Scriptet är till vissa delar en säljstopp, inte en köpstopp.
jfrlevel0:=if(eftersälj,h,0)
max0:=hhv(jfrlevel0,bakåt1)
Här letar du efter en topp. Köpstoppen skall leta efter en botten.
Grundscriptet för en köpstopp finns tidigare i tråden på sidan 1.
jfrlevel0:=if(eftersälj,l,9999)
min0:=llv(jfrlevel0,bakåt1)
stoplevel0:=mn(add(säljkurs,absolutStoploss0),add(min0,flytandeStoploss0))
if()-satsen ser till att du får Low för alla perioder fram tills du når blankningstidpunkten. Därefter får du värdet 9999 hela tiden för varje period.
min0 skannar och letar lägsta värdet i denna dataserien. Något 9999 är det ju aldrig då detta är ett taget säkert värde som OMX inte antagit.
Så du får fram det verkliga lägsta värdet sedan blankningen.
Sedan adderas punkter till lägstavärdet enligt dina valda värden, och det lägsta av de två stopparna plockas. Dvs den som är närmast botten.
Sedan kollas om kursen varit över denna nivån.
Då bör det vara High du använder på denna raden
stoploss0=llv(gt(h,stoplevel0),stabiltfall0)
När kursena tickar in en minut i taget i 10-minutersperioden så har ju en close som motsvarat high förekommit någon gång. Så då vet du att du korsat stoppnivån och det fungerar även i backtesting.
jfrlevel0:=if(eftersälj,h,0)
max0:=hhv(jfrlevel0,bakåt1)
Här letar du efter en topp. Köpstoppen skall leta efter en botten.
Grundscriptet för en köpstopp finns tidigare i tråden på sidan 1.
jfrlevel0:=if(eftersälj,l,9999)
min0:=llv(jfrlevel0,bakåt1)
stoplevel0:=mn(add(säljkurs,absolutStoploss0),add(min0,flytandeStoploss0))
if()-satsen ser till att du får Low för alla perioder fram tills du når blankningstidpunkten. Därefter får du värdet 9999 hela tiden för varje period.
min0 skannar och letar lägsta värdet i denna dataserien. Något 9999 är det ju aldrig då detta är ett taget säkert värde som OMX inte antagit.
Så du får fram det verkliga lägsta värdet sedan blankningen.
Sedan adderas punkter till lägstavärdet enligt dina valda värden, och det lägsta av de två stopparna plockas. Dvs den som är närmast botten.
Sedan kollas om kursen varit över denna nivån.
Då bör det vara High du använder på denna raden
stoploss0=llv(gt(h,stoplevel0),stabiltfall0)
När kursena tickar in en minut i taget i 10-minutersperioden så har ju en close som motsvarat high förekommit någon gång. Så då vet du att du korsat stoppnivån och det fungerar även i backtesting.
Comment