Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminshandel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Terminshandel

Hej.
    Har tankar på att gå över till terminshandel från att ha handlat med certifikat.
    Då jag inte har något praktisk erfarenhet från terminshandel skulle jag vilja ha svar på några frågor.
    Är det fortfarande inte möjligt att handla terminer i kf?
    Väger fördelarna (låg spread och lägre courtage) över nackdelarna? (Handlar intradag enbart)
    Läste i en annan tråd att det har varit en del problem med nordnet och terminshandel, är dem fixade?
    Hur ofta behövs terminen att "bytas" ut mot en mer aktuell med bättre likviditet?

Vore trevligt med svar från er som har praktisk erfarenhet utav terminshandel i NAT.

mvh
    Last edited by larry; 2012-12-02, 09:48.

Det är tveksamt om det är lönt att handla terminer längre. Man måste deklarera och skatta, samt att spreadarna är obetydligt bättre än de bästa minifuturerna. Jämför gärna spread för tex Minilong OMX G OC och terminen, och tänk på att utväxlingen gör att spreaden i praktiken divideras med samma värde som utväxlingen har.

Rent tekniskt är det inga som helst problem att handla terminer såvitt vi vet. Enda störningen var börsens eget strul häromdagen när handeln tillfälligt stoppades pga fel i handelssystemet. Det hade inget med Nordnet att göra.

Comment

En fördel med terminer, dock, är ju att man kan ligga lång och kort i samma instrument - dvs. från att ligga på +5 så går man till -5 på en enstaka transaktion (sälj 10). I och med detta håller man nere antalet transaktioner och spar courtage.
      Last edited by Christer; 2013-03-10, 01:36.

Comment

Spreaden i minifutures brukar väl vara runt 0,25 %, gemför man då med terminen så ligger väl den runt 0,05 %? Har man hävstång på terminen är det väl ingen avgift som ska betalas för hävstången, utan det som gäller är att man enbart har rätt säkerhetsbelopp? Som jag tolkar det så blir terminen 5 gånger billigare att handla i om man räknar på spreaden, men kan vara något jag har missat.
        Last edited by larry; 2012-12-02, 11:29.

Comment

Nja, det är lite olika, jag kollade en tidpunkt i fredags för OMX G OC och köp- och säljkurserna stod då så här:

B=583,14
          S=583,72

Spread=0,099% dividerat med aktuell utväxling som är ca 1,9 ggr enligt sidan:

http://www.ohman.se/Warrant/Template...____16627.aspx

Det gör att man i praktiken får en spread på 0,052%. Handlar man terminen blir det:

0,25 punkter / kurs 1090 = 0,023 % i bästa fall, ofta får man i praktiken 0,5 punkter eftersom första orderdjupsnivån ofta är så tunn att bara några enstaka kontrakt finns att handla. Då blir det genast sämre:

0,5 / 1090 = 0,046% (om man räknar på underliggande värde utväxkling 1:1)

Lägg därtill nackdelen med skatt och deklaration så vet jag inte om det är så stor vits med terminer längre, men det är ju såklart upp till var och en att avgöra.

Comment

Hej !
            Det beror ju lite på hur man räknar. Terminerna har ju en utväxling på 10 ggr. För 10000:- köper du ju terminer för 100000:- och betalar 10-15 :- för detta.

Om man alltså delar 0,023% med 10 blir det ju 0,0023 %. Att ändra position från innehav till blank kostar då som minst 0,0023% i spread, medan motsvarande transaktion för minifutures blir 2*0,052% = 0,104% i spread, dessutom blir det ju dubbla courtage på detta eftersom man måste handla med två minifuturesinstrument.

Dessutom utgår jag ifrån att minifutures (som jag inte handlat än) lider av samma sjuka som bear x4 och bull x4 dvs att de minskar i värde över tiden vilket inte terminen gör.
            Rätta mig gärna om jag räknat fel.
            mvh
            Bertil
            Last edited by Bertil; 2012-12-02, 14:43.

Comment

Jo det beror på hur man räknar, om man tar hänsyn till hela det faktiska investerade kapitalet eller ej. Minifutures har ingen daglig avräkning och lider därför ej av någon avbränningseffekt. Det enda man betalar är ränta på den lånade delen, och om man kör med låg utväxling blir ju den räntan låg. Minifutures är väldigt enkla att räkna på eftersom kursen ändras 1 punkt när underliggande ändras 1 punkt.

