Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hönan och ägget

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hönan och ägget

Alla känner väl till frågeställningen om vem som kom först hönan eller ägget. Detta är ju den klassiska inställningen till orsak och verkan.

Många av oss handlar ju OMXS30 terminer. Terminen är ju bara en återspegling av OMXS30 index som ju i sin tur bara är en viktad sammanställning av underliggande aktier. Jag är förvånad över hur snabbt OMXS30 indexet hänger med snabba förändringar på tyska DAX indexet. Fördröjningen är ju bara ett par sekunder. På dessa få sekunder måste ju stora aktörer hinna handla i de underliggande OMXS30 aktierna. Samtidigt handlas ju OMXS30 terminen som både får sin momentana input från DAX och från underliggande OMXS30 index.

Terminen har ju en offset gentemot underliggande OMXS index på 1-1.5 punkter beroende på hur många dagar det är kvar att handla med terminen. Men då man gjort sin halvdynamiska offsetjustering så är det inte många tiondels punkter som skiljer dem.
    Många av er som handlar terminer ser ju terminen som en eget instrument och tittar inte på påverkande och underliggande instrument. En fråga är om det är vettigt att ens titta på MFI (Money flow index) på terminen då den styrs av index. Om man tror att terminshandlare är mer pålästa (kan tolka omvärldssignalerna snabbare) än de som handlar i de i OMXS30 ingående aktierna, är MFI på terminen vettig, annars inte.
    Vissa NAT användare gör ju analysen på underliggande OMX aktier och andra inte.
    Finns det andra kommersiella automatiska handelssystem än NAT som bankerna använder sig av eller är det fortfarande handlare som sitter och tittar på sina skärmar och lägger in ordrarna för hand ?

Jag utgår ifrån att det är en del heltidstraders som läser detta forum, som även är teoretiskt mycket pålästa och som testat många olika strategier.

Ingen begär ju att ni skall tala om vilken strategi som fungerar bäst för just er, men det kan ju vara intressant att höra vilka strategier ni testat och som INTE fungerar.

Hoppas att denna tråd kan leda till lite kunskapsutbyte som är till gagn för alla NAT användare.
    mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2012-10-20, 13:14.

Som jag skrev i en annan tråd så tittar jag aldrig på avslutskursen på terminen i mina kurvanalyser. Istället tittar jag på medelvärdet av aktuell köp och säljkurs. På så sätt får jag en jämnare kurvform. Detta är bra då man som jag tittar på kurvan i det korta perspektivet.

I vissa av de i OMXS30 underliggande aktierna så sker ju avsluten inte så ofta, däremot så ändrar sig ju sälj och köpkurserna snabbt. Man skulle ju kunna göra ett eget OMXS30 index som är baserat på medelvärdet av köp och säljkurserna på de ingående aktierna. Detta fejkade index borde ligga snäppet före det officiella OMXS30 indexet som baseras på avslut. Med NAT Pro som kommer att ha tickupplösning borde det vara ett intressant scriptexperiment att se om man kan förutsäga indexet och därmed terminen med ett par sekunder på detta sätt.
    mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2012-10-20, 15:07.

Comment

Du vill förutsäga index i ett mycket kort perspektiv. Hur stor vinst/trade försöker du göra? Det låter som att du handlar runt spreaden. I ditt första inlägg frågade du vilka som handlar automatiskt. Du kommer att kunkurera med market makers och högfrekvensare med mycket låga courtage. Det finns ingen gratis lunch i denna tidshorisont, men hittar du en formel som fungerar kan detta vara mycket lönsamt.

