande gäller för Bottom() och BottomBars().

Tänkte göra en funktion Find() som skall jobba lite efter hur Top() jobbar, men med möjlighet att bestämma hitersta eller bortersta flanken som skall rapporteras.

Annars kom gärna med fler synpunkter. Jag skall läsa igenom ditt inlägg djupare senare.

Comment

Working...
    X