Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hedgestrategi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hedgestrategi...

    Hej,

    om man ställer ut en vagga kan man ju använda autostock för hedgning av den...
    låt oss säga att man ställt ut en vagga runt 940, då vill man ju att det köps om priset går över och säljer om det går under nivån.

    det som jag skulle behöva få hjälp med är en idé till en mekanism som justerar nivån något så att man går jämt upp med tanke på courtage eller helst någon enstaka punkt plus.
    samt att den beter sig på ett någorlunda smart sätt om priset börjar att slå fram och tillbaka runt nivån.

    Tacksam för svar!
    /nyrn2k

  • #2
    tänker mig att man har ett par triggernivåer, tex. ±20pkt från de utställda optionerna och om terminskursen eller kanske snarare ett medel bryter någon av dom så hedgas optionerna med terminen.
    Vidare vill jag att när det hedgats så ska nivåerna agera som stoppnivåer för hedgen, och för att ev. tjäna en pytteliten(i princip courtaget) slant så skall sälj-triggernivån sjunka litegrann för varje stapel som det är sälj-hedgat, och köp-triggernivån öka på motsvarande sätt.

    men vad kan man göra om terminen börjar att slå fram och tillbaka runt nivån?
    det kan ju bli väldigt mycket slippage efter ett tag om det vill sig illa...

    Comment


    • #3
      Jag har funderat lite på detta ibland och om man har till exempel ett trendföljande system som går mindre bra i konsolideringar skulle man kunna utfärda optioner köp och sälj som är hedgade av terminerna man handlar med

      Comment


      • #4
        Problemet är att när det väl börjar trenda och man ska tjäna pengar på terminerna måste man köpa tillbaka optionerna och utfärda på ny nivå om det ska bli någon vinst

        så frågan är om det inte är enklare att handla enbart med terminerna?

        Comment


        • #5
          nja, det beror på, man begränsar ju helt klart vinstmöjligheten i en trendande miljö när man ställer ut en vagga, men om man från början är nöjd med en viss avkastning, så borde det inte vara något problem då felmarginalen är större...

          säg att man ställer ut 2-3x vad man är nöjd med per månad, borde det inte vara några större problem att hålla den välhedgad, så att man med slippage kan behålla iaf. x

          Comment


          • #6
            jag menade kanske en strut, iaf om man får tro derivatinfo...
            struntsamma vad den kallas,
            jag tänker mig att man ställer ut en köp- och en sälj-option at-the-money, som man redan från början hedgar med köpta optioner för att undvika skenande förluster och säkerhetskrav.
            den balanserar man sedan med hjälp av terminen, så att värdet på slutdagen blir positivt, inklusive ev. vinst/förlust från terminen, förhoppningsvis i linje med x...

            för det behövs en strategi som ligger lång om kursen är över lösenpriset på de utställda
            och kort om kursen ligger under, och som agerar någorlunda smart om kursen börjar pendla kring lösenpriset, så inte slippage äter upp all vinst...

            Comment


            • #7
              Hm, det här är något som jag inte alls hajar får jag nog erkänna. Mina optionskunskaper är dåliga, så ni får gärna förklara lite mer i detalj hur det ska fungera så kanske vi kan komma fram till något som hjälper till.

              Comment


              • #8
                i princip så behöver jag ett script där jag kan bestämma en nivå och om kursen ligger över nivån så ligger jag lång och om kursen är under nivån så ligger jag kort.

                det jag har det bökigt med är hur jag ska minimera slippage, det kan ju bli ganska stort om kursen börjar pendla under/över min nivå.

                jag tänker mig att om kursen sticker iväg upp en bra bit under en längre tid, så kan man låta nivån sakta vandra uppåt efter, lite som en glidande stopploss för att på så vis tjäna ihop till lite slippage-kostnad.

                bonusönskan: min optionsposition har en maxförlust, så den vill jag kunna skriva in till scriptet, så att det kan sätta en profittarget så långt bort från entry.
                då blir hela positionen plus den då realiserade terminsvinsten utan risk för förlust, och jag kan börja om med en ny position och ändå ha kvar chansen till vinst på den gamla...

                sorry om det blev knöligt att läsa detta, jag är sjuk och lite mosig i skallen för tillfället..

                Comment


                • #9
                  primärt är jag allstå ute efter att kunna säga till scriptet vilken nivå som gäller
                  och det ska då lägga sig lång om kursen är över och kort om kursen är under.
                  En andra önskan är att det agerar någorlunda smart om kursen börjar pendla runt nivån, så att inte slippage äter upp all premie jag fått för att ställa ut optionerna.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av nyrn2k Visa inlägg
                    primärt är jag allstå ute efter att kunna säga till scriptet vilken nivå som gäller
                    och det ska då lägga sig lång om kursen är över och kort om kursen är under.
                    En andra önskan är att det agerar någorlunda smart om kursen börjar pendla runt nivån, så att inte slippage äter upp all premie jag fått för att ställa ut optionerna.
                    Desstum skulle du kunna köpa tillbaka den option som fallit i värde och ställa ut en som ligger närmare kursen, men kräver lite bevakning.

                    Comment


                    • #11
                      precis, det finns många möjligheter att justera eller bygga på positionen manuellt...

                      jag tänkte mig detta script som säkerhet dels innan man bestämmer sig för vad man ska göra och dels för när man inte kan övervaka manuellt...

                      Comment


                      • #12
                        har kommit en bit på väg...

                        jag har börjat så smått att knåpa ihop ett system...

                        först har jag gjort ett script där jag skriver in vad systemet behöver veta.

