Många ordermodeller jag antingen själv bygger eller tittar på i Autostocks utbud (Ta ETP-Link som exempel) innehåller ofta mer eller mindre duplicerad kod i sl) script och va) script. Det är alltid lite besvärligt att behöva skriva/uppdatera samma kod på två ställen så jag funderade på om jag kunde göra ett generellt va script som jag använder i alla mina modeller.
Välj en godtycklig ledig global cell, tar 5111 i mitt exempel.
En rad adderas till alla mina sl) script innan sista raden.
sl) Något triggerscript (samma görs i alla sl script)
va) Generellt antal script (som alla mina modeller kommer använda)
(Hade antagligen blivit några extra checkar i riktiga scriptet men håller det minimalt nu för exemplets skull)
Principen att skicka värden med globala celler är ju inget konstigt i sig och används överallt, det jag förutsätter här är att inga ordermodeller körs parallellt och att en modell körs från början till slut så att antalscriptet alltid körs efter triggerscriptet (om det blev signal) utan att någon annan ordermodell kan komma in där imellan, så att alla script och instrument kan dela på en global variabel utan konflikter.
Är mitt tankesätt rätt eller ser någon något där jag gjort fel antagande hur programmet exekverar modellerna?
Välj en godtycklig ledig global cell, tar 5111 i mitt exempel.
En rad adderas till alla mina sl) script innan sista raden.
sl) Något triggerscript (samma görs i alla sl script)
Kod:
SetGvarIf(antal,5111,köp) {Detta är denna nya raden som läggs innan sista villkoret} mult(köp,10) {Sista villkoret i scriptet sen tidigare}
Kod:
GetGvar(5111)
Principen att skicka värden med globala celler är ju inget konstigt i sig och används överallt, det jag förutsätter här är att inga ordermodeller körs parallellt och att en modell körs från början till slut så att antalscriptet alltid körs efter triggerscriptet (om det blev signal) utan att någon annan ordermodell kan komma in där imellan, så att alla script och instrument kan dela på en global variabel utan konflikter.
Är mitt tankesätt rätt eller ser någon något där jag gjort fel antagande hur programmet exekverar modellerna?
Comment