Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

backtesta vinst/förlust

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Åke..

    Det är inget som hindrar att använda tilldelade namn så det blir 10 nivåer i varje minnesreferens. Men för att det inte skulle skriva om för mycket så gjorde jag bara om alla nedanför till minnesrefar.

    signal:=gt(c,mov(c,10,s))
    köpsig1:=and(signal,NOT(aref(signal,1)))
    hämta:=getval(3)
    säljnivå:=add(hämta,2)
    lagra=retval(if(köpsig1,C,getval(3),3)

    ---andra delar i scriptet som behöver vara minnesreferenser---

    säljsig1=gt(h,säljnivå)

    typ är en start för samma sak.

    Så bygg så mycket som möjligt ovanför med tilldelade namn innan minnesreferenserna börjar.

    Comment


    • #17
      Jag förstår vad du menar men det är ändå ett stort mixtrande med vad man skall lägga som "vanliga namn" och vad som måste ligga som minnesref.

      Man kan också dra ihop "vanliga namn" till så många parentesnivåer som möjligt. Men det är i många fall ett väldigt pusslande för att det skall gå ihop på slutet.

      Det var därför jag för en tid sedan önskade att programmet kunde hantera fler parentesnivåer.

      Comment


      • #18
        Åke, jo jag har märkt förut att det ibland funkar lömskt bra även om man har fått med sig delnamn i minnesrefarna. Rätt som det är kan det spåra ur dock. Man får vara nitisk!

        Och när det gäller mina OMX-script skulle det vara härligt att kunna backtesta med vinsttesterna inkopplade, men det går bara inte! Jag tror jag är uppe i sådär 25 minnesrefar i varje script, och skulle man sen försöka kombinera ihop dem plus RetVal/GetVal-koden så skulle det blir en gigantisk digital massa av alltihop.......

        Hade jag inte gissat på att Lasse har tillräckligt med jobb så hade jag mailat båda scripten till honom....

        Comment


        • #19
          Är det någon som tjänar några pengar ?
          Script i all ära men + på kontot är väl viktigare.
          Jag har provat det mesta här på forumet och inte har jag blivit rik, snarare tvärtom.

          Comment


          • #20
            Om man jämför marknaden nu och förra året så är det inte lika stora uppgångar, svårare att förutspå riktningen.

            Ska man tjäna pengar på börsen måste man nog kombinera teknisk analys med fundamental analys + en del tur + tight stop loss.

            Tyvärr finns ju ej stoploss hos nordnet, avanza på terminen. Du kan själv skapa en stoploss i fb med trendlinjer. Om du ligger i rätt
            position kan du tjäna mer med samma insats på optioner, tänk dock på tidsvärdet......

            Någon som handlat de nya turbo-warrant:sen som saknar tidsvärde?

            Comment


            • #21
              Visst går det att tjäna pengar! Man måste bara ha en hållbar strategi, sen är det egentligen inte så svårt att scripta den heller. Och Analysbänken ger direkt svar på om det håller i verkligheten! Ali, har du provat att köra dina script i Analysbänken?

              Comment


              • #22
                Ali..

                Det är först när man inser att "the holly grail"inte existerar, som man kan börja tjäna pengar på detta.

                Många lägger ned så ofattbart mycket tid på själva "köp samt sälj signalen"

                Tänk på att du behöver bara ha rätt i 30 procent av dina tagna positioner för att tjäna pengar på detta,då förstår man ganska snabbt att vald trigger inte har så stor betydelse,att det inte handlar om att ha rätt så ofta som möjligt, utan det handlar om att förlora så lite som möjligt varje gång man har fel.

                ...helt enkelt en sund moneymanagement !!!!
                PT. (MoneyManagement)

                Comment


                • #23
                  Tack för alla tipps men det är nog som Jörgen skriver att man skall ha tur oxå.

                  Den sista tiden har jag nog haft rätt ganska ofta men lyckats att åka ut på för låg limit och sedan har det vänt.

                  Om man gör detta tillräckligt många gånger så blir det dyrt.

                  Drömmen om scriptet som ligger och gör bra affärer automatiskt så man tjänar pengar är nog bara en dröm.

                  Comment


                  • #24
                    Håller definitift inte med Jörgen Ali !!

                    Handlar man aktier och förlitar sej på tur..så är min åsikt att man inte har förstått någonting över huvud taget.

                    Att ha rätt eller att förlita sej på tur har ingenting att göra med att bli framgångsrik på Börsen !!
                    PT. (MoneyManagement)

                    Comment


                    • #25
                      Med tur menar jag att alla tekniska signaler kan se jättebra ut, men marknaden går ändå snabbt åt fel håll, beroende på omvärldshändelser, oro för oljan, ett flygplan har kraschat någonstans ex nära washington ,oron sprids, analytikerna tror det är krig på gång, börsen rasar osv.

                      Då måste man ha tur om man bara förlitar sig på ta.

                      Comment


                      • #26
                        ..att marknaden går åt fel håll,och att man gör förluster är en del av "spelet"...men..om det gör att man inte får sin depå att växa,då gör man någonting fel..

                        ..riskerar för mycket av sin depå i en enskild affär?

                        ..tar för stor position iförhållande till sin depå ?

                        ...inte låter sina vinstaffärer löpa ?

                        ...osv....

                        Ha det..
                        PT. (MoneyManagement)

                        Comment


                        • #27
                          ..ps..

                          Man bör absolut inte förlita sej på TA (eller FA för den delen).

                          Sund Moneymanagement är nyckeln till framgång .ds.
                          PT. (MoneyManagement)

                          Comment


                          • #28
                            Härlig diskussion men frågan var ju om det går att tjäna pengar på automatisk handel och om någon gör det.

                            Comment


                            • #29
                              MoneyManagement,
                              hur gör du i nedanstående situation:

                              OMXS305DFUT slutar kl.17.20 dag 1 på 800:-, allt ser ok ut för uppgång nästa dag -stochastic mm visar på uppgång.

                              USA-börsen går också uppåt fram till kl.20.00 när greenspan pratar om det ekonomiska läget, sedan rasar dow jones 1% på kvällen.

                              Nästa dag (dag 2) öppnar OMXS305DFUT på 787:-, dvs ras på 13:-. Kan du förklara hur ditt moneymanagement skulle gjort att du ej får en förlust på 13:- ??

                              Comment


                              • #30
                                Ett sätt att resonera är att inte ligga inne över natten, då sover man dessutom väldigt gott.

                                Ju mer spekulation om framtiden, desto mer risk. Då krävs det tur, som redan nämnts.

                                Sedan om Holy Grail, så för att man inte hittat den, betyder inte alldeles säkert att den inte finns.

                                I kommande backtestingkursen skall jag försöka ge lite verktyg och metodik hur man kan gå tillväga för att öka sannolikheten att man kommer in i rätt lägen, och att komma ur fort om det går åt fel håll.

                                Hur bestämma börsens karaktär och vad som är bästa strategin just då. Mycket upp och ner och hit och dit, korta snäva stoppar, eller klar trend med lite yvigare villkor för att vara med hela resan upp osv.

                                Första lektionen hoppas jag skall komma under April.

                                Comment

                                Working...
                                X