Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går det att modifiera den kommersiella strategin Obi-Wan på följande vis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Går det att modifiera den kommersiella strategin Obi-Wan på följande vis?

    Hej,

    Jag bytte från Skywalker till Obi-Wan eftersom Skywalken givit några dagar med extrem förlust vilket spolade bort veckor all vinst plus mer än så. Bytte till Obi-Wan från Rankor som enligt statistiken verkade klara nuvarande börsklimat betydligt bättre. Tyvärr har den inte alls gjort det sedan jag bytt. Problemet som jag ser det är följande:

    Exempel från en dag med Obi-Wan
    Obi-Wan börjar med att ta position SHORT klockan 9.46 på 940,5p. Helt klart rätt val denna gång då OMXSPI30 sjunker till 932p relativt snabbt. Därefter kommer en lika snabb stigning och av någon anledning håller Obi-Wan kvar SHORT-positionen fram tills 13.31 då terminen står i ca 943p vilket innebär en förlust på ca 2,5 punkter. Varför???

    När Obi-Wan byter position till LONG klockan 13.31 vid 943p gör den också detta helt rätt eftersom index fortsätter att stiga till 951p. Därefter får vi åter se en kursändring som förvisso är väldigt ostabil, men som ändå går nedåt. Precis som tidigare håller Obi-Wan kvar LONG-position alldeles för länge och byter inte över till SHORT förns 16.27 och terminen står i 940p, dvsnär förlusten redan är ett faktum.

    Kursen fortsätter dock falla med någon punkt för att sedan gå kraftig uppåt och även dagens sista affär blir en förlust på några punkter innan den går på EXIT.

    Jag vill gärna koppla på en STOP-LOSS (stop-loss-mini) som går in mellan 2-4 punkter, eller vad som nu är lämpligt. Problemet med detta blir att tex dagar där Obi-Wan och de flesta andra tradingsystem gick extremt mycket plus (över 40p 111130) skulle en stop-loss inneburit för Obi-Wan att jag missat hela vinsten eftersom kursen svängde så mycket. Obi-Wan behöll i vanlig ordning positionen genom dessa svängningar och slutade således på plus. Går det att lösa/programmera så jag kan koppla på STOP-LOSS-MINI som löser ut, och sedan går in igen när trenden blir tydlig?

  • #2
    Ett par stillsamma frågor om Obi-Wan.
    Ger den signal på OMXSPI30, står så i inlägget ?
    Ger den alltid rätt ingångs-signaler, ibland, eller ganska ofta ?

    Comment


    • #3
      Ett sätt kan ju vara att helt enkelt ansluta Take Profit-modellerna och sätta target på kanske 5 punkter. Låter ju som att det blir vinst nästan varje gång. 5-10 punkter om dagen bör ju bli rejält bra på en månad. Visst, man missar de dagar då trenden drar iväg ordentligt, men tjänar å andra sidan då det annars skulle gått back. En ytterligare variant är ju att köra flera kontrakt och låta Take Profit sälja kanske hälften eller 3/4. Då har man i alla fall något kvar om det skulle sticka iväg ordentligt.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av ali Visa inlägg
        Ett par stillsamma frågor om Obi-Wan.
        Ger den signal på OMXSPI30, står så i inlägget ?
        Ger den alltid rätt ingångs-signaler, ibland, eller ganska ofta ?
        Menade naturligtvis OMX Stockholm 30

        Nej den ger inte alltid signal vid rätt tillfälle. När börsen konsoliderar är det många gånger så att den är helt fel ute. I övrigt så uppfattar jag att den ger signar hyfsat rätt.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Ett sätt kan ju vara att helt enkelt ansluta Take Profit-modellerna och sätta target på kanske 5 punkter. Låter ju som att det blir vinst nästan varje gång. 5-10 punkter om dagen bör ju bli rejält bra på en månad. Visst, man missar de dagar då trenden drar iväg ordentligt, men tjänar å andra sidan då det annars skulle gått back. En ytterligare variant är ju att köra flera kontrakt och låta Take Profit sälja kanske hälften eller 3/4. Då har man i alla fall något kvar om det skulle sticka iväg ordentligt.

