Hej!
Jag har använt Autotrader sedan 2011 och lagt ner tusentals timmar på att studera kursrörelser, försöka se samband och knacka kod. Det finns många spår av mina funderingar här i forumet.
För att ta fram en handelsstrategi som fungerar måste man:
1) studera kursrörelser med avseende på mönster och cykler
2) försöka hitta en vinnande rörelse (strategi)
3) koda strategin
4) testa strategin
5) modifiera strategin
6) gå till 1) och upprepa
Enskilda mindre aktier kan få stor kurspåverkan av en VD:s uttalanden om framtiden, nya kunder mm. Om man däremot handlar med aktieindex (terminer) så får enskilda uttalanden mindre påverkan.
Eftersom OMXS30 terminerna består av summan av de 30 ingående aktierna så undrar vän av ordning om det är kursrörelserna i aktierna som föregår terminsrörelserna eller tvärt om.
De går ju i synk så skillnaden mellan rörelserna är kanske bara någon till några sekunder. Ibland kan en enskild aktie rusa vilket ökar indexet vilket gör andra aktiespekulanter villiga att köpa andra aktier som ingår i indexet vilket ytterligare får terminen att stiga.
I andra fall är det ränteändringar som direkt slår på indexet.
Tyska DAX har mycket stor påverkan på OMXS30. Ibland kan det bli dagsskillnader på någon procentenhet som dock brukar jämna ut sig över tid.
Kronkursen relativt euron spelar ju också in.
Det hela blir ju snabbt väldigt komplext.
Det är här som AI kommer in.
Man kan ju relativt snabbt lära AI att känna igen mönster och kanske även ta fram en vinnande strategi.
Att se komplexa samband och korrelationer är också något AI fixar lätt.
Man kanske till och med kan lära AI att koda i Autotrader.
Mitt förslag är att Autostock tar fram ett interface mellan AI och kursdatabaserna.
Om någon har en länkt till något trading + AI forum så tas det tacksamt emot.
mvh
Bertil
Jag har använt Autotrader sedan 2011 och lagt ner tusentals timmar på att studera kursrörelser, försöka se samband och knacka kod. Det finns många spår av mina funderingar här i forumet.
För att ta fram en handelsstrategi som fungerar måste man:
1) studera kursrörelser med avseende på mönster och cykler
2) försöka hitta en vinnande rörelse (strategi)
3) koda strategin
4) testa strategin
5) modifiera strategin
6) gå till 1) och upprepa
Enskilda mindre aktier kan få stor kurspåverkan av en VD:s uttalanden om framtiden, nya kunder mm. Om man däremot handlar med aktieindex (terminer) så får enskilda uttalanden mindre påverkan.
Eftersom OMXS30 terminerna består av summan av de 30 ingående aktierna så undrar vän av ordning om det är kursrörelserna i aktierna som föregår terminsrörelserna eller tvärt om.
De går ju i synk så skillnaden mellan rörelserna är kanske bara någon till några sekunder. Ibland kan en enskild aktie rusa vilket ökar indexet vilket gör andra aktiespekulanter villiga att köpa andra aktier som ingår i indexet vilket ytterligare får terminen att stiga.
I andra fall är det ränteändringar som direkt slår på indexet.
Tyska DAX har mycket stor påverkan på OMXS30. Ibland kan det bli dagsskillnader på någon procentenhet som dock brukar jämna ut sig över tid.
Kronkursen relativt euron spelar ju också in.
Det hela blir ju snabbt väldigt komplext.
Det är här som AI kommer in.
Man kan ju relativt snabbt lära AI att känna igen mönster och kanske även ta fram en vinnande strategi.
Att se komplexa samband och korrelationer är också något AI fixar lätt.
Man kanske till och med kan lära AI att koda i Autotrader.
Mitt förslag är att Autostock tar fram ett interface mellan AI och kursdatabaserna.
Om någon har en länkt till något trading + AI forum så tas det tacksamt emot.
mvh
Bertil
Comment