                        g) Optionshedge Settings

                        level1:=940
                        profit1:=40

                        SetGvarif(level1,700,1)
                        SetGvarif(profit1,701,1)

                        draw(level1,5,rqb)

                        där level1 är lösenpriset på mina utställda optioner.
                        i och med att jag redan har hedgat optionerna med köpta optioner, så har jag en maxförlust på positionen och behöver således inte hedga mer än den med terminen, så jag kan sätta en profittarget för terminen som är lika med maxförlusten, profit1

                        Sen har jag gjort två script, ett för lång och ett för kort:

                        g) Optionshedge Long

                        level1:=GetGvar(700)
                        m1:=mov(c,3,e)
                        i15(
                        köp1=gt(aref(m1,1),level1)
                        mult(10,köp1)
                        )

                        och

                        g) Optionshedge Short

                        level1:=GetGvar(700)
                        m1:=mov(c,3,e)
                        i15(
                        sälj1=lt(aref(m1,1),level1)
                        mult(10,sälj1)
                        )

                        ----------------------------------------

                        Sen tänker jag mig att jag kan väga upp för lite slippage när det slår genom att ta dubbelt så många kontrakt jag behöver för hedgen,
                        och ett profittarget sätts på hälften, tex. 5pkt från köpet/blankningen.

                        Så jag antar att jag behöver 3 sekvenser i köp-ordermodellen;
                        1. Köp 2 x st
                        2. profittarget 1 x st
                        3. profittarget rest

                        och motsvarande 3 för sälj-ordermodellen...

                        jag har inte jobbat med flera sekvenser tidigare och känner mig lite osäker där
                        hur fungerar det?
                        triggas sekv två av att ettan triggats, eller först när den är klar, dvs. när avslut skett?
                        och hur gör man med profittarget rest, det är ju ganska otroligt att kursen rör sig 40pkt till ens fördel en dag, så en sån order skulle ju behöva ligga kvar i flera dagar, men det går ju inte med terminer vad jag vet iaf.


                        Kan ni hjälpa mig knyta ihop säcken, till ett färdigt system?

                        /nyrn2k
                        Last edited by nyrn2k; 2011-12-20, 11:28.

                        Comment


                        • #13
                          några ändringar:

                          g) Optionshedge Settings

                          level1:=940
                          profit1:=40
                          profit2:=5
                          hedge1:=1

                          SetGvarif(level1,700,1)
                          SetGvarif(profit1,701,1)
                          SetGvarif(profit2,703,1)
                          SetGvarif(hedge1,702,1)

                          draw(level1,5,rqb)

                          ---------------------------------
                          sl) Optionshedge Long

                          level1:=GetGvar(700)
                          m1:=mov(c,3,e)
                          i15(
                          köp1=gt(m1,level1)
                          köp2=and(eqv(aref(köp1,1),1),eqv(aref(köp1,2),0))
                          mult(köp2,5)
                          )

                          --------------------------------
                          sl) Optionshedge Short

                          level1:=GetGvar(700)
                          m1:=mov(c,3,e)
                          i15(
                          sälj1=lt(m1,level1)
                          sälj2=and(eqv(aref(sälj1,1),1),eqv(aref(sälj1,2),0))
                          mult(sälj2,5)
                          )

                          ----------------------------------

                          Sen kommer take profit-scripten som styr sekvenserna 2 och 3 i ordermodellen

                          sl) Optionshedge Take Profit Long

                          tp:=GetGvar(703)
                          målantal:=Getgvar(702)
                          innehav:=Gt(Portfolio(v),målantal)
                          inköp:=LastTrade(B,P)
                          vinst:=Gt(b,Add(inköp,tp))
                          takeprofit:=And(vinst,innehav)
                          Mult(takeprofit,20)


                          --------------------------------------

                          sl) Optionshedge Take Profit2 Long

                          tp:=GetGvar(701)
                          målantal:=0
                          innehav:=Gt(Portfolio(v),målantal)
                          inköp:=LastTrade(B,P)
                          vinst:=Gt(b,Add(inköp,tp))
                          takeprofit:=And(vinst,innehav)
                          Mult(takeprofit,20)

                          --------------------------------------
                          sl) Optionshedge Take Profit Short

                          tp:=GetGvar(703)
                          målantal:=sub(0,GetGvar(702))
                          innehav:=Lt(Portfolio(v),målantal)
                          inköp:=LastTrade(S,P)
                          vinst:=Lt(s,sub(inköp,tp))
                          takeprofit:=And(vinst,innehav)
                          Mult(takeprofit,20)

                          ----------------------------------------
                          sl) Optionshedge Take Profit2 Short

                          tp:=GetGvar(701)
                          målantal:=0
                          innehav:=Lt(Portfolio(v),målantal)
                          inköp:=LastTrade(S,P)
                          vinst:=Lt(s,sub(inköp,tp))
                          takeprofit:=And(vinst,innehav)
                          Mult(takeprofit,20)

                          --------------------------------------

                          Om inte någon kan hitta något knas med detta så återstår väl bara att koppla på antal- och pris-script till alla sekvenserna samt ta en optionsposition och luta sig tillbaka...

                          Comment


                          • #14
                            Sekvenserna

                            Nu har jag tre sekvenser i mitt köp-script och likadant för sälj-scriptet,

                            men jag blev plötsligt orolig, vad händer om kursen börjar slå över och under min nivå?

                            säg att kursen först är under först att klättra upp över, då triggas köp-scriptets första sekvens, så långt är jag med, men vad händer sen?
                            speciellt om kursen går under nivån så att sälj-scriptet triggas, ligger då köpscriptet kvar i sekvens 2, och väntar på att få kamma hem vinst? trots att man då har en kort position och det då blir en eskalerande förlust istället?

                            Comment


                            • #15
                              Jag har inte tittat på scripten, men du kan göra dem oberoende av sekevenser. Dvs olika ordermodeller med en sekvens i varje.

                              Comment

                              Working...
                              X