Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Courtage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Courtage

    Det är kanske inte en regelrätt tråd att starta här, men det är ändå en ganska betydelsefull fråga när det kommer till framgången hos en handelsstrategi.

    Jag har fått "prova-på-Pro-courtaget" (min 59kr/avslut) hos Nordnet under 3 månader medan jag testar NAT men undrar vilket courtage man kan förvänta sig om man daytradar? Vad betalar ni, och hur många avslut gör ni i snitt per vecka?

    Det är en rätt stor del av kostnaden som går till courtage, så det gäller att ha koll på den.

  • #2
    Ursprungligen postat av cerion Visa inlägg
    Det är kanske inte en regelrätt tråd att starta här, men det är ändå en ganska betydelsefull fråga när det kommer till framgången hos en handelsstrategi.

    Jag har fått "prova-på-Pro-courtaget" (min 59kr/avslut) hos Nordnet under 3 månader medan jag testar NAT men undrar vilket courtage man kan förvänta sig om man daytradar? Vad betalar ni, och hur många avslut gör ni i snitt per vecka?

    Det är en rätt stor del av kostnaden som går till courtage, så det gäller att ha koll på den.
    Lite förenklar så tradar jag med 4 kontrakt och har courtagekostnader varje dag på 324 SEK.

    Det innebär att jag måste göra lite drygt 0,75p vinst per kontrakt och dag för att gå plus-minus-noll.
    Man kan i mitt fall räkna bort 17p från resultatet per terminsmånad då detta går till courtage.

    Har hört något om att det mest optimala som PRO-kund är att köra med 5 kontrakt då man tydligen ska utnyttja sina courtagekostnader till max.
    Last edited by JMillard81; 2012-05-13, 22:09.

    Comment


    • #3
      Kostnader och courtage för att vända en 4-kontraksposition dvs 4köp och 4sälj när man är prokund är 108kr. Dvs man går plus minus noll på 0,27 punkter vinst.

      Comment


      • #4
        Det blir väl minst minicourtage på 59kr när du handlar (vänder) 4 kontrakt = 2 * 59 = 118kr plus avgift 3,50 * 8 = 28kr, totalt 146kr?
        4 kontrakt * 10kr/kontrakt räcker inte upp till minimicourtage?
        Last edited by mikola; 2012-05-13, 22:54.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
          Det blir väl minst minicourtage på 59kr när du handlar (vänder) 4 kontrakt = 2 * 59 = 118kr plus avgift 3,50 * 8 = 28kr, totalt 146kr?
          4 kontrakt * 10kr/kontrakt räcker inte upp till minimicourtage?
          Ja, om du bara gör en affär per dag, men en prokund gör väl åtminstonde två?
          Tre affärer åt samma håll buntas ihop till en nota, därav blir det som jag skrev tidigare.

          Comment


          • #6
            Jag kör som Trader-kund och då betalar man 9 kr/kontrakt eller 49kr i minicourtage.
            Man behöver göra 200 courtage i kvartalet vilket blir ca 3/dag.
            Vilket är lätt som en plätt med några strategier och NAT... blir ju snarare 200 i månaden

            Comment


            • #7
              En närbesläktad följdfråga då.
              Vad har ni för upplägg för era depåer? Tyvärr kan man ju inte handla terminer i kapitalförsäkringar, vilket gör att man i stället måste handla tex XACT bear/bull.

              Har ni vanliga aktiedepåer och handlar terminer (och således betalar 30% skatt av vinsten), eller använder ni kapitalförsäkring och handlar bear/bull (och i stället skadas av spreaden och värdeminskning över tid)?

              Man stirrar sig ofta blind på att optimera handelsstrategierna, men detta är i mina ögon en minst lika viktig fråga - kostnaderna.

              Comment


              • #8
                Du kan ha en utländsk försäkring via Nordnet där det går att handla terminer. Det finns nog tre/fyra bolag att välja på.

                Sedan lite beroende på hur mycket ni handlar går det att få ner courtaget till 5-7 kr per kontrakt som pro-kund (kräver naturligtvis hög omsättning)

                Det också att ha flera olika konton (depåer) för olika syften.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av mikbob Visa inlägg
                  Du kan ha en utländsk försäkring via Nordnet där det går att handla terminer. Det finns nog tre/fyra bolag att välja på.

