Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ej köp samma timme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • ej köp samma timme

    Jag sitter och försöker få till en kodsnutt som säkerställer att jag inte gör ett nytt köp samma timme av en aktie om jag köpt tidigare den timmen. Samma dag är ok

    ej_köp_sammah=gt(xtime(date(),h),lasttrade(b,xtime(date(),h)))

    Men det får jag inte göra för AT´n. Den säger "Odeklarerad, felaktig eller icke giltlig enligt funktionsdefinitionen, variabel xtime till funktionen lasttrade"

    Så hur gör jag istället?

  • #2
    Vilken upplösning körs scriptet i?

    Comment


    • #3
      just nu körs den i i15(

      men det är inte optimerat. Varför är det viktigt?

      Comment


      • #4
        Jag tror att lasttrade inte går att nästla, utan kan bara returnera värdet. Prova:

        ej_köp_sammah=gt(xtime(date(),h),xtime(lasttrade(b,d),h))

        Det går också att räkna tiden från senaste köp. Annars kan köp ske i 59 minuten och då har det knapp gått någon tid. Du kanske vill ha så ändå. Bara förslag.

        Comment


        • #5
          Tänkte mest att man kan använda staplar för att mäta om det gått viss tid sedan köp osv.
          Problemet i din kodsnutt är att xtime() inte är en giltig parameter i lasttrade().

          Men en annan väg är tex:

          köptimme=int(mult(frac(lasttrade(b,d)),24))

          som tar fram tiden på dagen för köp och avrundar till hela timmar.

          Jämför man det med xtime(date(),h) så ser man om köp skett denna timmen eller tidigare.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
            Jag tror att lasttrade inte går att nästla, utan kan bara returnera värdet. Prova:

            ej_köp_sammah=gt(xtime(date(),h),xtime(lasttrade(b,d),h))

            Det går också att räkna tiden från senaste köp. Annars kan köp ske i 59 minuten och då har det knapp gått någon tid. Du kanske vill ha så ändå. Bara förslag.
            Det här verkar inte riktigt funka. Den går igenom syntaxkontrollen men den handlar bara en gång totalt där.. ?

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
              Tänkte mest att man kan använda staplar för att mäta om det gått viss tid sedan köp osv.
              Problemet i din kodsnutt är att xtime() inte är en giltig parameter i lasttrade().

              Men en annan väg är tex:

              köptimme=int(mult(frac(lasttrade(b,d)),24))

              som tar fram tiden på dagen för köp och avrundar till hela timmar.

              Jämför man det med xtime(date(),h) så ser man om köp skett denna timmen eller tidigare.

              Nåt sånt här kanske?

              köptimme=int(mult(frac(lasttrade(b,d)),24))
              ej_köp_sammah=gt(xtime(date(),h),köptimme)

              Comment


              • #8
                Det fungerar. Du får tänka på att om du köper kl 17 kommer aldrig något nytt köp göras(stockholmsbörsen). Annars är det något annat.

                ej_köp_sammah=or(gt(xtime(date(),h),xtime(lasttrade(b,d),h)),gt(int(date()),int(lasttrade(b,d))))

                Edit: Du kan använda Rikards variant, men får samma problem.
                Last edited by Henric; 2021-11-04, 14:50.

                Comment


                • #9
                  Eller så här: (köp vilken timme som helst utom den som köp skedde i senast)

                  köptimme=int(mult(frac(lasttrade(b,d)),24))
                  ej_köp_sammah=not(eqv(xtime(date(),h),köptimme))

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                    Det fungerar. Du får tänka på att om du köper kl 17 kommer aldrig något nytt köp göras(stockholmsbörsen). Annars är det något annat.

                    ej_köp_sammah=or(gt(xtime(date(),h),xtime(lasttrade(b,d),h)),gt(int(date()),int(lasttrade(b,d))))

                    Edit: Du kan använda Rikards variant, men får samma problem.
                    Haha ja!

                    Jag såg det nu. Den handlar bara senare och senare på dagen
                    Den här löste inte alls det problemet jag ville lösa

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                      Eller så här: (köp vilken timme som helst utom den som köp skedde i senast)

                      köptimme=int(mult(frac(lasttrade(b,d)),24))
                      ej_köp_sammah=not(eqv(xtime(date(),h),köptimme))
                      Jappjapp! Nu verkar det funka

                      Åtminstone köper den utspritt över dagen, nu ska den bara vävas in i delköpen från sisokursen

                      tack

                      Comment

                      Working...
                      X