Comment

Hej Henric !
        Med bra Nordnetavtal kan man göra nettovinst på 0,5 punkters bruttovinst. Själv anser jag att man måste göra 0,75 punkters bruttovinst för att det skall vara intressant att handla.
        Vilket tidsperspektiv tycker du själv att det är mest lönsamt att handla i över tid, och hur stor är den optimala vinsten i punkter per affär för dig?
        mvh
        Bertil

Comment

Om man lyckas göra 1 punkt netto i vinst per dag ( dvs 1% av kapitalet) så blir med ränta på ränta effekten (dvs man handlar med så många kontrakt så att man kan öka antalet kontrakt för varje dag pga vinsten) så ökar man teoretiskt sin förmögenhet med 49% på 40 handelsdagar och med 230% på 120 handelsdagar.
          Min målsättning med mina script är alltså att minst gå med 1 punkt netto i vinst per dag (2-20 avslut) och aldrig äga några terminer över natten.
          Jag har skrivit många olika script som innehåller rätt många parametrar. Har inte lyckats med min målsättning hittintills utan hoppas på backtradingfunktionen för optimering.
          mvh
          Bertil

Comment

Om man kunde följa hönan på något sätt så kanske man hittar ägget

http://www.aktieguiden.com/Message/Attachment/1120796

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
              Hej Henric !
              Med bra Nordnetavtal kan man göra nettovinst på 0,5 punkters bruttovinst. Själv anser jag att man måste göra 0,75 punkters bruttovinst för att det skall vara intressant att handla.
              Vilket tidsperspektiv tycker du själv att det är mest lönsamt att handla i över tid, och hur stor är den optimala vinsten i punkter per affär för dig?
              mvh
              Bertil
              Det är unikt per strategi.

Om man lyckas göra 1 punkt netto i vinst per dag ( dvs 1% av kapitalet) så blir med ränta på ränta effekten (dvs man handlar med så många kontrakt så att man kan öka antalet kontrakt för varje dag pga vinsten) så ökar man teoretiskt sin förmögenhet med 49% på 40 handelsdagar och med 230% på 120 handelsdagar.
              Min målsättning med mina script är alltså att minst gå med 1 punkt netto i vinst per dag (2-20 avslut) och aldrig äga några terminer över natten.
              Jag har skrivit många olika script som innehåller rätt många parametrar. Har inte lyckats med min målsättning hittintills utan hoppas på backtradingfunktionen för optimering.
              mvh
              Bertil
              Fungerar det i praktiken så kommer antalet tillslut bli att bli för stort. Eftersom du letar små mycket kortsiktiga vinster kommer market impact minska avkastningen. Det kanske är ett lyxproblem.

Comment

Nu kommer jag kanske lite utanför rubriken hönan och ägget, men en viktig parameter vad gäller handelsfrekvens är ju att man skall känna sig bekväm med hur ofta avslut sker dvs hur många punkter minus ens nerver tål att man ligger momentant. I vintras och våras prenumererade jag på en handelstrategi från en firma som inte längre är autostockapproved. Den strategin ägde inga terminer under natten, men kunde gladeligt tillåta att man låg 18 punkter minus momentant under dagen. Jag hade svårt att hålla fingrarna borta och började handla manuellt, vilket fördärvade strategin.

En annan sak är att säkerhetskravet från Nordnet ökar om man äger terminer över natten och längre tid. Detta gör att man inte kan handla med så många terminer för ett givet depåvärde.

Jag vet att Henrics och Kommando Trading AB:s olika strategiprodukter handlar från 1 gång per dag till en gång 1 veckan (ungefärligt).

Vad jag förstår så har man historiskt lyckats få bättre avkastning över längre tid med långsammare handelstrategier, men tyvärr passar det inte mitt handelshumör, utan jag försöker att få till en snabbare strategi som ger en liten men jämn vinst.
                mvh
                Bertil
                Last edited by Bertil; 2012-10-20, 20:41.

Comment

Jag ser en analogi mellan att förutspå aktiekurser och terminer med väderleksprognoser. Väderleksprognosen för ett dygn framåt brukar vara bra. 5-dygnsprognosen innehåller större osäkerhet medan 20-dygnsprognosen är helt värdelös. Gör man däremot en prognos om vädret 3 månader framåt blir det enklare för då kommer årstidsvariationerna in och dem känner man till!

Vad gäller aktiekurser finns ju cykliska bolag med olika cykeltider. Vad gäller handelindex finns ju statistik för veckodagar som kan utmärka sig åt något håll.

