Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räkna Upp staplar med stigande Close som inte är sammanhängande

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Räkna Upp staplar med stigande Close som inte är sammanhängande

    Hej.
    Har lyckats skriva en del kombinationer och simulerat och allt så väl. Men här går jag bet. Jag bifogar en bild för att förklara. Har skapat en fake aktie i Excel för att visa.

    Finns det en funktion för att specifikt hitta Upp eller Ned staplar?
    Jag väljer 6 staplar och en period på 30 för att visa. Sannolikt ingen bra strategi

    Tips.jpg

    Det jag vill göra är alltså att :
    A, signalera när jag hittar 6 stigande gröna staplar inklusive aktuell stapel (1+5), dvs dagar då instrumentets Gröna staplar (Close > Open). Låt oss säga 30 bars bakåt.
    Om skriptet körs från höger 2022-01-31 och bakåt så skall den hoppa till 2022-01-23 som ju är näst högsta Gröna Close i denna "lista". Samt eftersom den inte hittar totalt 6 stigande Gröna staplars Close i "B".
    B, Detta skall inventeras men diskvalificeras då den inte hittar totalt 6 st stigande. Bilden visar bättre.
    C, Denna skall diskvalificeras. Visserligen är det en högre Close. Men det är en Röd close. Vilket inte skall räknas med.
    D, Denna skall diskvalificeras då den visserligen är en Grön stapel. Men dess Close är inte högre än föregående Gröna stapels Close.

    Alla de stigandes Close måste vara högre än föregående Grön stapels close i listan.

    Ett annat sätt att se det är att från 22-01-17 då jag markerat med pilar hur den skall söka från vänster till höger, så skall den hitta 6 st högre Gröna staplar inklusive sig själv. Då filtreras ju "B" bort automatiskt.

    Detta innebär ju att det skulle kunna komma 6 stigande gröna staplar där ALLA staplar är högre än föregående, på raken.
    Men det kan också innebära att det är utspritt över 30 staplar.

    Hoppades på UPSTEPS men tror inte jag förstått den riktigt. Eller skall man loopa och skriva in värden i en temp cell, och jämföra stapel för stapel?

    Jag har kört fast helt och vet inte hur jag skall tackla det. Hoppas på hjälp.
    Last edited by Tradehenke; 2022-01-14, 20:16.

  • #2
    Är det antal stigande staplar i följd du är ute efter? Eller antal stigande inom x antal bars bakåt?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Är det antal stigande staplar i följd du är ute efter? Eller antal stigande inom x antal bars bakåt?
      Mer åt det första du säger då jag söker en formation av staplar.
      Antal stigande inom x antal bars bakåt säger inget om formationen. Eftersom antal stigande inom x antal bars bakåt kan ff se ut som en fallande formation i grafen.

      Så från den första stapeln (från vänster till höger), så måste det komma 5 st gröna staplar med respektive högre Close. Dock inte nödvändigtvis direkt efter varandra. Det kan komma varannan, var tredje etc. Men för att räknas (upp till 6 st totalt), så måste varje Grön Close, vara högre än den föregående i serien.

      Hoppas det tydliggör problematiken något.
      Är medveten om att candlesticks formationer måste vara svåra att scripta.

      Mvh
      Last edited by Tradehenke; 2022-01-14, 21:34.

      Comment


      • #4
        Logiken i problematiken

        Hej
        Jag tror jag hittat ett logiskt flöde i excel på hög nivå. Jag tänker mig som en array som man itererar igenom, efter att man filtrerat bort vissa Perioder (Bars)
        Jag har förklarat mer i jpg filen som är bifogad

        Tips2.jpg

        Comment


        • #5
          Ok, räkna antal gröna staplar med högre close än förra gröna stapeln oavsett vad som händer mellan dessa? Då behövs ändå ett max antal staplar bakåt som scriptet ska titta bakåt för att summera ihop antal gånger det händer.

          Men i princip något sånt här:


          grön=gt(c,o)

          stapel1=find(grön,100,c,1)
          stapel2=find(grön,100,c,2)
          stapel3=find(grön,100,c,3)
          stapel4=find(grön,100,c,4)
          stapel5=find(grön,100,c,5)

          stege=and(and(gt(stapel1,stapel2),and(stapel3,stapel4)),stapel5)

          Comment


          • #6
            FIND kommandot hade jag inte tänkt på alls...

            Jag labbar ikväll och återkommer
            Tackar.

            Ps, kan man fråga vad UPSTEPS gör? Eller ny tråd kanske? Hittade minimalt med trådar i forumet om det. Finns det någon bild som förklarar, för jag trodde att UPSTEPS var den naturliga funktionen för detta? Förstår inte riktigt från manualen hur den fungerar.

            Mvh

            Comment


            • #7
              Jo, Upsteps räknar antal steg upp i en dataserie inom x bars. Det går också att bestämma hur stort steget måste vara i procent för att räknas. Så den räcker inte helt till i det här fallet eftersom det samtidigt ska vara grön stapel.

              Comment

              Working...
              X