Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Informationsdriven handel och verktyg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Informationsdriven handel och verktyg

Hej alla börshandelsvänner!

Nu är det helg och då får man tillåta sig att filosofera lite på forumet. Jag vill hävda att all börshandel är "informationsdriven" och att man bara handlar instrument som man tycker är "felvärderade".

För fundamental analys är ju ovanstående självklart. Där söker man ju information om aktuell bransch framtidsutsikter, företagets produkter, finanser, ledning mm för att dra slutsatser om företagets förväntade framtida vinst och i förlängningen därav kommande aktiekurs.
    Ofta är makroanalys väsentlig, speciellt i vår "bubbelekonomi" där en krasch i en bransch kan påverka hela börsen, t.ex IT-bubblan och fastighetsbubblan.

För teknisk analys söker vi ju informationen i trender. Ur historiska data för det instrument vi är intresserade av söker vi olika typer av rörelser vi tycker oss känna igen. Vi försöker att identifiera lutningar, toppar, bottnar, motståndslinjer mm. All denna information anser vi oss se i kurvformen sett med olika tidsperspektiv. Många hyllmeter med böcker har skrivits i ämnet.

Utöver kurvformen får vi information om handelsvolymer som också ger en fingervisning om förväntade kurser.

Nu för tiden finns ju även snabba (elaka) kursrobotar som handlar på teknisk information. Vore intressant att veta hur mycket snabb robothandel som sker på de i OMXS30 index ingående aktierna.

Innan vi går vidare i resonemanget måste vi nämna investeringsperspektivet.
    Kortare affärer passar mig bättre och jag vill helst inte äga terminen över natten. Med detta sagt måste man navigera i en blandning av långsiktiga trender, dagstrender och "brus". Eftersom jag är bekväm med att ligga utanför marknaden så skulle jag vara helt nöjd med en strategi där man kan prediktera en rörelse med 1 punkt två gånger per dag med 90% säkerhet. Prediktionen borde vara uppfylld inom 30 minuter annars vet man inte vilken trend man handlar på.

En vinst på 2 nettopunkter per dag i snitt skulle öka investerat kapital till 724% på 100 börsdagar om vinsten kunde plöjas ner per dag.
    Det blir alltså motsvarande en ränta på ränta effekt om vinsten kan tas ut varje dag och återinvesteras.

I tråden Hönan och ägget http://www.autostock.se/vbulletin/sh...hlight=h%F6nan diskuterades ju terminens utveckling kontra underliggande aktier.

I den här tråden kunde vi ju diskutera lite verktyg för att överföra information från ett instrument till ett annat. Vi har ju funktionen cmpref där vi kan ta data från ett instrument och överföra till ett annat. I skrivande stund fungerar inte cmpref i analysbänken samt är begränsad till 3 instrument. Det borde finnas möjlighet att ta in över 30 st instrument med cmpref för då kunde man göra analysen individuellt på alla ingående aktier i terminen. Ofta är det ju några få aktier som driver index genom att gå bra eller dåligt. Genom analys på de drivande aktierna skulle man ju kunna prediktera terminen 30 minuter in i framtiden. Detta är ju ett tämligen nytt kapitel i den tekniska analysens historia, fast det finns säkert "hemliga" teorier som driver de snabba robotarna.

Jag vet att bland andra LillWicke undersökt de i terminen ingående aktierna och bl a använt globala variabler för att överföra information till terminen.
    Men vad jag eftersöker är verktyg för att jämföra olika instruments kurvor för att se om någon kurva innehåller information som påverkar terminen i den omedelbara framtiden. Jag vill hävda att den ultrakorta trenden inte är stochastiskt brus utan att det finns ett orsakssamband, bara det att vi inte lyckats att identifiera det ännu.

1) En aktie går temporärt bra och påverkar då index/terminen genom sin viktning. Då index stiger dras andra aktier med varpå index stiger ytterligare

2) En aktie går bra efter rapport och drar då med andra aktier i samma bransch (t.ex det gamla strävsamma paret Nokia/Ericsson) varpå index stiger.

