Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Symphony

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Om index står i tex 1150 betyder 1% 11,5 punkter. Det blir lite trixigare om det är en affär på tex 50% exponering, då blir det ju endast hälften så mycket räknat procentuellt på hela portföljen, och därmed 0,5 x 11,5 punkter totalt.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Om index står i tex 1150 betyder 1% 11,5 punkter. Det blir lite trixigare om det är en affär på tex 50% exponering, då blir det ju endast hälften så mycket räknat procentuellt på hela portföljen, och därmed 0,5 x 11,5 punkter totalt.

      Ja det är jag med på. Sedan kan man ju inte handla terminer för hela depåvärdet utan man måste ha marginal. Jag räknade lite snällt att Symphony hade 0.8 nettovinstpunkter per dag i snitt april-juni, men om man räknar mer strikt blir det bara 0.7 nettovinstpunkter per dag.
      Henric och jag diskuterar ju lite handelsfrekvens med analogin långdistanslöpare kontra sprinter. Då är jag sprintern som kan lyckas bra ibland, men en annan gång bli diskad för tjuvstart. Långdistanslöparen mal på och om han trillar är det ingen fara, bara att resa sig upp och fortsätta.
      mvh
      Bertil

      Comment


      • Eftersom att statistiken är med x1 och hela depån i cash går det att handla fullt ut . Hur man handlar själv är en annan sak. Handelsfrekvensen varierar och ibland handlar den frekventare än din modell(det jag har sett). Visserligen olika exponeringar. Fullt positionsbyte sker nog inte lika ofta som din.

        Vid statistikberäkning används inte separata beräkningar för delpositioner. Genomsnittligt pris för long resp. short position beräknas. Vid realisation av hel eller delposition tas den med i statistiken.

        Edit: Enkelt förklarat fungerar det som i Rikars inlägg 106
        Last edited by Henric; 2013-07-16, 22:28. Anledning: zzzzzz

        Comment


        • Halloj!

          Nu börjar jag bli lite orolig för Symphony.. Jag har inte fått en enda signal på över en vecka nu... Den senaste var en exit den 16/7. Stämmer det verkligen?

          Har ni andra samma bild av detta?

          Comment


          • Det stämmer. Den tog position idag.

            Comment


            • Hej Henric,

              Ligger Symphony fortfarande 50% long?

              Comment


              • Ja, 50 long

                Comment


                • Jag såg att den hade hoppat ur till exit efter meddelandet.

                  Comment


                  • den har tagit exit

                    Comment


                    • Gångna årets avkastning. Att:Henric

                      Hej alla

                      Jag börjar med att önska alla en god fortsättning och ett förbaskat bra tradingår (om än lite sent) .

                      Jag skulle vilja fråga Henric hur han ser på avkastningen 2013 på knappt 11%?
                      Drawdownet har ju varit ok tycker jag.

                      Jag gillar verkligen att strategin jobbar med 4 modeller så att inte alla äggen läggs i korgen vid samma tidpunkt men samtidigt så får man ett moment 22 där ens exponering väldigt sällan motsvarar saldot på depån.

                      Det jag menar är att man låser upp en massa kontanta medel som garant för maxvärdet av terminer men som väldigt sällan utnyttjas.

                      Stycket ovan var en parentes som jag inser att det inte finns någon lösning på men som ändå är rätt frustrerande.

                      Förutom frågan om förra årets resultat så funderar jag på om det sker någon utveckling av modellen eller om ni jobbar på andra projekt?

                      Om utveckling sker så undrar jag hur ofta och mycket modellen uppdateras och om vi kunder har någon möjlighet att få reda på om och när justeringar görs?

                      Jag kör Symphony Termin.

                      Mvh Roger!

                      Ps. Detta är ingen negativ kritik utan en undran ifrån en trogen kund.

                      Comment


                      • Hej Roger,

                        Självklart inte nöjd och det finns inget att skyllda på. Dock några förklaringar. Den låga volatiliteten i kombination med att modellen missade några bra löpor höll nere resultatet. Det har kanske varit för låg drawdown, vilket ibland bromsar för mycket.

