Ursprungligen postat av Henric
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Handla med korta trender
Collapse
X
-
Nja, det är svårt att avgöra vad som är bäst i detta läge. Du kan prova att inkludera köp- resp säljsignal i bägge scripten. Sedan signalera första tick i nästa stapel om föregående stapel var sann vid utgången.
.....
kombo:=and(not(säljsignal),köpsignal)
i15(
aref(kombo)
)
.....
kombo:=and(säljsignal,not(köpsignal))
i15(
aref(kombo)
)
Comment
-
Twin Line-modellen känns mycket lovande för hitta korta trendvändningar, men det är något som saknas i scriptet. Studera bifogad bild. Viktiga nivåer är markerade, säljnivåer med rött och köpnivåer med blått. Scriptet räknar helt rätt och allt ser bra ut.
Men, det som saknas är att det endast är den senaste signalen, köp eller sälj, som ska få någon betydelse. Med denna logik skulle signal Köp1 få företräde före signal Sälj1, som därmed spelat ut sin roll. Hur skulle en sådan vidareutveckling i scriptet se ut?Attached Files
Comment
-
Den signal som var sann senast i tidigare staplar får vänta. Fungerar detta för dig.
upper:=mov(h,1,s)
lower:=mov(l,1,s)
botten:=and(lt(aref(upper,2),aref(upper,1)),lt(aref(upper,2),aref(upper,3)))
kurs1:=find(botten,50,aref(h,2),1)
köpsignal:=gt(lower,kurs1)
topp:=and(gt(aref(lower,2),aref(lower,1)),gt(aref(lower,2),aref(lower,3)))
kurs2:=find(topp,50,aref(l,2),1)
säljsignal=lt(upper,kurs2)
sist1=hhvbars(aref(köpsignal,1),50)
sist2=hhvbars(aref(säljsignal,1),50)
sist3=if(gt(sist1,sist2),10,-10)
buy=or(and(köpsignal,gt(sist3,0)),and(köpsignal,not(säljsignal)))
sell=or(and(säljsignal,lt(sist3,0)),and(säljsignal,not(köpsignal)))
draw(kurs1,3,gqb)
draw(kurs2,4,rqb)
draw(upper,5,yqb)
draw(lower,6,yqb)
draw(mult(buy,35),7,bsbF)
draw(mult(sell,30),8,rsbF)
{för köpscript}
{and(buy1,1)}
{för säljscript}
and(sell,1)Last edited by Henric; 2012-06-12, 00:23. Anledning: ändrade så att ensam signal går igenom oavsett tidigare signaler
Comment
-
Så här blir det med scriptet i ditt inlägg ovan. Inte helt OK, många signaler faller bort.Attached Files
Comment
-
Jag gjorde en ändringar och körde backtesting. Periodvis verkar den gå bra, men resultaten blir inte så bra i längden. Har du tänkt att stänga på kvällen eller låta sista signalen ligga kvar? Det är inte så ofta bägge signalerna är sanna samtidigt. Det kanske räcker att lägga till en extra modell som tar exit när båda signalerar.
sist1=hhvbars(and(aref(köpsignal,1),not(aref(säljsignal,1))),50)
sist2=hhvbars(and(aref(säljsignal,1),not(aref(köpsignal,1))),50)
draw(kurs1,3,gqb)
draw(kurs2,4,rqb)
draw(upper,5,yqb)
draw(lower,6,yqb)
{för köpscript}
{and(buy1,1)}
{för säljscript}
and(sell,1)
Comment
-
OK, jag ska testa.
Tack för backtest. Jag använder dock Twin Line-signalerna ovan (15min-data) i huvudsak för entry.
Jag har en halvsofistikerad exit-strategi som triggas på a) Twin Line-signal i omvänd riktning, eller b) parabolic SAR bryts i "fel" riktning (med ganska tighta settings), eller c) Trix vänder riktning, eller d) stop loss på -3 punkter, eller e) börsen stänger inom 10 min. Allt med 5min-data.
Comment
-
Terminen. Då jag testkörde live igår så upplevde jag att det var fladdriga signaler så det blev en rad onödiga transaktioner. Antingen måste jag lägga in en vettig tidsspärr eller köra på fullbordade staplar med aref. Jag befarar dock att fullbordade staplar ger ett sämre resultat på resp transaktion.
Comment
-
Ursprungligen postat av Henric Visa inläggJag gjorde en ändringar och körde backtesting. Periodvis verkar den gå bra, men resultaten blir inte så bra i längden. Har du tänkt att stänga på kvällen eller låta sista signalen ligga kvar? Det är inte så ofta bägge signalerna är sanna samtidigt. Det kanske räcker att lägga till en extra modell som tar exit när båda signalerar.
Hur backtestar du? Gör du det i NAT eller AT8?
Comment
-
Ursprungligen postat av Henric Visa inläggJag gjorde en ändringar och körde backtesting. Periodvis verkar den gå bra, men resultaten blir inte så bra i längden. Har du tänkt att stänga på kvällen eller låta sista signalen ligga kvar? Det är inte så ofta bägge signalerna är sanna samtidigt. Det kanske räcker att lägga till en extra modell som tar exit när båda signalerar.
sist1=hhvbars(and(aref(köpsignal,1),not(aref(säljsignal,1))),50)
sist2=hhvbars(and(aref(säljsignal,1),not(aref(köpsignal,1))),50)
draw(kurs1,3,gqb)
draw(kurs2,4,rqb)
draw(upper,5,yqb)
draw(lower,6,yqb)
{för köpscript}
{and(buy1,1)}
{för säljscript}
and(sell,1)Attached FilesLast edited by Christer; 2012-06-13, 17:48.
Comment
-
Ursprungligen postat av Christer Visa inläggMin tanke är att i och med lång-signal ges kl 13.45 så ska kortsignalen från kl 10.45 helt ha spelat ut sin roll och inte vara aktiv något mer förrän ny kort-signal ges kl 15.45.
Länk: http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=2779
Last edited by LillWicke; 2012-06-13, 18:16.
Comment
-
Ursprungligen postat av Christer Visa inläggNu har jag testat detta och det börjar se riktigt bra ut, se bifogad bild. Lång-signal kl 13.45 - 15.00 - helt perfekt. Dock så dyker då kort-signalen upp igen kl 15.15 som ett resultat av det gamla röda strecket som sätts kl 10.45. Min tanke är att i och med lång-signal ges kl 13.45 så ska kortsignalen från kl 10.45 helt ha spelat ut sin roll och inte vara aktiv något mer förrän ny kort-signal ges kl 15.45.
Eller att signalen måste bli falsk innan det får signalera igen?Last edited by Henric; 2012-06-13, 18:52.
Comment
Comment