3) Den allmänna konjunkturen är bra i Europa varpå detta smittar av sig på OMX. Se t.ex korrelationen OMXS30-DAX

Själv har jag snöat in på 3 eftersom det bara är ett instrument och som lätt kan hanteras med cmpref. Jag försöker att handla då den korta trenden i OMX överenstämmer med korta trenden i DAX. Jag har användning för denna information men inte lyckats med optimeringen utan väntar på nästa version av analysbänken.
    För off-line analys finns en matematisk funktion som heter faltning där man multiplicerar två instruments tidsserier med varandra med stegvis förskjutning och på så sätt får fram om den ena kurvan påverkar den andra och med hur många sampels förskjutning. En exportfunktion av tidsstämplade dataserier, eller ännu hellre dataserier med tidbasen i sekunder från NAT till exempelvis Excel skulle kunna ge mycket extrainformation.
    En annan finess skulle vara om man kunde överföra info om rapportdatum till NAT, fast då måste man ju be Nordnet att tillhandahålla denna info alternativt så får den läggas in manuellt i autostocks kundserver (jobbigt=sommarpraktikant). Då skulle man kunna undersöka hur tiden före och efter rapportdatum påverkar en akties kurs och om denna í sin tur påverkar terminen.

Rikard har ju sagt att i några kommande börsrobotar kommer man att ta hänsyn till vissa i tiden återkommande fenomen. Kan ju vara veckodagar som utmärker sig på vissa sätt, kan ju även vara saker relaterade till kvartalsrapporter, helger, årstider? Det kanske är lite hemligt exakt vad, annars kan ju Autostock inte få betalt för nedlagt arbete att extrahera informationen.

Skriv gärna in dina egna synpunkter i denna tråd!!

mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2013-02-03, 13:10.

Det kanske finns några här på forumet som är/har varit daytraders. Vad jag har förstått så gäller det inom daytrading att inhämta så mycket aktuell information som möjligt inom den bransch man tänker handla instrument i. Man tittar på index, branschindex mönster i olika diagram. Detta är ju väldigt svårt att göra manuellt och borde vara perfekt för scriptning i NAT.

Ni som jobbat med detta, ge gärna exempel på informationsöverföring från index och olika instrument som får er att dra slutsatser om det instrument ni har för avsikt att handla i. Om ni inte vill avslöja aktuella yrkeshemligheter så ta gärna historiska exempel.
    mvh
    Bertil

Comment

Det borde inte vara omöjligt att få fram en strategi som konsekvent kan plocka enstaka punkter från marknaden. Man kommer missa de stora rörelserna, men det är ju kanske inte meningen att utnyttja dessa heller. En sådan strategi skulle troligen inte fungera mer än för ett fåtal användare. Å andra sidan kan ju var och en alltid tweaka den lite så att alla får olika signaler.

Spontant skulle jag tro att studs i 5-minuters Bollinger kan vara en ide värd att undersöka. Kompletterat med några längre filer för att avgöra klimatet kan det fungera.

Daytraders använder många olika sätt, jag tror det är väldigt få som jobbar helt systematiskt också. Jag känner en dock - Tobbe Rosén. Hans metoder kan mycket väl lämpa sig i det här fallet, inte minst klimatfilterna.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Det borde inte vara omöjligt att få fram en strategi som konsekvent kan plocka enstaka punkter från marknaden. Man kommer missa de stora rörelserna, men det är ju kanske inte meningen att utnyttja dessa heller. En sådan strategi skulle troligen inte fungera mer än för ett fåtal användare. Å andra sidan kan ju var och en alltid tweaka den lite så att alla får olika signaler.

Spontant skulle jag tro att studs i 5-minuters Bollinger kan vara en ide värd att undersöka. Kompletterat med några längre filer för att avgöra klimatet kan det fungera.
        ...

Tack för tipset. Har nu byggt lite script kring Bollingerbanden. Tyvärr så studsar kursen på toppen ibland och ibland så triggas en break out signal. Oavsett om jag tar signalen som studs neråt eller som break out så blir det förlust på över 100 punkter på k-terminen som jag testar på. Beror ju även på mina take profit och stoplosscript.