Vid riksdagsval i Sverige påstår många att börsen går upp precis innan valet om socialdemokraterna leder i opinionsundersökningarna men sedan faller då de vunnit. För alliansen gäller tvärt om.

Vad som gäller för valet i USA känner jag inte till, men gissar att ekonomisk statistik kan vara dopad av tillfälliga ekonomiska stimulanser innan valet för att den sittande presidenten skall komma i bättre dager, speciellt om han bara suttit i en period och ställer upp för omval.

Med kommande NAT Pro finns ju alla möjligheter i världen att backtesta olika mer eller mindre realistiska idéer utan att man behöver gå med förlust om idén inte var bärkraftig.

Skriv gärna in era idéer i denna tråd. Även ogenomtänkta idéer kan ge spin off till bättre idéer som kan bli användbara eller åtminstone intressanta att testa i Pro.

Detta inlägg verkar nästan vara som reklam för kommande NAT Pro, men vad jag är ute efter är att förutsättningslöst bolla lite idéer i första hand om terminer men även allmänt. På så sätt delar vi med oss av vår erfarenhet till gagn för alla.
                  mvh
                  Bertil
                  Last edited by Bertil; 2012-10-21, 12:06.

Comment

I min värld motsvaras 1 dygnsväderleksprognosen av att förutsäga terminen 30 minuter framåt. Man kan förutsäga terminens riktning men det är inte säkert att rörelsen är tillräckligt stor så att man kan handla med nettovinst.
                    Att förutsäga terminen 8 timmar framåt liknar jag vid 5 dygnsväderleksprognosen. Har ett högtryck parkerat sig eller ligger lågtrycken på rad över nordsjön är 5 dygnsprognosen träffsäker. Frågan är vilka dessa motsvarande parametrar är för terminen.
                    Jag har aldrig handlat med terminen på längre sikt än 1 dygn. Har vid enstaka tillfällen ägt terminen över natten för att sälja morgonen därpå.
                    mvh
                    Bertil

Comment

Det verkar ju mest vara jag som skriver i den här tråden, så jag får väl fortsätta med det. Bifogar en bild på torsdagens handel på OMX302j terminen.
                      Rött är blankasignal och grönt köpsignal. Det blir ju en del "falska" signaler men genom att ha spärrar på x antal minuter efter senaste avslut så kan man undvika de falska signalerna (hoppas jag). Man bör gå ur med någon typ av dynamisk take profit (se annan tråd om detta).

Nu till en annan fråga. Många säger sig ju vilja ha olika parametervärden beroende på börsklimat. Hur definierar man då börsklimat? En möjlighet är att titta på standardavvikelsen.
                      standardavvikelse=Sub(BolBands(50,1,u),Div(Add(Mov(b,50,s),Mov(s,50,s)),2))
                      där 50 är antal perioder i detta fallet. Vet ej optimalt antal perioder för börsklimatet, får testas ut med Pro. Bör optimeras ihop med den handelsfrekvens som man själv har.

Lämplig del av standardavvikelsen kan läggas till triggnivån vid breakout handel. Om standardavvikelsen ligger över eller under ett visst värde så kan man blockera handel. Om man har tidstimer på handel efter senaste avslut kan man till denna lägga lämplig del av standardavvikelsen. Möjligheterna är oändliga, testas lämpligen ut med Pro.
                      mvh
                      Bertil
                      Attached Files
                      Last edited by Bertil; 2012-10-21, 14:15.

Comment

Ser snyggt och prydligt ut! Blir intressant att se hur mycket det kan vässas i Pro!

Vi kanske får använda dig i marknadsföringen senare? Haha

Comment

Hej Rikard!
                          Du skrev i en annan tråd att ni tänkte utöka antalet "Extra objekt" (från idag 3 st) i NAT Pro. Jag skulle önska minst 30 st för då kunde jag ta fram mitt OMXS30 index som bygger på medelvärde av underliggande köp och säljkurs istället för avslutskurs och kunna rita det i kurvform samt kunna använda det för triggning av handel. ( I förhoppning att det är snabbare ). Om nu inte datorn storknar med så mycket tickdata i samma script vill säga.