Bra utbildningsmaterial finns här:

http://www.ohman.se/templates/PageWide____16337.aspx

Comment

Med minifutures handlar man ju mot marketmaker (Öhmans). Jag har tidigare handlat mycket bullsilverX4 och bearsilverX4 med Commerzbank som marketmaker. I marketmakeravtalet fanns villkor på veckovolymer och ibland hände det att volymerna var uppfyllda redan på torsdagen och då fick man handla utan marketmaker. Om rörelsen på underliggande var stor försvann också marketmaker tillfälligt tills det stabiliserats. Vid ett tillfälle försvann marketmaker (beroende på ett tekniskt fel visade det sig senare) och då började bullprodukten avvika från underliggande instrument. Jag passade då på att handla (fick sälja annat innehav för att få loss kapital). All börshandel bygger ju på att vi tror att instrumentet är felprissatt. Men då ringde Nordnet upp mig och sa att affären med bullsilverX4 skulle makuleras och jag blev istället 5000:- fattigare. En annan risk man tar jämfört med terminen är om marketmakern skulle gå i konkurs.
                mvh
                Bertil
                Last edited by Bertil; 2012-12-02, 15:08.

Comment

Vi har handlat med Öhman ett bra tag nu och aldrig sett att priserna försvunnit eller att likviditeten inte räckt. De har den bästa upptiden vi sett hittills.

Kontakta gärna direkt och fråga om det finns eventuella begränsningar i veckovolymer. Det skulle förvåna mig extremt mycket om så var fallet.

Comment

Vi har inte haft någon riktig börskrasch på många många år nu, och under sådana här relativt lugna omständigheter som vi haft under de senaste 10 åren kanske minifutures fungerar. Men om vi skulle åka på en rejäl krasch säger det sig själv att om man handlar ett instrument där en och samma aktör är både utställare och marketmaker löper man en väldigt stor risk att sitta inlåst med sin position medan spreaden drar iväg eller köp-sälj-kurser tas bort.

Det är inget konstigt om detta händer, eftersom utställaren främst måste se till sitt eget bästa. Sedan löper man, precis som Bertil sa, alltid risken med att utställaren går i konkurs, speciellt i en krasch-marknad.

Last edited by LillWicke; 2012-12-02, 17:32.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                      0,25 punkter / kurs 1090 = 0,023 % i bästa fall, ofta får man i praktiken 0,5 punkter eftersom första orderdjupsnivån ofta är så tunn att bara några enstaka kontrakt finns att handla. Då blir det genast sämre:
                      0.5 punkter stämmer inte rikard, vi får +0.25 punkter för omx-terminen, nästan aldrig +0.5 punkter. Det som styr är på vilken nivå scripten handlar, sker handel där ingen annan handlar får man +0.25 punkter.

Sedan är det väl så också att autostock får provision på all Öhman futures handel, ni fick ju Öhman att emittera speciella futures till autostock i somras.
                      Så att säga att det ej är någon ide längre att handla omx teminen är felaktigt då syftet verkar vara att leda in kunderna till Öhman handel.

Nordnets deklarations-program för det gångna årets all omx termin-handel fyller i all handel och tar fram färdiga deklarations-blanketter till skatteverket på några minuter så det är heller ingen orsak att gå över till Öhmans futures som minskar i värde varje dag..
                      Last edited by jorgeng; 2012-12-02, 18:18.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                        Vi har inte haft någon riktig börskrasch på många många år nu, och under sådana här relativt lugna omständigheter som vi haft under de senaste 10 åren kanske minifutures fungerar. Men om vi skulle åka på en rejäl krasch säger det sig själv att om man handlar ett instrument där en och samma aktör är både utställare och marketmaker löper man en väldigt stor risk att sitta inlåst med sin position medan spreaden drar iväg eller köp-sälj-kurser tas bort.

Det är inget konstigt om detta händer, eftersom utställaren främst måste se till sitt eget bästa. Sedan löper man, precis som Bertil sa, alltid risken med att utställaren går i konkurs, speciellt i en krasch-marknad.