Men det gav mig en idé om test på börsklimat. Genom att sätta in olika medelvärdessignaler och få standardavvikelsen på dem borde man bättre kunna bedöma börsklimatet, för att avgöra om man skall handla eller inte.
        mvh
        Bertil

Comment

Sådärja, då var det helg igen. Nu kan vi fortsätta med denna tråd om handelsfilosofi. Sedan förra veckan har jag inte handlat skarpt. Istället har jag skrivit några script som inte innehåller volym och cmpref och testat i analysbänken. För resultat se tråden http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=3121
          Kontinuerligt så kommer det ju nya NAT användare till detta forum. De har ofta idéer de vill testa och frågar i scriptforumet hur de skall skriva in sina idéer i scriptform.

Det hela är ju ett trial and error arbete. Först att få till scripten som man vill ha dem och sedan att testa på verkliga data, (blir ju mycket billigare/snabbare om man har NAT Pro jämfört med live testing).

Att handla enligt "långa trenden" visar sig ju ofta vara mer fördelaktigt jämfört med kortare dagstrender. I sin enklaste form kan man bara ha ett rullande medelvärde på säg 400 minuter samt en spärrfunktion som hindrar handel om ändringen är mindre än säg +-3 punkter från senaste köp/sälj.
          Triggar gör man på lutningen på det rullande medelvärdet. Man kan lätt komplettera med ett antal rullande medelvärden på mindre än 400 minuter och ställa villkoret för handel att alla skall luta åt samma håll. Vill man vara riktigt avancerad så kan man komplettera med undantagsvillkor för att hantera kortare trender som går emot långa trenden.

För mig är det helt avgörande att titta på realtidskurvan tillsammans med kurvor för olika medelvärden och ställa mig frågan inför varje ändring i långa trenden "hur vill jag att mina handelsscript skall agera nu?" Sedan får jag kompletter mina script så att de gör som jag önskar.

De funktioner som jag anser mig komma väl överens med är medelvärdesbildningar, bollingerband/standardavvikelser,Hhv,Llv,Aref och övriga matematiska funktioner. Cmpref längtar jag att få testa i Bänken.

Har fortfarande ingen större känsla för volymfunktioner, t.ex vad är tecken på break out och vad är tecken på överköpt? Volymfunktioner säger nog mer då man tittar på staplar som är större än 1 min t.ex 30 eller 60 minuter.
          Vid något tillfälle skrev jag ihop lite script som tittade på medelvärdesbildad/rullande RSI och triggade på liknande sätt som rullande medelvärde på terminen. Här finns mer att lära speciellt på RSI på underliggande instrument till terminen som man överför med cmpref.

Efterlyser fortfarande lite inlägg från er andra scriptare. Hur resonerar ni? Går ni mest på egna studier av kurvformen eller försöker ni implementera teorier från olika böcker i teknisk analys? Tycker ni det är bäst att trigga på ändringar i volym eller på lutningen på högupplöst kurva? Jag fick tidigare ett svar från någon på en liknande fråga att tricket skulle vara att bara gå igenom och försöka optimera en massa parametrar i analysbänken utan närmare koppling till kurvformen. Huvudsaken var att lyckas optimera ett gäng parametrar mot instrumentdata.

Skulle tycka att det vore väldigt instressant att få lite inlägg. Vissa kanske har ett fåtal script som ni försöker optimera, andra (som jag) får kontinuerligt nya idéer och försöker få ner dem i scriptform.

Någon kanske säger att det är tydligare att använda script baserade på volym mot enskilda aktier än mot terminen (är det så?)

mvh
          Bertil

Comment

Hej!
            Jag väcker liv i den här tråden. Nu är det ju helg och då vaknar min filosofiska ådra. Under börsdagar gäller det ju mer att trimma in sina script så att man kan få någon vinst.
            Tidigare har vi ju konstaterat att alla kursrörelser är informationsdrivna på olika nivåer.
            1) Allmänna ekonomiska nyckeltal för världen, Europa, Sverige pekar upp eller ner antingen åt samma håll (tydligare trend) eller åt olika håll (otydligare trend).
            2) Andra börsindex rör sig tydligt och påverkar OMXS30.
            3) Branscher rör sig tydligt och påverkar enskilda aktier som drar OMXS30 index.
            4) Resultatet för enskilda aktier är över/under förväntan och drar OMXS30 indexet.

