Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parabolic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Parabolic

    Vad är det för skildnad på SAR och SAR2 när de används på intraday?

    Den enda skildnad jag har kunnat läsa mig till här på forumet är att SAR2 kan användas för bevakning och SAR endast som kurva.

    Jag utgår ifrån:
    accelerator:=0.015
    maxacc:=0.20
    i30(sar(accelerator,maxacc))
    och en kurva ritas.

    Om jag nu vill ha denna kurva som bevakning skriver jag:
    accelerator:=0.015
    maxacc:=0.20
    kurva:=sar2(accelerator,maxacc,300)
    i30(
    mult(gt(c,kurva),25)
    )

    Då förväntar jag mig att få flagga när c>kurvan.

    Detta fungerar bara si så där.
    Hur kurvan ritas är till stor del beroende på hur många dagars intraday man visar på skärmen. Kollat detta på OMXS305A.

    Skulle gärna vilja ha detta belyst.

    Åke

  • #2
    Du kan köra kurva på både vanliga SAR och SAR2 så ser du när de hakar i varandra exakt.

    Tror att 300 perioder bakåt är alldeles onödigt mycket. Det behöver haka i två cykler eller så bakåt.

    300 perioder per 30 minuters blir sådär 17 dagar. Men det ser du som sagt med båda kurvorna framme om de avviker från varandra.

    Vanliga SAR måste sas löpa två cykler innan den producerar samma resultat oavsett hur lång graf du har.


    SAR2 kan då titta bakåt så långt man anger från NU, vilket är kravet för att man skall kunna använda för bevakning. Kurvan skall hinna bli i synk s a s tills nu. Då producerar den samma resultat online som vid backtest.

    Annars precisera gärna 'sådär'?

    Comment


    • #3
      Kurva1 är:
      i30(sar(accelerator,maxacc))

      Kurva2 är:
      i30(sar2(accelerator,maxacc,300))

      Problemet är varför kurvorna ritas så olika beroende på hur många dagar som visas på skärmen? Skall man få någon större samstämmighet de tre sista dagarna måste man visa 7 dagar på skärmen. Om jag sänker värdet ”300” så blir avvikelserna ännu större. Prova så får du se!

      Allt jag undrar är, vilken kurva är ”den rätta”?

      Vanlig SAR, är dess funktion uppbyggd på vad som visas på skärmen?
      Om svart är ”ja” är den ju värdelös om man t.ex. bara visar 2 dagars intraday och bör inte användas!

      Om värdet ”300” kanske är onödigt stort kan det påverka något?

      Comment


      • #4
        Ja, kolla på kurvor på båda och skala enligt kurser. Så länge det blir en linje så är det samma och allt är i synk.

        Jag vet inte vilket papper du tittar på. När jag gjorde SAR2() så kollade jag några vanliga och det verkade fungera problemfritt.

        SAR() startar ju alltid med första lägstnivå eller hur det var. Beroende på var en graf startar blir det då olika resultat ett antal vändingar först.

        Så tittar du på en graf 30 dagar bakåt och en 50 dagar bakåt så borde de bli likadana förutom de allra första svängningarna.(med vanlig SAR)

        Om du kör 7 dagar bara i grafen så räcker det knappt för vanlig SAR att synka. Kör åtminstone 15 -30 dagar och zooma in istället.

        Så med 7 dagar är det nog SAR som inte synkar ordentligt. SAR2 tittar tack vare periodangivelsen alltid 17 dagar sådär och det borde räcka.

        Bevakning tittar ju alltid på nu, och bakåt, och därför funkar inte vanlig SAR för bevakning. Så genom att ange ett antal perioder i SAR2 att starta analysen från, så skall den hinna bli i synk tills nu, och därmed funka att att ha som utlösande analysfunktion bland andra om man vill det.

        Comment


        • #5
          Tusen tack för svaren!

          Jag drar följande slutsats av detta.
          Eftersom SAR behöver testas (visas på skärmen) ett antal dagar för att ”säkert visas rätt” finner jag inte någon situation där den skall användas.

          I stället kommer jag att använda SAR2 både som kurva och bevakning. Denna visar ju ”alltid rätt” under förutsättning att man angivit tillräckligt antal perioder bakåt. Normalt har jag inte mer än två dagars intraday visade på skärmen och även då funkar tydligen SAR2. Perfekt!

          Åke

          Comment


          • #6
            Bara en fråga till.
            Hur kör jag detta på OMXS305B och tar signalen som extra objekt på OMXS30 ?

            accelerator:=0.015
            maxacc:=0.20
            kurva:=sar2(accelerator,maxacc,300)
            i30(
            mult(gt(c,kurva),25)
            )

            Comment


            • #7
              ali...

              Allt som skall användas mot extra objektet måste ha en parameter för dataserie.

              Typ Mov(d,p,s), LinReg(d,p) osv.

              Stoch(p), Rsi(p) osv går ej utan vidare.

              Så SAR2() fungerar ej mot extra objekt.

              Dock har jag planerat att utöka alla funktion typ Stoch(d,ABC), Rsi(p,ABC) även SAR2() där man kan ange vilket objekt man vill köra den mot. Skulle gissa Q2 i så fall tills det är klart. En trave saker skall göras innan dess.

              Comment


              • #8
                Ingen kurva

                Hur får jag visning av kurva på detta ?

                accelerator:=0.015
                maxacc:=0.20
                kurva:=sar2(accelerator,maxacc,300)
                i30(
                mult(gt(c,kurva),25)
                )

                Jag har område kurstaplar och skalning enl. kurser men ingen kurva visas.
                Det kommer flaggor om jag kryssar för det alt.

                Comment


                • #9
                  accelerator:=0.015
                  maxacc:=0.20
                  kurva:=sar2(accelerator,maxacc,300)
                  i30(
                  draw(kurva,4,rqb)
                  mult(gt(c,kurva),25)
                  )


                  Draw ritar "kurva" i rött (r) skalad som "quotes" i område "bars"

                  Anledningen är att du inte kan se SAR2-kurvan är att ditt script returnerar 1 eller 0, alltså bara SANT eller FALSK. Det är ju ett villkort du ha längst ner.
                  Annars kan man bara plocka bort villkoret och ha "kurva" som returvärde.

                  Comment


                  • #10
                    Så här alltså, jag gjorde kurvan blå.

                    accelerator:=0.03
                    maxacc:=0.20
                    kurva:=sar2(accelerator,maxacc,300)
                    i20(kurva)

                    Ser ganska bra ut på dagens och gårdagens diagram.

                    Tack för hjälpen.
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...
                    X