Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Symphony

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Symphony & Take Profit

    Hej,

    Reflektion över Symphony (också generellt kommersiella strategier) & Take profit/Stop loss.

    Jag har kört den en period och gillar strategins design med olika exponering, ligger över natten, den verkar inte gå emot den långsiktiga trenden när sådan finns. Dvs verkar kunna jobba i olika klimat med en bra teoretisk edge.

    Strategin har en bra avkastningspotential, dock har det för mig blivit ca +/- 0 av olika anledningar.

    1. Jag har haft otur; hade "tekniska" problem. T.ex. med att exit signal inte resulterat i exit i NAT. Verkar för mig löst nu (ominstallation av modellen). Jag fick göra exit manuellt tidigare. Resulterade ibland i en för sen exit eller att jag låg utanför marknaden eller inte gjorde entry av modellen utan manuellt om strategin inte kom med ny signal på ett tag, vilket kanske då var en dålig entry..

    2. Jag kan tycka att strategin växlar ned exponering för långsamt (gör TP) och släpper fin upparbetad vinst. Från många punkter vinst till ibland många punkter minus. Som idag.
    Förra veckan gick den "all in" 100% (t.ex. 4 kontrakt) och lät sig följa med ned ca 15-20 punkter per kontrakt. Mellan 22-23 Mars. Kursen började vända slutet av 23:e, kom tillbaka över entry under 26:e mars, då också nästa signal kom. Kunde blivit fortsatt fall, vem vet..

    Exmpel:
    Meddelande 20120321 kl 17:24 Symphony har tagit position: LONG 100%
    Två dagars fall uppskattningsvis ca 15-20 punkter x 4.
    Meddelande 20120326 kl 17:22 Symphony har tagit position: LONG 75%


    Det sistnämnda (punkt 2) bekymrar mig, för har inte så stor lust att börja haka på stop-loss och take profit script på en kommersiell strategi då det kan förstöra syftet.

    1. Vid extra exitscript kan man missa vändande trend tillbaka... Borde då också ha ett extra entry skript.

    2. Om jag kopplat på egen exit och får ny signal. Kan det vara risk att när nästa signal kommer, så är det inte för att det är en bra "entry" utan en ned-exponering från en tidigare högre exponering. dvs när strategin ämnar att minska risken går man in (hypotes?).

    3. Om jag kopplar på egen exit, ser jag risken att jag strax efter får en ny signal (när strategin skalar ur sig) och jag hamnar i fel trend. Exempel: Om exponerad 100% och gjort en egen exit/TP, efter tag kan det komma signal för exponeringsförändring t.ex. till 75%-50%. Då köps 3 eller 2 kontrakt i kanske ett fallande klimat, ponera att egen exit sker igen, ny signal kanske på 25%...

    Hur gör ni andra med TP och Stop-loss och era erfarenheter av strategin?

    Någon som gjort en kontinuerlig avkastning (inte baserad på officiell statistik, manuella exits och tekniska problem)?

    Last edited by jimmy; 2012-03-27, 21:31.

    Comment


    • #32
      Synd att du missade en del vinst. Jag vet inte hur länge du har kört. Tittade precis på en kunds konto som vi kör via Autostocks cloud. Statistiken är i linje med vad vi har redovisat.

      Jag vet att det inte är optimalt att ta egna positoner om det ganska snart skulle komma en ny signal. Ett sätt är att koppla på och av antingen köp(long)- eller sälj(short)modellen. Tex om modellen ligger long +100% och du tror på nedgång så kan du sälja av en del av exponeringen och samtidigt kopplat bort longmodellen. Glöm inte att koppla på när du har bytt åsikt. Vi kommer också att lansera en funktion som valfritt kan tilta modellen. Alla exponeringar kan ökas eller minskas med ett visst antal kontrakt(dock aldrig lägre/högre än -100% resp. +100%.)

      När det gäller takeprofit och stoppar så finns inte det direkt inbyggt. Efersom att det både ingår intraday och swing komponenter gör det svårt att konsekvent använda tp och stoppar. Särskilt då gapet kan påverka. Vid simulering kan det på kort sikt ge bättre resultat, men visade sig ge mycket sämre resultat i längden. Jag ska köra en ny simulering nästa vecka och kolla. I bland får man kortsiktigt bita i det sura äpplet, även om det inte är kul. Det är lättare att använda tp och stoppar då exit tas på kvällen och börja om på ny kula nästa dag. Det viktigaste är dock utvecklingen på lite längre sikt och förhoppningsvis utan större drawdowns. Kan du tajma med tp/stoppar bättre än systemet så är det ett plus och det går att köra enligt ovan.
      Last edited by Henric; 2012-03-28, 09:30.

