Med det här lilla scriptet plottat som flaggor i volymsområdet och med skalningen på "automatisk" får man volymsstaplar som är lättare att läsa. Ofta förstörs skalan för de vanliga volymsstaplarna helt av enstaka jätteavslut, men här jämförs volymen med medianen och sedan tas 10-logaritmen på det. Det gör att jätteavsluten inte slår igenom så mycket utan man kan lättare jämföra med den typiska volymen. Medianvolymen för senaste 20 dagarna plottas också som en linje.
Själv har jag också ändrat så att volymsstaplarna plottas med samma färg som bakgrunden och därför inte syns.
medianvolym20:=median(v,20)
kvoten1:=if(gt(medianvolym20,0),div(v,medianvolym20),0)
draw(0.3,1,dwav0f)
log10(ADD(1,kvoten1))
Av någon underlig anledning blir staplarnas höjd ibland noll, t.ex. på SWMA, men varför vet jag inte. Det är i alla fall mer användbart än de vanliga staplarna tycker jag.
Själv har jag också ändrat så att volymsstaplarna plottas med samma färg som bakgrunden och därför inte syns.
medianvolym20:=median(v,20)
kvoten1:=if(gt(medianvolym20,0),div(v,medianvolym20),0)
draw(0.3,1,dwav0f)
log10(ADD(1,kvoten1))
Av någon underlig anledning blir staplarnas höjd ibland noll, t.ex. på SWMA, men varför vet jag inte. Det är i alla fall mer användbart än de vanliga staplarna tycker jag.