Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning för Word i samband med script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varning för Word i samband med script

    En varning för att kopiera text i någon form från Word och klistra in som script i AT är angelägen.

    Jag kopierade två rader från ett worddokument in till ett script, bara som stöd för minnet för det användes inte. Först hände ingenting, men efter ett tag fick jag error i alla lägen. Inte ens om jag satte den inklistrade delen inom {} blev det någon skildnad.

    Inte förrän jag raderade de inklistrade raderna totalt fungerade scriptet igen. Jag upprepade försöker flera gånger för att säkert veta att det var detta som förorsakade broblemen.

    Så slutsats, klistra aldrig in något hämtat från Word i ett script.

  • #2
    Provade du att skriva manuellt samma sak och det gick bra då?

    Comment


    • #3
      Nej det gjorde jag inte, men jag har gjort det nu!! Och jag blir ännu mer förvånad.

      Raderna jag syftar på är:
      {[Säljsignalen ligger mellan den två senaste köp]}
      {köpråd:= and(lt(sellat,buy2at),gt(sellat,buyat))}

      Jag provade att skriva in dessa exakt som visas ovan med {} och allt. Även då får jag error.

      Jag utgick ifrån att Word var boven men nu vet jag varken ut eller in. Om jag i textraderna ovan stryker := funkar nämnligen scriptet.

      Jag har alltid förstått att man har kunnat "neutralisera" en textrad genom att omsluta den med {}, men nu blir jag verkligt fundersam.

      Jo, nu börjar jag förstå åtminstone när det händer. Det ovan beskrivna var skrivet efter intradayfrefixet. Om jag flyttar textraden {köpråd:= and(lt(sellat,buy2at),gt(sellat,buyat))} till före det samma blir det inga problem.

      Resultatet av detta kan bara bli att det går inte att använda ( kolon någonstans i texten efter intradaypref oavsett {}. Med andra ord, kompilatorn hittar tydligen ( även om det är omslutet av {}.

      Comment


      • #4
        Det var inte meningen att "gubbarna" skulle vara där men du förstår nog vad jag menar.

        Comment


        • #5
          Det blir nog som du säger, att ett namn som kan bli inplacerat, blir det även om inom kommentartecken.

          Fasen med inplacering av tilldelade namn görs innan man börjar hantera den körbara koden, och kommentarer tas bort.

          Förmodligen räcker det att du ändrar namnet till vänster om := så funkar det. Det verkar som det får träff i koden annars.

          Generellt kan man bara låta ej utnyttjade namn ligga kvar. De placeras bara aldrig in.

          Men om man gör alternativ kod för test och för produktion och kommentarmarkerar och så kan det bli problem.

          Skall se om jag skall göra om så kommentarer tas bort först i en separat fas.

          Tills dess lägg till något i namnen på de olika delarna istället.


          T.ex medan man testar

          lastbuyprod:=lasttrade(b,d)
          lastbuy:=getval(3)

          och för produktion

          lastbuytest:=getval(3)
          lastbuy:=lasttrade(b,d)

          Märk att jag bytte plats på dem också så att inte det kortare namnet som är delnamn i det andra blir problem. Ett längre namn får ju inte träff s a s.

          Comment

          Working...
          X