Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

script frosseri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • script frosseri

    Hej!
    Jag var på biblioteket och hittade en intressant bok om day och swing trading.
    Den lovar mycket gott för framtiden i att lära mej att se signaler ”innan det är försent”
    Och det är väll det vi håller på med här va??
    Bokens namn:=secrets of the undergroundtrader av yu och lockart.
    Jag undrar om ni är med och hjälper till i minna undringar och kanske lär ni er ett och annat samtidigt.

    This is a powerful new indicator that we use to get early confirmation of trend beakouts and breakdowns.This indicator is
    Placed on the 3-minute,13-minute,and 60-minute charts.To set it up,just add a 3-period exponential moving average and set the lead/lag or adjustment to –3.

    Kan någon hjälpa till att få till den kurvan?

    The basic premise is to wait for the 3-shift moving average to cross the 5-ma before going long and the 15-ma before going short.
    This is especially useful when the 3 shift crosses through the 3-minute 200-ma resistance or support.Always let the 3 shift cross through before entering the trade.
    Vad säger ni är det en mirakel indikator? Han lovar att man är 6-minuter före resten av värden i att indikera en trendvändning.

  • #2
    Vet inte om jag förstår detta med 3, 13 och 60-minute charts?

    Kan man använda den på vilken som helst av dessa?

    Som jag förstår beskrivningen så blir shift-indikatorn:

    data:=c
    ema3:=mov(data,3,e)
    i3(aref(ema3,3))

    Sedan var det väl vanligt aritmetiskt medel på 5, 15 och 200 perioder.

    Så man börjar väl med kurvor på allt och kollar beskrivningen för entry och exit, och gör sedan script med inlagda sådana tester för att få flaggor för köp och sälj.

    data:=c
    ema3:=mov(data,3,e)
    shift3:=aref(ema3,3)
    ma5:=mov(data,5,s)
    ma15:=mov(data,15,s)
    ma200:=mov(data,200,s)
    x5:=cross(shift3,ma5)
    x15:=cross(shift3,ma15)
    long:=and(x5,gt(shift3,ma5)
    short:=and(x5,lt(shift3,ma15)

    så använd 'long' eller 'short' och bestäm ett intradayprefix för perioden.

    Nu har jag antagit long vid skärning uppåt, och short vid skärning nedåt.

    Sedan vilka saker att titta på för 200ma kombinerat med övrigt framgick inte glasklart. Om det är standard hantering för stöd/motstånd att gå ur vid genombrott nedåt och vice versa för köp.

    Då har du lite att starta med.

    Comment


    • #3
      short-raden skall vara så här förståss:_

      short:=and(x15,lt(shift3,ma15)

      och inte som i förra inlägget.

      Korsning av 15 nedåt.

      Comment


      • #4
        Ooo.lars!
        Jag ryser av spänning när mail delivery plingar till i inboxen.
        Ett är säkert ,”du är värsta grym”på att skriva skript

        Comment


        • #5
          Hej!
          Grund stenen i strategin som beskrivs i boken bygger på stochastik som är bränslet i momentum. Därför är det lite retsamt att jag inte riktigt hänger med i förklaringen i att skripta de bägge stochastic kurvorna ,och vilken typ av börs som jag ska relatera omx termin trading till.
          Som jag kan försstå så är
          %k=stochastik=STOCH(15) utskrivet i skript
          %d=trigger på stoch av att man lägger till ett medeltal=MOV(STOCH(15),2,S)
          Kan man också kalla den för slow stochastic?
          De lägger på en siffra till på stochastic linjen som jag inte förstår = 15,3,5 vad står 5an för?
          Så här skriver du i formel tabellen:
          MOV(STOCH(5),3,S) långsam stochastic eller trigger kurva till den snabba
          MOV(STOCH(5),6,S) Trigger till långsam stochastic

          Vad jag utläser av det är att, för att få en trigger linje ökar jag bara på medelvärdet med 3 enheter.

          Varför jag skriver är för att jag inte vill missa någon viktig detalj av den ack så krångliga engelskan i att komponera de bägge kurvorna som de tänkt sig.
          Jag siterar ordagrant :
          The stochastic schart is composed of two stochastic oscillators.Depending on your trading platform,you will have eider five variables (Realtick and Cybertrader) or three variables(qchart,esignal,and atfi). The settings for Realtick and Cybertrader are 15,5,2 for %dslow and 15,3 for %d. With other platforms,you should use a 15,3,5 setting for %k and %d, always picking the slow stochastic.This will provide a lead stochastic (%d or %k,depending on your system) and a laggard stochastic(%dslow or%d)

          Comment


          • #6
            Din beskrivning av %K och %D är riktig.

