Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad testa med backtradingmodulen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad testa med backtradingmodulen?

    Hej!
    Det är lite låg aktivitet här på forumet jämfört med då Raptortråden var som mest aktiv. De flesta verkar ligga lågt i väntan på att Backtradingmodulen blir färdig. Det skulle vara intressant att höra vilka modeller och parametrar som ni inte kan bärga er från att börja optimera !

    Jag kan börja själv med att säga att jag skrivit ihop några script som enbart tittar på trenden upp till 90 minuter bakåt och om vissa villkor på kort och/eller längre sikt bakåt är uppfyllda handlar. Vissa script triggas på viss upp/nedgång på 3-5 minuter medan andra script reagerar på långsam men stadig upp eller nedgång under längre tid. Går ur med dynamisk take profit eller stoploss. Har tidsspärrar på när man får handla efter föregående avslut. Siktar på 10 avslut i snitt per dag.
    Med backtradingmodulen skall jag försöka optimera vilken typ av triggvillkor och nivåer som tillförlitligast förutsäger den närmsta framtiden samt villkor för take profit och stoploss. Kanske skall ta bort vissa script för att få större vinst över tid med färre avslut.

    Är tveksam att använda MFI på terminen, då terminen "bara" följer underliggande index. I så fall skulle man använda MFI på alla underliggande aktier eftersom det är dessa som styr terminen.

    Jag har även skrivit köp och säljscript för terminen som baserar sig på om avvikelsen mellan index och terminen blir för stor samt om kraftig rörelse (derivata) sker på DAX index som brukar påverka terminen. Dessa triggerscript har jag inte aktiva då justeringen som blir då jämvikt skall uppnås är mindre än 1,5 punkter, dvs ej lönt att handla.

    Ingen vill väl avlöja sin hitintills egen dyrköpta optimering, men skulle vara kul att höra i allmänna ordalag hur ni resonerar kring terminshandel. Själv har jag bara handlat ett drygt halvår, så det skulle vara värdefullt att få ta del av andras erfarenheter (i allmänna ordalag).
    mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2012-10-06, 18:43.

  • #2
    Jag har experimenterat med parabolic (SAR2) under en tid men får inte till det. Pendlar runt nollan i antalet punkter i vinst.

    Har även laborerat en del med Stochastic på olika tidsupplösningar. Känns som om det skulle kunna gå att få till en vinstgivande modell baserat på Stochastic. Har dock inte simuleringskört detta så jag vet inte hur de verkliga signalerna blir.

    Har inga riktigt bra idéer just nu. Tips och uppslag välkomnas gärna!
    Last edited by Christer; 2012-10-06, 19:34.

    Comment


    • #3
      Hej Christer!
      Om jag tolkar det rätt så triggar du med SAR2 på kraftiga rörelser hos terminen. Hur går du ur, och hur många avslut får du per dag?
      undrar
      Bertil

      Comment


      • #4
        Hej,

        jag kör en långsam swing/jämnviktspendlande strategi baserad på oscillator som jämför pris med genomsnitt "range" för stöd- och motståndsnivå.

        När simulering är möjlig ska jag bygga ut denna grundstrategi med ytterligare två delstrategier som är relativt snabbare, andra entry/exit villkor. Samt en tredje delstrategi för trendande perioder. Har då också tänkt optimera parametrarna för positiv och negativ marknadsfas, då det inte är optimalt att köra statiskt med samma villkor oavsett marknad.

        Jag antar att de senaste rättningarna av nuvarande NAT kan komma att påverka pro versionens tidsplan. Såg en gissnings-tråd i forumet. Jag tror ialla fall inte på September längre

        Jag är väldigt nyfiken på om någon kör intradag och får bra eller bättre avkastning än med långsammare strategier , ni som kör får gärna kommentera, skulle vara kul att veta?

        Comment

        Working...
        X