Hej Lasse!
Jag har ett intradayscript som ofta rita flaggor några perioder i följd, men jag vill endast ha flagga i första perioden av en serie när scriptet blir sant. Jag har följande exempel.
sig1=……
sig2=……
sig3=or(sig1,sig2)
För att endast få flagga ”första” gången detta blir sant har jag skrivit.
mult(and(sig3,NOT(aref(sig3,1))),15)
eller
mult(and(sig3,lt(sum(sig3,2),2)),15)
Båda dessa skrivsätten blir NÄSTAN alltid rätt men inte alltid. Det händer nämligen någon gång att flaggor utelämnas. Varför?
Om jag låter rita flagga vid varje period och skriver endast mult(sig3,15) så ritas alltid en flagga på rätt ställe. Kan du ha någon förklaring på detta eller finns kanske felen i ”defekta data” hos mig?
Finns det några bättre upplägg för att lättare åstadkomma det jag vill?
Åke
Jag har ett intradayscript som ofta rita flaggor några perioder i följd, men jag vill endast ha flagga i första perioden av en serie när scriptet blir sant. Jag har följande exempel.
sig1=……
sig2=……
sig3=or(sig1,sig2)
För att endast få flagga ”första” gången detta blir sant har jag skrivit.
mult(and(sig3,NOT(aref(sig3,1))),15)
eller
mult(and(sig3,lt(sum(sig3,2),2)),15)
Båda dessa skrivsätten blir NÄSTAN alltid rätt men inte alltid. Det händer nämligen någon gång att flaggor utelämnas. Varför?
Om jag låter rita flagga vid varje period och skriver endast mult(sig3,15) så ritas alltid en flagga på rätt ställe. Kan du ha någon förklaring på detta eller finns kanske felen i ”defekta data” hos mig?
Finns det några bättre upplägg för att lättare åstadkomma det jag vill?
Åke
Comment