      Comment


      • #33
        Hej,
        har kört sedan Januari-12.
        Det visade sig förra veckan att jag har haft ett allvarligt tekniskt fel. Just nu pekar det på något korrupt med installationen. då jag omsinstallerat i tre andra datorer och det ser än så länge ut att fungera bättre där. Problemet är att NAT inte "får" korrekt depåinformation om depån, t.ex. visar tomt innehav när jag har innehav..
        Hoppas problemet inte återkommer och att jag kan se det som att jag börjar om nu med rätt förutsättningar istället för Januari.

        Comment


        • #34
          När kommer statistiken t.o.m vecka 14?
          Ser inte statistiken med i Efterbörsen.

          Comment


          • #35
            Hej,
            Redigerad och förtydligad på grund av missförstånd
            Satt och räknade lite på vad min Symphony-depå borde varit om jag inte haft tekniska problem med min datormiljö under en längre tid av olika anledningar och haft felaktiga affärer.

            Någon som kört Symphony och kan bekräfta avkastningen eller har andra erfarenheter?

            Jag har räknat på statistiken, multiplicerat alla punkter med 4, för fyra kontrakt.

            Start "Värdeexponering": 400 000 kr (4 omx kontrakt)
            period Punkter (Statistiken är multiplicerad med 4, för fyra kontrakt)


            Jan2-5 -16
            Jan9-13 -16,8
            Jan16-20 -5,2
            Jan23-27 38,4
            Jan30-Feb3 41,6
            Feb6-Feb10 11,2
            Feb13-Feb17 14
            Feb20-Feb24 -3,6
            Feb27-Mar2 9,6
            Mar5-Mar9 27,6
            Mar12-Mar16 93,2
            Mar19-Mar23 -13,2
            Mar26-Mar30 74
            Apr2-Apr6 -18
            Apr10-Apr13 -81,2
            Apr16-Apr20 62,8

            Summa punkter med 4 kontrakt inkl courtage: 218,4
            Depåutveckling 100 kr per punkt: 21 840,00 kr

            Strategiavgifter -4000
            Inkl strategi avg. 17 840,00 kr

            Teoretiskt värde: 417 840,00 kr
            Utveckling i procent 4,46% efter ca 4 månader

            Last edited by jimmy; 2012-04-23, 00:48.

            Comment


            • #36
              Är den ännu ej realiserade positionen med?

              Comment


              • #37
                Hej.

                Tror det är lite lurigt att räkna så på just Symphony p.g.a. att den inte handlar med hela innehavet utan i 1/4 delar.
                Det innebär att i ditt räkneexempel med 4 kontrakt så kan den vissa dagar köpa och sälja 1 kontrakt.

                I statistiken är courtage inräknat med 13,50kr (10 + 3,50) men i verkligheten blir det 62,50kr (59 + 3,50) för Pro-kund p.g.a. minimicourtage.
                Det blir en skillnad på 98kr en dag där det sker en affär åt varje håll med 25%.
                I din uträkning är vinsten ca 212kr per dag (84 dagar) men kan vissa dagar bara vara nästan hälften. Handlas det med mer än 25% så blir skillnaden mindre. Säg att ett medelvärde kanske ligger runt 160-170kr / dag istället.
                Då blir avkastningen 3,4% på 4 månader i din uträkning.

                För att komma så nära statistiken som möjligt behöver man handla med 6 kontrakt.

                Så har jag uppfattat det iaf.

                Mvh
                Mikael
                Last edited by mikola; 2012-04-22, 23:18.

                Comment


                • #38
                  En annan sak att tänka på är att de dagar man får fler positionsförändringar blir minimicourtagets inverkan mindre eftersom avslut i samma riktning läggs ihop under dagen. Så totalt sett får minimicourtaget begränsad betydelse eftersom de flesta dagar innebär att positionen handlas i steg åt ett håll och läggs på samma nota. Vi har ett exempel med en kund som handlar totalt 6 kontrakt och hans depåvärde är upp 6% sedan årsskiftet (beräknat på underliggande värde alltså).