          Får tacka för ide'n. Jag bad även Rankor se om de kunde lägga in Stop-loss i modellen som de tidigare har hävdat redan finns vilket jag har svårt att tro eftersom modellen går antingen LONG, eller SHORT och aldrig gått ur position helt.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av JMillard81 Visa inlägg
            Menade naturligtvis OMX Stockholm 30

            Nej den ger inte alltid signal vid rätt tillfälle. När börsen konsoliderar är det många gånger så att den är helt fel ute. I övrigt så uppfattar jag att den ger signar hyfsat rätt.
            Tack för svaret.
            Hade samma tanke som Rikard kom med, om Take profit.
            Kör inte Obi-Wan men kunde varit värt att testa.

            Comment


            • #7
              Gjorde liknande

              på OMX Tracker idag, då den har samma beteende. Som häromdagen när den var upp 7-8 punkter och sedan följde med hela vägen ner igen.

              Så jag lade till köp/sälj till totalt 3 kontrakt och tar Take Profit på 1, så får vi se hur det går. Känns alltid gott att ta hem lite och jämna ut kurvan, även om man inte är med på de värsta rallyna (som idag) med hela insatsen.

              Däremot undrar jag hur Take Profit med loop funkar? Gör den sin trade och sedan kollar depån hela tiden om antal i depån överstiger restantal och är sedan redo igen för take profit, eller?

              Jag uppfattar det som att Take Profit EJ loop gör sin trade en gång och sedan, om man gör fler transaktioner under dagen, så är den bortkopplad.

              Gäller EJ loop endast under en dag?

              Någon som kan klargöra?

              Mvh

              Comment


              • #8
                Tracker är gjord så "med flit". Den ska försöka åka med i trenden så länge den finns. Det gör att man lätt kan bli av med 10 punkter vinst eller mer innan den tycker att trenden går åt andra hållet. Det hänger ju lite på tempot osv. Vill man kan man alltid bygga någon typ av stoploss som låser in vinsten, kanske de första punkterna och därefter överlåter bevakningen åt motsatta entryscriptet.

                Take Profit bevakar innehavet och jämför med inställt restvärde. Beräkningen av vinst görs på GAV-värdet. Så om du får en signal och takeprofit nås, och därefter fyllt på nytt innehav så fortsätter TakeProfit att bevaka det nya GAV-värdet.

                EJ LOOP-modellerna gör bara ett orderförsök och kopplar därefter bort sig själva.

                Comment


                • #9
                  Jag har oxå en liknande fundering som NickoTrader fast det gäller Omx-tracker.
                  Har nyligen kopplat Take Profit till den och idag sålde TP av en del enl scriptet men ett par minuter senare kom en ny köpsignal av trackern som då fyllde på med det antalet som nyss blev sålt.... så det va ju ingen idé med TP då.
                  Problemet är väl att det kommer samma signaler i rad istället för att bara blir signal när det ska vända. Vet inte hur Terminator fungerar men förmodar att det är lika som Omx-Tracker.
                  vi kanske är lite utanför tråden nu... även om problematiken verkar gälla dom flesta modellerna, att vi tycker att dom sjunker för mycket innan dom hoppar av.

                  edit: NickoTrader´s inlägg är flyttat till Terminatortråden
                  Last edited by mikola; 2012-01-13, 11:53.

                  Comment


                  • #10
                    Mikola, nu har du gett mig indirekt svar på min fråga i Terminatortråden, vilket var det beteendet som jag var rädd för.
                    Det betyder att man i TP-scriptet måste lägga till en rad som sätter en global minnescell till 1. Minnescellen nollas om kursen går under signalscriptets triggernivå. I signalscriptet (tracker, Terminatortråden eller vad det nu är) måste man kolla av denna minnescell: är den noll, så är det tillåtet med nytt köp, annars inte.

                    Detsamma borde gälla om man kopplar Stoploss till sina signalscript.

                    Kan Rikard verifiera detta tänk?

                    Comment


                    • #11
                      Jo, det stämmer i de flesta fall. Det man skulle kunna göra är två saker:

                      1. Använda global cell som nämnts
                      2. Bygga ordermodell med sekvens 1 som är Terminator Long, sekvens 2 är Take Profit, sekvens 3 är en dummy-sekvens innehåller ett triggerscript som bara väntar på att ett negativt innehav ska bildas tex och då stega vidare till sekvens 1 igen.


                      Comment

                      Working...
                      X