Jag ser i rubriken till denna frågetyp att det finns folk med tankar att översätta ELA kod till Friendly-kod. Finns det några planer på att utöka Friendly med Pascal (typ ELA) liknande språk? Jag frågar Lasse?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Easy Language
Collapse
X
-
Som scriptspråket är uppbyggt nu så är det nästan säkert mot hängningar av olika slag som programmeraren kan göra. Inga loopar som kan fastna och aldrig gå vidare m.m.
Det finns en massa fördelar med detta.
Med en utökad flexibilitet som en fullt programmeringsspråk har så kommer också behovet av en fullblodig debugger med möjlighet att köra steg för steg och kolla variabler osv. En radikalt utbyggd syntaxkontroll m.m.
Utbyggnad av språket sker hela tiden men med viss försiktighet.
Ren portering till annat språk är inte planerat. Dock är tanken att bygga ut det till fullt programmeringsspråk men av nämnda skäl är det en hel del jobb för att kunna avlusa sådana program man skriver och verktygen måste vara därefter.
-
Jag vet en sträng som definitivt genererar ett fel och stänger av Friendly.
Såg en rad som Rikard skrivit tidigare:
gt(Stoc(LinReg(c,15),3),60)
Jag ville kolla hur denna kurvan såg ut och skrev följande:
Stoch(LinReg(c,15),3)
Denna rad råkade jag skriva fel som synes och detta ställde till en del bekymmer innan jag snabbt som ögat lyckades radera detta efter omstart.
Comment
-
API finns inget.
Funderingar har funnits att göra plugins för scriptspråket för 3e partleverantörer skall kunna göra egna DLL:er med scriptfunktioner som man har som utbyggnad av det som vi har som standard. Så uppbyggnaden att scriptspråket är förberett för att kunna göra utvecklingskit för detta framgent.
Vet inte på vilken nivå du skulle vilja komma åt saker?
Läsa/Skriva i intradaydatabaserna eller vad?
Annat?
Berätta gärna vad du har för tankar så är det lättare att svara om det är tänkbart för framtiden eller inte.
Comment
-
Lösningen
Det funkade som man kunde tro.
Via en DLL till TS kan man få över valfri order (signal) från TS till Excel.
Skapa sedan ett fiktivt papper i AT som hämtar "action"-värden från Excel till AT.
Koppla order till valfritt papper, som triggas av extraobjektet "det fiktiva papperet".
Ja för de som vill använda TS alltså.
För den hugade håller jag på med en liten beskrivning som jag kan bifoga om någon är intresserad.
PLT
Comment
Comment