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                    Vi har ett exempel med en kund som handlar totalt 6 kontrakt och hans depåvärde är upp 6% sedan årsskiftet (beräknat på underliggande värde alltså).
                    Rikard menar du ca 600 000 kr med "beräknat på underliggande värde"?

                    Comment


                    • #40
                      Ja, stämmer.

                      Comment


                      • #41
                        Visst kan det bli dagar då det endast handlas 25% exponering åt ett håll. Det borde kompenseras av att det ibland inte sker någon handel vissa dagar och att byte av exponering ofta sker från lång till kort, dvs en förändring av exponering med 50%.
                        Tex +25% +25% +25% +25%=+100% long. En undermodell byter till short ger
                        +25% +25% +25 -25%=+50%.

                        Vi kommer inom kort att göra en del mindre förändringar, vilka kommer att minska antalet trades något. Det blir något större svängningar i resultat, men borde kompenseras av lite lägre courtage.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg

                          I statistiken är courtage inräknat med 13,50kr (10 + 3,50) men i verkligheten blir det 62,50kr (59 + 3,50) för Pro-kund p.g.a. minimicourtage.
                          Då blir avkastningen 3,4% på 4 månader i din uträkning
                          Ah, stort tack för förklaring om courtaget i statistiken.

                          Låter som det kan då röra sig om ca 3,4-6 % avkastning på ca 1/3 av året.
                          Blir intressant att höra om någon ytterligare har, erfaranheter av verklig avkastning så här långt?
                          Last edited by jimmy; 2012-04-23, 00:00.

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
                            Ah, stort tack för förklaring om courtaget i statistiken.

                            Låter som det kan då röra sig om ca 3,4-6 % avkastning på ca 1/3 av året.
                            Blir intressant att höra om någon ytterligare har erfaranheter av verklig avkastning så här långt?


                            Off-topic och inte Symphony specifikt
                            Jag hade åter glömt att man behöver kontrollräkna på det mesta.. för att få en korrekt bild av verkligheten. Det var väll därför jag kände behovet att posta en fråga antar jag. Bra med forum! dock synd att det ibland behövs för att få en verklighetsbild.
                            Detta blir jag genrellt irriterad över om och om igen, att behöva sitta och lägga tid på att räkna och analysera och kontrollera all information för att få en klarare bild av saker och ting.
                            Har man satt förutsättningarna i punktform och beskrivning i en strategi med ett start kapital i statistiken, t.ex. en strategi designad för 4 kontrakt, handlar terminer som inte går att återinvestsera löpande, inte använder motsvarande courtage som mini trots förutsättningen redan satt, ingen hänsyn till skatter, avgift för strategi. Så ska det reflekteras i statistiken/marknadsföringen. Eller så kan man skita i allt och bara redovisa rå-data och alla kan sitta med sina excel-snurror och räkna
                            Ja det vore trevligt om du kunde ha denna diskussion någon annan stans på forumet. Vi har ingen intention att förvränga något. Det börjar faktiskt bli tjatigt. Mikolas inlägg var hans egen uppskattning. Det är därför punkter finns så var och en kan göra sin avstämning. Min uppfattning är att det blir missvisande att ställa punkter till ett fast belopp. Det fungerar i ett mycket kort perspektiv. Sedan ändras exponerat kapital med förändring av kursen för terminen och depåvärde. Då detta kommer upp hela tiden har vi funderingar att åter endast köra modellerna för privat kapital.

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av seadragon Visa inlägg
                              Mikolas inlägg var hans egen uppskattning.
                              Det ända som jag uppskattade va hur mycket vinsten kunde vara som medelvärde per dag om man räknar med att man får betala onödigt mycket courtage vid vissa affärer som jag nämnde.
                              Och jag körde Symphony i 3 månader så jag såg på ett ungefär hur den jobbade.
                              Last edited by mikola; 2012-04-22, 22:32.

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av mikola
                                På 600.000 blir det 36.000kr i vinst.

                                Om man då räknar på redovisad statistik blir det (start 1 jan med 600.000):
                                jan -0,49% = -2900
                                feb +2,55% = 15200
                                mars +3,9% = 23900
                                april 17pkt * 6 kontrakt = 10200
                                Summa hittils i år 646.400

                                Han har 10.000kr mindre än statistiken.

                                Och det räknar jag fram på räknedosan
                                ja, april ligger ca 0 i resultat så det blir ca 6% eller har jag fel?

                                Comment

                                Working...
                                X