Har ni börjat få någon indikering hur mycket mer processorkraft som tickdatascripten kräver ännu?
                          mvh
                          Bertil

Comment

I min värld motsvaras 1 dygnsväderleksprognosen av att förutsäga terminen 30 minuter framåt. Man kan förutsäga terminens riktning men det är inte säkert att rörelsen är tillräckligt stor så att man kan handla med nettovinst.
                            Att förutsäga terminen 8 timmar framåt liknar jag vid 5 dygnsväderleksprognosen. Har ett högtryck parkerat sig eller ligger lågtrycken på rad över nordsjön är 5 dygnsprognosen träffsäker. Frågan är vilka dessa motsvarande parametrar är för terminen.
                            Jag har aldrig handlat med terminen på längre sikt än 1 dygn. Har vid enstaka tillfällen ägt terminen över natten för att sälja morgonen därpå.
                            mvh
                            Bertil
                            Som jag har förstått det använder du indikatorer t,ex medelvärden för köp och sälj o du skriver om att förutsäga terminens rörelse.
                            Problemet är ju att en indikator bara talar om hur indikatorn ser på läget just nu och hur det varit och alltid med en eftersläpning.
                            En indikator har inte en aning om och kan inte förutsäga vad som händer nästa sekund. Att förstå det är nog en bra börja till att hitta en lösning,
                            t.ex att terminen låg nära en s/r linje och därför blir rörelsen ibland liten.

Comment

Vad jag förstår så har man historiskt lyckats få bättre avkastning över längre tid med långsammare handelstrategier, men tyvärr passar det inte mitt handelshumör, utan jag försöker att få till en snabbare strategi som ger en liten men jämn vinst.
                              mvh
                              Bertil
                              Hej Bertil,

Uppskattar dina inlägg! Låter intressant men svårt det där med att arbeta i det korta tidsperspektivet . :-)

Men vad beträffar svårt, handlar det ofta vad man byggt upp för "erfarenhet". Reflekterade nyligen över min syn på börsen när jag började jämfört med nu och då var allt svårt. Så det är väll relativt

Min uppfattning är att i korta tidperspektivet är det mer ett "flipper-spel", medans i det längre tidsperspektivet, så jämnviktspendlar det med ganska fina "delfin-hopp", där det blir lättare att swinga avkastning.

Jag trodde i början att min edge med automat-handel var att arbeta i det korta tidsperspektivet, så lade mycket tid på att labba med det. När jag sedan i "trial&error" labbade med dagsupplösning blev det plötsligt intressat(are). och mycket enklare strategier att arbeta med. Dessutom passar det min dagliga tillgänglighet och "nerver".

Något man inte ska glömma är att räkna på risken man tar jämnfört med potentiell vinst (R-multiplar), positions-storlek, divergera sig (inte bara ha ett ägg i korgen) utan flera parallella strategier för att jämna ut avkastnings/risk-kurvan.

Hur mycket tid man har, sitter man och bevakar (arbetar med trading) eller är man en "operatör" som kontrollerar att det systemet fungerar.
                              Personligen vill jag ha en strategi jag kan "låsa in datorskåpet" och veta att 3 månader senare är den plus :-) Ligger den minus 1 månad gör inget. Men jag ska kunna ha så pass stor tilltro till strategin att jag inte blir bekymrad över enskilda trades eller några dåliga som klustrat sig en månad.

Backtestad är en förutsättning. Jag har haft strategier som sett för jäkla bra ut :-) men kanske i tre månader för att sedan vara oändligt värdelös. Roligt ibland när jag haft sådan har jag provat vända villkoren och de har blivit en positiv-avkastningskurva (i backtest). Dvs "contrarian".

Parameter-tolerans är också viktiga med en strategi. Kan man bara uppnå backtestad avkastning med vissa exakta parametrar och den fallerar på små justering, så är risken att man skapat curve-fitting, dvs teori. och att det börjar fungera dåligt när börsklimatet förändrar sig lite.

Jao, får runda av där...

Comment

Working...
                              X