Hej,
Jag har behov av att kunna backtesta strategier.
Har tidigare provat två andra enkla program med vinsttest funktion, men vill kunna omsätta idén till skript i NAT och testa i så lik miljö som möjligt, till rimlig tid förstås..
Har läst runt en del på forumet. Har några allmänna frågor kring backtestning och några specifika för AT8. I väntans tider på NAT Pro.
Är tacksam för tips, för att komma igång.
Test data
För OMX strategier. Bör man använda OMX30 Index eller terminer. Några för- och nackdelar?
Om det är bättre med terminsdata. Kan man exportera datat, klippa ihop ett antal terminsmånader till ett nytt "instrument" och importera?
Tanken är att det ska gå fortare att testa en längre period i ett svep.
Möjlighet att dela in olika tidsperioder med olika börklimat och optimera.
AT8 frågor
Har AT8 intradagsdata på index och termin?
Hur långt tilbaka finns det komplett data?
Hur behöver ordermodellen utformas för att funka i AT8?
Tittar jag på testbänken ser det ut som man har köp och säljskript
Om man ska testa en strategi som kan ligga Long, Likvid och Short.
Använder man då 4 ordermodeller/skript, två för repektive håll och testkör dem var för sig, Och räknar manuellt ihop?
Kan man se Signal, Vinstkura och Instrument-kurva i graf?
Av att läst andra trådar har jag sammanställt detta:
Jag har behov av att kunna backtesta strategier.
Har tidigare provat två andra enkla program med vinsttest funktion, men vill kunna omsätta idén till skript i NAT och testa i så lik miljö som möjligt, till rimlig tid förstås..
Har läst runt en del på forumet. Har några allmänna frågor kring backtestning och några specifika för AT8. I väntans tider på NAT Pro.
Är tacksam för tips, för att komma igång.
Test data
För OMX strategier. Bör man använda OMX30 Index eller terminer. Några för- och nackdelar?
Om det är bättre med terminsdata. Kan man exportera datat, klippa ihop ett antal terminsmånader till ett nytt "instrument" och importera?
Tanken är att det ska gå fortare att testa en längre period i ett svep.
Möjlighet att dela in olika tidsperioder med olika börklimat och optimera.
AT8 frågor
Har AT8 intradagsdata på index och termin?
Hur långt tilbaka finns det komplett data?
Hur behöver ordermodellen utformas för att funka i AT8?
Tittar jag på testbänken ser det ut som man har köp och säljskript
Om man ska testa en strategi som kan ligga Long, Likvid och Short.
Använder man då 4 ordermodeller/skript, två för repektive håll och testkör dem var för sig, Och räknar manuellt ihop?
Kan man se Signal, Vinstkura och Instrument-kurva i graf?
Av att läst andra trådar har jag sammanställt detta:
- Backtestning görs i minutupplösning om du har Animering påslaget i Analysbänken.
- Använda cmpref() för att köra simulering i 1 minut och annan upplösning samtidigt.
- Att Animering är påslaget så att man får signal under hela perioderna precis som det blir "live".
- Returvärdet i Inställningar i Analysbänken. Välj köp- och säljkurs så stämmer det oftast väldigt bra med verkligheten.
- Man kan studera avkastningen i diagrammet efter en körning via högerklick > Visa analysbänkens delrapporter. Kan se hur drawdowns påverkar resultatet är att välja periodisering tex per vecka eller månad.
Comment