Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huvud skuldra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Huvud skuldra

    Hej!
    Nu verkar ju Frendly klara av det mesta i kript väg.så varför skulle den inte klara av att nosa upp någon form av Huvudskuldra formation i diagrammen. Jag tycker att det är stört omöjligt att hålla koll på när de är på gång.
    Jag kan inte för mitt liv komma på hur det skriptet ska se ut men krångligt känner jag på mej att det är med vågorna upp och ned och på rätt höjd i förhållande till varandra.
    Jag har sökt i registren men ej funnit någonting om huvud skuldra eller dubbeltoppar.
    OM det skulle vara omöjligt kan i så fall frendly nosa upp dubbeltoppar/bottnar som också är intressanta formationer i olika sammanhang.

  • #2
    Lite toppar-bottnar

    perioder:=50
    data:=mov(c,5,s)
    TopBars(data,perioder,1)

    Det anger antal perioder bakåt till första toppen bakåt i 5-perioders medelvärde på Close.

    En påbyggnad av detta kan t.ex testa ifall en topp eller en botten ligger närmast i tiden:

    perioder:=50
    data:=mov(c,5,s)
    t1:=TopBars(data,perioder,1)
    b1:=BottomBars(data,perioder,1)
    lt(b1,t1)

    Detta ovan returnerar sant ifall en botten är närmast i tiden och vi kan säga att trenden är stigande.

    Genom att välja högre medelvärde på dataserien så filtrerar man ju bort oönskade 'träffar' dvs toppar eller bottnar.

    Sedan kan du också i alla top()-bottom()-funktionerna ha en parameter som anger hur stor förändringen skall vara för att betraktas som en topp eller botten(anges i procent).

    perioder:=50
    procchg:=5
    data:=mov(c,5,s)
    t1:=TopBars(data,perioder,1,procchg)
    b1:=BottomBars(data,perioder,1,procchg)
    lt(b1,t1)


    Så genom att kombinera ett medelvärde på dataserien och ett krav på procentuell förändring man vill undersöka filtrerar man bort oönskade formationer.


    Stigande Elliot Wave

    En slags Elliot 5-3 kombination på 5-perioders medelvärde------
    (helt utan anspråk att förstå mig på Elliot)

    perioder:=100
    procchg1:=1
    procchg2:=2
    procchg3:=3
    i15(
    data=mov(c,5,s)
    t1=TopBars(data,perioder,1,procchg1)
    t2=TopBars(data,perioder,2,procchg2)
    t3=TopBars(data,perioder,3,procchg3)
    t4=Top(data,perioder,1,procchg1)
    t5=Top(data,perioder,2,procchg2)
    t6=Top(data,perioder,3,procchg3)
    b1=BottomBars(data,perioder,1,procchg1)
    b2=bottomBars(data,perioder,2,procchg2)
    b3=Bottom(data,perioder,1,procchg1)
    b4=Bottom(data,perioder,2,procchg2)
    btx1=and(gt(b1,t1),lt(b1,t2))
    btx2=and(gt(b2,t2),lt(b2,t3))
    btx3=and(gt(t4,t5),gt(t5,t6))
    btx4=and(gt(b3,b4),btx3)
    mult(and(and(btx1,btx2),btx4),10)
    )

    OBS! Innan du provar att köra detta öka stacken för scripten till minst 50000. Detta görs i Preferenser fliken Övrigt.

    OBS! Har gjort minnesreferenser av i stort sett hela scriptet för att få så bra prestanda som möjligt. Det skiljer säkert en faktor 100 på att göra som ovan och att köra tilldelade namn på allt. Minnesref gör att varje rad inte körs mer än 1 gång, och sedan plockar man värden i minnet från resultatet från den raden. Och det går åt mycket mindre minne och parentesdjup. Kom ihåg max 32 st minnesreferenser i ett script.

    Förklaring: t1, t2, t3 tar fram avståndet till de tre närmaste topparna. b1,b2 samma med bottnarna. Test görs att bottnarna befinner sig emellan
    topparna i btx1 och btx2. t4, t5, t6 tar fram kursnivån för medelvärdeskurvan vid topparna. btx3 och btx4 testar att alla topparna är i stigande. Alla tester sker på 5-perioders medel på close.

    Här av man valt 1% krav på närmaste topp, 2% krav på mittersta toppen och 3% krav på tredje toppen. Man kollar alltså att oscillationen är i avtagande.

    En äkta Elliot har säkert fler kriterier.

    En PDF med 3 månaders graf med scriptet ovan på ERIC B, och per 15-minuter perioder.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Såg att PDF:en var körd på 10-perioders medel för 'data' så ingen undrar varför det inte blir likadant.

      data=mov(c,10,s)

      ser den ut.

      Comment


      • #4
        Jag vill tacka dej för ditt arbete du lägger ned på mina frågor. Det ger resultat ska du veta och jag blir eld och lågor av dina svar.
        Katten och jag gör vågen!

        Comment

        Working...
        X