                        Jag gör generellt inga löpande ändringar och vill inte tweaka med kortsiktiga lösningar som kanske bara håller ett tag. Om ändringar görs verifieras de med backtesting under fem år. Ska ändringar göras löpande krävs det en systematisk process enligt walk forward. Vi har precis gjort två ändringar i Symphony. En modell har modifierats och kommer att ligga lite längre i marknaden. I simulering minskas antalet trades något, samtidigt som vinst/affär ökar. Dessutom har jag utvecklat två nya modeller och en flyttar in i Symphony. Modellen använder de normala svänganingarna som finns i markanden. Köper på dippar och säljer/blankar vid styrka. En löpande justering görs av nivåerna för styrka och svaghet. Exponeringen kommer nog tidvis vara lite högre och kapitalet kan används mer effektivt. Det bör även minska slippage. Förhoppningsvis högre avkastning och lite mer svängningar.

                        Håller med vad gäller kapitalbindningen. Det finns inget alternativ om hävstången ska vara 1:1. Vi kör åt en kund på fullmakt och han har löst kapitalbindningen med att lägga en del av kapitalet i hedgefonder. Framför allt riktiga hedgefonder som inte är förtäckta aktiefonder. För den som vill ta mer risk kan aktier handlas parallellt. Det krävs ju bara ca10-15% säkerhetsmarginal.

                        Comment


                        • Tack för ett bra och informativt svar

                          Jag ser med spänning fram emot året och hoppas precis som alla andra att vi ska få mer volativitet med ups and downs på 3-5 dagar,det hade nog varit mumma för modellen det
                          Har ni räknat något på att "ta hem" vinstaffärer efter ett givet antal punkter?
                          Jag har räknat på det med en annan modell och där lönade det sig inte men jag tycker att iden är intressant både på stora och medelstora plusaffärer.
                          Jag har märkt att modellen har börjat fånga "den fallande kniven" och det känns ju klart lite konstigt men har en känsla av att det har funkat rätt ok.
                          Gissar på att det är den nya modellen du pratar om.
                          Hur ser just den enskilda modellen ut på perioden vi har kört den?

                          Jag använder en gearing på ca 4,5 och känner att jag är väl exponerad vid 100% så vi får se om modellen exponerar sig lite mer i framtiden.
                          Faktiskt ingen ide att exponera sig bara för sakens skull,modellerna jobbar ju var för sig och det tycker jag är bra.

                          Mvh Roger!

                          Comment


                          • Take profit på hela exponeringar utan hänsyn till de underliggande modellerna är svårt då nya signaler kan komma. Take profit på enskilda modeller lönar sig inte i längden. Dessutom blir det fler positionsbyten med 25%.

                            Det har väl inte varit några större” fallande knivar” på senaste tiden. Signaler kan komma både på break-out och svaghet/styrka. Visst kan det bli så att position tex tas för tidigt. Det finns vissa begränsningar och det går inte att helgardera, särskilt vid gap.

                            Det är framför allt en modell som presterat lite sämre och är nu utbytt.

                            Håller med att det man inte ska fokusera så mycket på om kapitalet ligger i cash eller inte. Det är ju hur signalerna kommer. Ligger två long och två short, blir det nettot exit.

                            Comment


                            • Hej,

                              Kom det signal imorse?
                              Hade problem i så fall att den inte gick till köp. Detta har hänt förut så man missar uppgång. Är det så att signalen kommer förtidigt eller vad beror det på. Nu fick jag Tyvärr bara 100% signalen på kvällen och man vet ju vad Murphy lag gör med den... Henrik kan du undersöka ifall du behöver ändra något så att signalen funkar?

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
                                Hej,

                                Kom det signal imorse?
                                Hade problem i så fall att den inte gick till köp. Detta har hänt förut så man missar uppgång. Är det så att signalen kommer förtidigt eller vad beror det på. Nu fick jag Tyvärr bara 100% signalen på kvällen och man vet ju vad Murphy lag gör med den... Henrik kan du undersöka ifall du behöver ändra något så att signalen funkar?
                                Hej Jimmy

                                Har du uppdaterat till senaste versionen för jag tror att dom rättade till det då.

                                Mvh Roger!

                                Comment

                                Working...
                                X