Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika upplösningar i samma script?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Olika upplösningar i samma script?

Jag fick en idé idag. Om den är bra eller dålig vet jag inte. Men steg nummer ett är att veta om detta är möjligt.

Antag att vi har ett säljscript som är bra. Jag vill vidare att detta skall utlösa tidigare om uppgången uteblir eller avstannar tidigt, än om uppgången fortsätter. Skulle det då vara möjligt att jobba med olika upplösningar i samma script? Jag illustrerar detta på följande sätt.

upplösning15:=i15(säljscript)
    upplösning30:=i30(säljscript)
    vinst:=ge(c,mult(LastTrade(B,P),1.02))
    IF(vinst,upplösning30,upplösning15)

Om jag har fått 2% vinst på affären skulle säljscriptet utlösas vid en periodlängd av 30 min. Alltså vara något långsammare än före 2%- gränsen.

Kan i så fall olika ”scriptdelar” omslutas med intradayprepix som ovan?

Har inget svar på frågan Sture, men jag såg att du bor i Steninge. Är det Steninge mellan Halmstad och Falkenberg alltså? Lustigt i så fall, då sitter vi ett par mil från varandra bara!

Comment

Ja, det är full möjligt. Men inte enligt den syntaxen.

Det sker via Extra objekt där du bestämmer olika papper med olika upplösningar(max 3 st extra i samma script).

Extra objekt nås sedan via funktionen CmpRef(d,p,ABC) där p också kan anta värdet 0. Eftersom ursprungliga källan som avgör upplösningen vanligen är allra först i ett script så behövs två säljscript men med olika källa.

Så här kunde det se ut:

upplösning15:=säljscript1
      upplösning30:=säljscript2
      i15(IF(vinst,upplösning30,upplösning15))

Låt säga att i30() är i det extra objektet då.

Comment

Annan attack på samma problematik...

Sedan om man kan uppnå rätt resultat med att variera periodlängden så kan det göras dynamiskt också.

minper:=50
        maxper:=100
        perioder:=IF(vinst,minper,maxper)
        cross(c,mov(c,perioder:maxper,s))

Om vi säger att en korsning av close mot medelvärde är signal. Om vinst används 50 för perioder, annars 100.

OBS syntaxen med ett extra kolon och angivelse av maxvärdet som kan förekomma i periodvärdet.

Comment

Tack Lasse!
          Svaret måste jag tänka igenom noga för att utröna om detta är en framkomlig väg eller inte. Återkommer kanske med fler funderingar i ämnet.

Till Rickard.
          Jo, vi bor inte så långt ifrån varandra. Gå gärna in på min hemsida, där finner du en del uppgifter om mig. www.sturefelt.se

Comment

Fler frågor på CmpRef(d,p,ABC)

Jag har lagt mycket tid nu på att försöka utröna hur CmpRef(d,p,ABC) fungerar, men får inte till det alls.

Har två intradaygrafer jämsides på skärmen för att lätt kunna jämföra. Den ena är för OMX-indexet och den andra är terminen. Båda i 30 min upplösning. Första lilla testet är att jag vill ha flaggor utritade i terminen där något villkor är uppfyllt i indexet. Jag skriver då följande lilla script i Terminen. Jag har vidare lagt extra objekt OMX som A.

script:=gt(c,mov(c,5,s))
            cmpref(script,0,A)

{@A(30,OMX Stock )}

Detta testet fungerar inte alls. Du skriver visserligen i hjälpen att flagga ej kan visas men använder ändå flagga i ditt exempel där? Om inte flagga kan visas, hur skall jag då veta att allt fungerar som tänkt?

Jag är ute efter att göra fullständiga script med utgångspunkt från OMX-indexet som skall kopplas till Terminen. Därefter koppla på ytterligare villkor direkt i Terminen. Är det korrekt att först skriva själva scripet för att på slutet omsluta det med CmpRef-funktionen som exemplet nedan?

Säljscript baserat på OMX:
            rad1:=…….
            rad2:=…….
            rad3:=…….
            o.s.v.
            OMXscript:=and(and(rad1,rad2),rad3)

Script baserat på Terminen:
            Förlust:=lt(c,mult(LastTrade(B,P),0.98)) {2%}
            o.s.v.
            Terminscript:=……

Kan detta sammanställas på vanligt sätt så här?
            or(CmpRef(OMXscript,0,A),Terminscript)

Om OMXscriptet kommer över 10 parantesnivåer, har det någon betydelse i sammanhanget?

I dialogen för extra objekt kan man välja -Anslutet instrument- vad är det?

Tacksam för kommentarer och klarlägganden om problematiken ovan.

Mvh
            Åke Sturefelt

Comment

script:=gt(c,mov(c,5,s))
              cmpref(script,0,A)

Det som händer här är att du tar Close och 5-perioders medelvärde på det, på huvudobjektet.

Skriv så här istället:

script:=gt(c,mov(cmpref(c,0,A),5,s))

och använd sedan 'script' som du vill.

Du använder ju konstanterna C,V,H,L osv för att hämta huvudobjektets kurser senaste värde.

Ref(c,x) för att hänvisa x perioder bakåt för samma huvudobjekts kurser.

CmpRef(c,x,A) för att hänvisa till extra objekt A:s close

osv.

Om inte alla bitar faller på plats så återkom bara.

Comment

Working...
              X