Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gå kort i aktier, alternativ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gå kort i aktier, alternativ?

    Hej,

    Jag funderar över vilka alternativ som finns och vilket av dem som är att föredra när man vill gå kort i aktier?

    Jag är inte väl insatt i ämnet, men tänkar att man kan:
    • Blanka aktie i aktie depå
    • Använda aktie-termin (aktiedepå?)
    • Använda annat derivat (bear)


    Vilka alternativ är möjliga?

    Vilket eller vilka är att föredra om man tar hänsyn till spread, likviditet/omsättning?

    Andra faktorer som är bra att känna till?


  • #2
    Enl. vad jag hört/läst bör man helst inte blanka enskilda aktier utan på index istället (om man inte räknar sig som proffshandlare)
    Bara för att det kan hända nåt oförutsett i ett bolag som t.ex uppköpsrykte som gör att kursen skenar.

    Blankning är även svårare då bearmarket är mer volatil och i bullmarket går du alltså emot trenden vilket inte är så lätt.

    Finns Mini Futures med olika hävstång på det mesta i marknaden.

    Comment


    • #3
      Hej,

      Jag känner till att det är högre risk med enskilda aktier.
      Dock ser jag att man kanske kan använda dess egenskaper till ens fördel.

      Arbeta med en portfölj med t.ex. 10 kopplade aktier ur OMX30 för att sprida risken. Ha koll på respektive akties rapportdatum för att undvika saker som är lätt att undvika..

      Mina argument för aktier som komplement för trading i Index.
      1. Vissa aktier tenderar att röra sig mer. Högre potential
      2. Arbete med flera aktier i en "portfölj" innebär Fler tillfällen för affärer.

      T.ex. jobbar man med 10 Aktier i olika sektorer OMXS30, så bör man kunna fånga mer jämnviktspendlingstillfällen så att kapitalet arbetat oftare.

      Man kan ju kalkylera med den ökade risken att det smäller åt fel håll rejält ibland om man kör på aktier, men det kanske ändå ger bättre avkastning totalt sätt.
      Naturligtvis måste man ju backtesta idén så man vet att det finns en potential

      Vore intressant att veta om det finns några andra nackdelar, med respektive instrument (aktieterminer, mini futures på aktier, blanka aktier).

      Fler kommentarer tas tacksamt emot :-)
      Last edited by jimmy; 2012-08-22, 17:06.

      Comment


      • #4
        Enklast borde väl vara att blanka en aktie (eller index för den delen) genom att köpa lämplig minifuture. Det fungerar utan speciella avtal, inom kapitalförsäkring eller ISK.

        Vet inte om dygnsavgifterna är kvar om man blankar en aktie "rent" idag? Fanns förr i tiden i alla fall. Dessa slipper man ju också med minifutures.

        Öhman har en bra utbildningssida för minisar här:

        http://www.ohman.se/templates/PageWide____16337.aspx


        och RBS har sin här:

        http://www.stockpicker.se/ViewArticle.aspx?PageId=833

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Enklast borde väl vara att blanka en aktie (eller index för den delen) genom att köpa lämplig minifuture. Det fungerar utan speciella avtal, inom kapitalförsäkring eller ISK.

          Vet inte om dygnsavgifterna är kvar om man blankar en aktie "rent" idag? Fanns förr i tiden i alla fall. Dessa slipper man ju också med minifutures.

          Öhman har en bra utbildningssida för minisar här:

          http://www.ohman.se/templates/PageWide____16337.aspx


          och RBS har sin här:

          http://www.stockpicker.se/ViewArticle.aspx?PageId=833



          För blankning av aktier betalas vanligt courtage + 1x200kr i uppläggning
          Borde dock få bättre spread.

          En vanlig strategi för att hålla en nästan marknadsneutral portfölj är att tex köpa enskilda aktier long och blanka den longa sidan med index. Minskar risken då både long och kort går åt fel håll, men som du säger finns det mer att tjäna på enskilda aktier.

          Comment


          • #6
            Är det inte så att 200 i uppläggning gäller bara vid övernattning?
            Vilket innebär att det kostar bara courtage om man blankar över dan.
            Må gott
            **Vincent

            Comment


            • #7
              ja, blankar du bara över dagen blir det ingen uppläggning.

              Comment

              Working...
              X