                  Sedan lite beroende på hur mycket ni handlar går det att få ner courtaget till 5-7 kr per kontrakt som pro-kund (kräver naturligtvis hög omsättning)

                  Det också att ha flera olika konton (depåer) för olika syften.
                  Ja någon av dessa är kanske ett alternativ. Jag var inne och tittade lite på Nordnets hemsida nu och hittade följande information:

                  "Utländsk kapitalförsäkring

                  För dig med ett stort kapital finns även möjlighet att nyttja en utländsk kapitalförsäkring. Vi samarbetar med ett flertal utländska försäkringsbolag, b,la Friends Provident, Nordica Life och Victory Life. I den här typen av depå kan du handla derivatinstrument och blanka."

                  Vad har ni för erfaranheter kring dessa? Är det en mardröm att deklarera?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av cerion Visa inlägg
                    Ja någon av dessa är kanske ett alternativ. Jag var inne och tittade lite på Nordnets hemsida nu och hittade följande information:

                    "Utländsk kapitalförsäkring

                    För dig med ett stort kapital finns även möjlighet att nyttja en utländsk kapitalförsäkring. Vi samarbetar med ett flertal utländska försäkringsbolag, b,la Friends Provident, Nordica Life och Victory Life. I den här typen av depå kan du handla derivatinstrument och blanka."

                    Vad har ni för erfaranheter kring dessa? Är det en mardröm att deklarera?
                    Deklarera?

                    Comment


                    • #11
                      Skämt o sido. Du sätter själv in beloppet som försäkringen lyder på i en ruta i deklarationen. Viola!

                      Det är den enda skillnaden - med en svensk kapitalförsäkring rapporterar Nordnet (Avanza) direkt till skattemyndigheten.

                      Och ja - i en svensk kapitalförsäkring är utdelningar i Svenska noterade aktiebolag skattefria. Det är de inte i en utländsk kap. fskr. Däremot är utdelningarna avdragsgilla mot schablonskatten på cirka 0,5 % på försäkringsbeloppet. Mina utdelningar i kapitalförsäkringen (på svenska aktier) överstiger aldrig detta belopp så jag har inte tyckt att det är speciellt viktigt.
                      Last edited by mikbob; 2012-05-14, 21:11.

                      Comment


                      • #12
                        Handla aktier i kapitalförsäkring/ISK hos Nordnet och derivat i en utlänsk.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                          Handla aktier i kapitalförsäkring/ISK hos Nordnet och derivat i en utlänsk.
                          Kort och gott ett bra råd.

                          Problemet är väl att en utländsk kapitalförsäkring kräver en del insatskapital och det är möjligt att man inte får speciellt mycket pengar över för att handla aktier på andra konton...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av mikbob Visa inlägg
                            Kort och gott ett bra råd.

                            Problemet är väl att en utländsk kapitalförsäkring kräver en del insatskapital och det är möjligt att man inte får speciellt mycket pengar över för att handla aktier på andra konton...
                            Jag läste igenom de utländska alternativen som Nordnet sammarbetar med.
                            Vad jag kan utläsa så verkar Victory Lifes "THE DEPOSIT PORTFOLIO BOND" vara den mest flexibla.

                            Där står bla.

                            "The Deposit Portfolio Bond (DPB) is designed for the clients who trade themselves or through an appointed Adviser. Trades are executed via a deposit account held within the bond through a Stock Broker. Victory Life accepts all type of trading within the Bond allowed by the regulatory authority in the country of residence, including lending, trading in derivatives and all other trading quoted across the international financial market. The Deposit Portfolio Bond does not have a minimum premium and additional premiums can be made whenever required. There is no contract period connected with this bond, which means that a policy can be surrendered without any extra charges or penalties."

                            http://www.victorylife.ch/products.php

                            Undrar vad haken är...

                            Comment


                            • #15
                              Undrar vad haken är...
                              Sannolikt bara en sak - priset. "Tror" att Victory Life har något dyrare avgift löpande än de andra. Men jag är inte hundra på detta. Det är bara ringa och prata med Petter Alvsten på Nordnet. Det är några andra detaljer som kan vara viktiga att ha koll på också - nämligen hur skatteverket kommer tillämpa de nya "ISK - kapitalförsäkrings" reglerna på de utländska försäkringarna. Bara en heads-up.

                              Comment

                              Working...
                              X