Allt beror oå vilka volymer man handlar. 0,25 punkter fungerar bara upp till något 10-tal kontrakt. Handlar man fler skjuter man nästan garanterat hål på första orderdjupsnivån och får minst 0,5 punkter spread, ibland 0,75-1,0 punkter.

Att Öhman ( finns sedan år 1906) skulle gå i konkurs känns ganska avlägset, men visst - inget ska uteslutas. Däremot är en mycket viktig aspekt den inbyggda stoplossen hos minifutures - man kan aldrig förlora mer än det investerade kapitalet. Handlar man terminer kan man i princip förlora mer än man investerat.

Ta bara exemplet häromdagen när börsen stängde terminshandeln pga tekniska problem, och alla som satt med terminspositioner var utlämnade åt slumpen. Både Öhman och RBS upprätthöll priserna på sina minifutures så att man fortfarande kunde handla dessa och komma ur en position. Ganska imponerande tycker jag personligen.

Ursprungligen postat av jorgeng Visa inlägg
                        0.5 punkter stämmer inte rikard, vi får +0.25 punkter för omx-terminen, nästan aldrig +0.5 punkter. Det som styr är på vilken nivå scripten handlar, sker handel där ingen annan handlar får man +0.25 punkter.

Sedan är det väl så också att autostock får provision på all Öhman futures handel, ni fick ju Öhman att emittera speciella futures till autostock i somras.
                        Så att säga att det ej är någon ide längre att handla omx teminen är felaktigt då syftet verkar vara att leda in kunderna till Öhman handel.

Nordnets deklarations-program för det gångna årets all omx termin-handel fyller i all handel och tar fram färdiga deklarations-blanketter till skatteverket på några minuter så det är heller ingen orsak att gå över till Öhmans futures som minskar i värde varje dag..
                        Vi får absolut ingen provision på handeln hos Öhman. Vem har påstått det?

Marginalen på courtage är idag mycket nära noll. Däremot stämmer det att Öhman emitterade nya minifutures efter önskemål från oss, vilket skapade bättre möjlighet för våra kunder att handla minifutures med bästa tänkbara förutsättningar. Jag ser bara fördelar med det. Och självklart, om man föredrar den gamla varianten att andra terminer direkt, deklarationsprogram där man måste godkänna varje enskild affär, samt skatt på all vinst - tja då är det väl bara att handla terminer!

Om jag skulle sammanfatta fördelarna med minifutures kontra terminer skulle det bli:

1. Spread i praktiken lika bra som terminer, ibland bättre om man handlar stora volymer.
                        2. Ingen reavinstskatt eller deklaration eftersom det fungerar i kapitalförsäkring och ISK.
                        3. Inbyggd stoploss - i motsats mot terminer kan du inte förlora mer än insatsen.
                        4. Bra utbud med ett tiotal olika emittenter att välja mellan.
                        5. Inga specialavtal behöver tecknas hos mäklaren. ( blankning-, förfogande- och belåningsavtal)
                        6. En mängd olika underliggande instrument tillgängliga - allt från index till aktier, råvaror etc
                        7. Som Autostock-kund har du möjlighet att påverka emission av nya instrument.

Comment

En liten försynt fotnot.
                          2. Ingen reavinstskatt eller deklaration eftersom det fungerar i kapitalförsäkring och ISK.
                          2.5Ingen kvittning eller avdrag för förluster, men sådant håller vi ju inte på med, eller hur ?

Comment

Stämmer, ingen kvittning eller avdrag. Om man planerar att gå med förlust ska man naturligtvis ha en vanlig depå så man kan kvitta.

Comment

Kom på en sak till som är värd att nämna: Anta att man ska handla motsvarande 10 terminskontrakt med minufutures, vilket är ett värde på knappt 1,1 milj idag. Man kan då lika gärna köpa en minifuture med utväxling 10 ggr för 110 000 kr. Det fina är då att man bara betalar courtage för en affär på 110 000 kr samt bara riskerar 110 000 kr. Den inbyggda stoplossen i minifuture begränsar risken.

Eller varför inte handla en med 20 ggr utväxling för 55 000 kr osv.

Comment

Working...
                              X