Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem!

    Jag får det inte att stämma...
    Lt(HhvBars(Stoch(10),2),1) ska väl betyda att stochastic kurvan stiger. Refererar den mot 1 eller två perioder bakåt. Kan nån reda ut vad 1:an resp. 2:an gör?

    MOV(STOCH(10),5,S) detta är glidande medelvärdet till ovsanstående script. Hur får jag detta till att det måste vara stigande?
    Lt(hhvbars(MOV(STOCH(10),5,S),2),1) eller... funkar inte för mig!

    Används hhvbars bara för kurvor och gt/lt med ref(x,1) bara för statiska värden?
    Mvh Emil

  • #2
    ...Emil, jag vet precis hur det känns!!

    Välkommen i klubben.

    Nej, skämt åsido, själv brukar jag börja med "Herr Assistent" och välja in exvis stigande RSI för 14 perioder ex.vis. Sedan ersätter jag helt enkelt det som har med RSI att göra med det uttryck som jag själv vill kolla om det blir stigande eller fallande - det brukat fungera bra. 1:an i ditt uttryck står för "jämför med närmast föregående period".

    Comment


    • #3
      Lutning på en kurva

      Vi kan reda ut några saker genom att skriva om ett script som assistenten genererat.

      Lt(HhvBars(Stoch(10),2),1)

      Detta kan också skrivas

      st1:=Stoch(10)
      stupp:=HhvBars(st1,2)
      Lt(stupp,1)

      "st1" är uttrycket till höger som i detta fallet är en ren stochastic 10 perioder. Detta uttrycket kan bytas ut mot andra funktioner som genererar kurvor och detta scriptet som helhet kommer att returnera sant när kurvan lutar uppåt nu jämfört med förgående period.

      "stupp" kontrollerar hur många perioder sedan som högsta värdet var av 2 perioder bakåt. Om allra senaste perioden var det högsta värdet så returneras värdet noll, om förgående period var högsta värdet så returneras 1.

      Slutligen så testar LT()-funktionen (LessThan) om värdet för "stupp" är mindre än 1, dvs noll, dvs om senaste periodens värde är det högsta.

      Comment

      Working...
      X