            Den vanliga rena Stoch(15) är en snabb stochastic eftersom den inte är uppmjukad(nedslöad) något.

            %D är då ett medel på den som används som triggersignal när den korsas av %K.

            Sedan kan man förskjuta det hela ett snäpp och utgå från en långsam(uppmjukad) stochastic istället för den snabba.

            %kfast:=STOCH(15)
            %kslow:=MOV(%kfast,2,S)
            %d:=MOV(%k,2,S)


            Därav är det ofta tre värden angivna för stochastic

            1:a är perioden för stochastic-indikatorn i sig
            2:a är perioden för ev. uppmjukning till slow
            3:e är perioden för %D-kurvans medel

            15,3,5 är alltså 15-perioders stoch() uppmjukad med 3, och %D är ett medel på 5 perioder av den uppmjukade stoch().

            Om du högerklickar på S-knappen i Friendly så får du fram egenskapsdialogen, och där är också tre värden att ange.

            Comment


            • #7
              Mycket tack Lasse!
              Nu har jag äntligen förstått att skriva skript på olika varianter av stochastic kurvor,och vad de står för.
              Det här bådar gott för fortsättningen för mej.

              Comment


              • #8
                Hej Lasse!
                Nu har jag tagit mina första staplande steg till att sätta ihop olika faktorer till ett fungerande skript.Tack för ditt tålamod och fina pedagogiska ådra.
                Förklaring till skriptet:= stochastic skall skära 20 linjen underifrån samtidigt som volymen skall vara ökande.
                # jag får ett antal staplar men inte som jag tänkt mej. Jag antar att signal ges endast när bägge faktorerna sammanfaller exakt samtidigt eftersom så få signaler ges.
                #1 ges signal exakt och endast när 20 linjen skärs ?
                #2 hur mjukar jag upp det vilkoret (typ inom x perioder)


                sp1:=11
                st1:=stoch(sp1)
                s1:=and(cross(st1,20),gt(st1,20))

                inomperioder:=5
                ökning:=3
                lt1:=hhv(ref(v,1),inomperioder)
                lt2:=div(V,ökning)
                summa:=lt(lt1,lt2)
                i5(And(s1,summa))

                Comment


                • #9
                  Det är rätt vanligt att man behöver testa enskilda villkor när hela scriptet fogats samman.

                  För att se vad som felar kan du ersätta ena And()-parameter med en fast 1:a.

                  T.ex så här:

                  i5(And(1,summa))

                  eller

                  i5(And(s1,1))

                  Då undersöker du resultatet av den ena halvan av scriptet i detta fallet.

                  Innan jag väl fogar samman saker brukar jag titta på dem var för sig med sina egna flaggor. Så kopiera detta scriptet till ett annat precis som det är. I ena scriptet sätter du fast 1:a på ena halvan och i det andra scriptet fast 1:a på andra halvan.

                  Det är också praktiskt att sätta olika längd på flaggorna.

                  i5(Mult(And(1,summa),10))

                  Här har jag satt längden till 10% av grafens höjd om du väljer skalning 0-100. Välj en färg som är tydlig.

                  i5(Mult(And(s1,1),5))

                  Och här 5% höjd på det scriptet som läggs på nästa plats i scriptdialogen. Välja en färg som kontrasterar bra till andra scriptets flaggor.

                  Eftersom scripten ritas i tur och ordning efter platsnumren så syns båda flaggorna alltid även om de flaggar på samma period.(och om du väljer färger där du ser tydligt).

                  För att mjuka upp villkoren för stochastic gör så här:

                  sp1:=11
                  st1:=stoch(sp1)
                  s1:=and(cross(st1,20),gt(st1,20))
                  snyss1:=hhv(s1,3)

                  inomperioder:=5
                  ökning:=3
                  lt1:=hhv(ref(v,1),inomperioder)
                  lt2:=div(V,ökning)
                  summa:=lt(lt1,lt2)
                  i5(And(snyss1,summa))

                  'snyss1' får sant om det 's1' varit sant någon gång inom 3 perioder.

                  Så har du ökad volym just nu, och det nyss varit stochastic korsning så får du signal.

                  Comment


                  • #10
                    Vilken coach vi har i teamet, thank`s

                    Comment


                    • #11
                      Hallå!
                      Nu börjar jag få lite ordning på skriptandet. Det är en härlig kick att få fram lite staplar av mycket tanke grubblande. Men nu har Jag har kört fast med detta skriptet.
                      Min avsikt är att signal skall ges när ”ag11” korsar ”%d” och helst så nära nedgången genom 80 linjen. Jag får inte till signalen över 80linjen så det verkar vara nått fel med ”Andandet” av ”s1” till det övriga skriptet.
                      Tacksam för svar.


                      ag11:=Mov(Stoch(9),7,s)

                      %kfast:=STOCH(29)
                      %kslow:=MOV(%kfast,5,S)
                      %d:=MOV(%kslow,2,S)
                      x2:=cross(ag11,%d)
                      sälj:=Lt(ag11,%d)

                      s1:=and(cross(ag11,80),gt(ag11,80))
                      snyss1:=hhv(s1,3)

                      signal:=And(sälj,snyss1)

                      s1:=sum(sälj,5) {1 flagga}
                      test1:=eqv(s1,1)
                      i5(and(test1,signal))

                      Comment


                      • #12
                        Hallå själv

                        Kul att du känner att det börjar på att lossna.
                        Problemet med "scriptandet" är att det bara så lätt blir vanebildande.

                        Utan att närmare ha satt mig in i logiken hittar jag dock ett litet fel, det gäller ju att inte blanda äpplen och bananer hur som helst ;-)

                        Först har du tilldelat datanamnet "s1" ett visst värdeenl formeln nedan:

                        s1:=and(cross(ag11,80),gt(ag11,80))

                        Lite längre ner i scriptet dyker ånyo samma datanamn upp, men nu med ett annat innehåll:

                        s1:=sum(sälj,5) {1 flagga}

                        Jag tror att det är här som felet sitter - du måste helt enkelt hitta på ett nytt datanamn, kanske s2 skulle passa?

                        Korrigera ditt script enligt följande:

                        ag11:=Mov(Stoch(9),7,s)

                        %kfast:=STOCH(29)
                        %kslow:=MOV(%kfast,5,S)
                        %d:=MOV(%kslow,2,S)
                        x2:=cross(ag11,%d)
                        sälj:=Lt(ag11,%d)

                        s1:=and(cross(ag11,80),gt(ag11,80))
                        snyss1:=hhv(s1,3)

                        signal:=And(sälj,snyss1)

                        s2:=sum(sälj,5) {1 flagga}
                        test1:=eqv(s2,1) {<-- OBS }
                        i5(and(test1,signal))
                        test1:=eqv(s1,1)
                        i5(and(test1,signal))


                        Lycka till

                        Comment


                        • #13
                          hmm...

                          Det blev lite fel i slutet.

                          ag11:=Mov(Stoch(9),7,s)

                          %kfast:=STOCH(29)
                          %kslow:=MOV(%kfast,5,S)
                          %d:=MOV(%kslow,2,S)
                          x2:=cross(ag11,%d)
                          sälj:=Lt(ag11,%d)

                          s1:=and(cross(ag11,80),gt(ag11,80))
                          snyss1:=hhv(s1,3)

                          signal:=And(sälj,snyss1)

                          s2:=sum(sälj,5) {1 flagga}
                          test1:=eqv(s2,1) {<-- OBS }
                          i5(and(test1,signal))

                          Lycka till

                          Comment


                          • #14
                            Det är riktigt som Torsten påpekar.

                            Låt aldrig ett tilldelat namn vara delnamn av ett annat tilldelat namn. Det kan gå ändå men risken är påtaglig att det blir oväntade fel.

                            För att finna ut vad som är fel när scripten blir lite större så tillämpa denna tekniken:

                            Först kan du undersöka vilken 'ben' av de två i And() som inte funkar.

                            Ersätt alltså den ena ingången med 1.

                            i5(and(1,signal))

                            Kolla resultatet. Får du nu signaler så vet du att det är den andra som ställer till det.

                            Annars prova andra hållet:

                            i5(and(test1,1))

                            och se hur det går.

                            Och du kan även flytta ned ett uttryck längre upp i scriptet som du vill testa.

                            i5(and(sälj,1))

                            Här flyttar du ner rena säljsignaler utan alla extrafilter och kollar hur det går.

                            På så sätt får du söka fram vad som ställer till det.

                            Nästa steg kan vara att testa

                            i5(and(signal,1))

                            Då får du se om den extra koden som tillkommer där plötsligt ställer till det.

                            Gå systematiskt tillväga. Det är nyckeln i programmering.

                            Stochastic 9 perioder uppmjukad 7 kan du se om den går över 80 genom att slå på kurvan i grafen och högerklicka på S-knappen och ställ in 9 perioder och sedan medel på 7 perioder. Blank på %D-kurvan.

                            Comment


                            • #15
                              Tack för det grabbar!
                              Jag kör ofta fast på ack så viktiga småsaker. Jag tror att det är något jag inte begriper och vill inte inse att jag är slarvig.
                              En ckecklista är nästa projekt för mej.

                              När nöden är som störst
                              Är det på er jag tänker på först

                              Comment

                              Working...
                              X