Vid all börsrörelse gäller ju att den till slut blir överdriven och vänder tillbaka. Detta kan man se genom att studera Bollingerbanden och undersöka volymen. Rikard studerar ju detta och implementerar i nya script.
            Det är dock lite svårt att implementera dessa på index då vi inte har tillgång till sammanvägda volymen som hör till index. Man kan ju titta på volymen som hör till terminen, men det är inte riktigt samma sak då terminen inte kan röra sig fritt utan speglar index.

Själv har jag i mina script snöat in på 2) och 4). Jag har några script som följer de tre högst viktade aktierna på OMXS30 och ser om det sker några break out som är tillräckligt stora för att dra index, dvs påverka även andra aktier. Fungerar ibland.

Påverkan från andra index 2) fungerar på break out nivå, dvs då DAX hickar till påverkas OMXS30. Däremot behöver indexen inte följa varandra på absolutnivå. Då DAX hickar till över en viss nivå så har man några sekunder på sig att handla OMXS30 innan den också hoppar till.

Jag väntar nu otåligt på att Lasse skall fixa så att man även kan överföra information via funktionen cmpref från andra börser. Tänker studera hur DOW och Nasdaq påverkar OMXS30 mellan 15.30 -17.30. Redan nu har jag konstaterat att de första 3 handelsminuterna på DOW är flaxiga och måste bortses ifrån. Om man bara tittar momentant på index kan man säga att först rör sig DOW, sedan rör sig DAX med utväxlingen 2-3 och sist påverkas OMXS30. Denna rörelse är bara några hundradels procentenheter och går inte att handla på (0,25-0.5 punkter) utan man måste invänta någon mer drastisk rörelse som man kan överföra med cmpref.

Kommentarer mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning
            Bertil

Comment

Spontant tycker jag att det låter mycket intressant då det alltid finns behov av att bredda strategi-portföljen för att kunna ha bra edge:er att ta och sysselsätta hela kapitalet.

(vilket enligt mig är det svåra då det finns gott om strategier som presterar bra edge per trade, och även edge per dag, men då man på grund av risk management inte kan ta så stora positioner per trade.)

Mitt sätt blir då att försöka komplettera med fler strategier då jag generellt är nöjd med edgen om en strategi ger över 0,25% per tradingdag.

Oppertunity och många olika strategier (som inte klustrar sig för mkt) blir således viktigt för att vässa tradingen så att man optimalt alltid kan handla med 100% av portföljen till en bra edge.

Här tycker jag som sagt att det blir intressant att hitta kortare kursrörelser i samband med att externa event driver kurs, det som du är inne på Bertil. Dock har jag inte alls börjat labba med liknande saker så jag har nog inte så mkt att tillföra just nu.

Comment

Ursprungligen postat av PerG Visa inlägg
                ...Mitt sätt blir då att försöka komplettera med fler strategier då jag generellt är nöjd med edgen om en strategi ger över 0,25% per tradingdag...
                Hej PerG!
                Alltid intressant att höra hur andra handlar. Om jag förstår det rätt så handlar du aktier och har olika strategier för olika aktier? Om du handlar aktier tittar din strategi bara på den individuella aktien i ett visst tidsperspektiv, eller tar du även hänsyn till hur index utvecklar sig?
                undrar
                Bertil

Comment

Man kan säga min nuvarande handelsfilosofi är att jag handlar scriptat med Swing-trading i enskilda OMX30-aktier där jag köper på svaghet och säljer på styrka. Inspriration här kommer från Larry Connors, Nilsson-thorsell-hellström och Oliver Welez. Här kör jag en hög med olika strategier.

Primärt vill jag komplettera med strategier som bygger på att köpa styrka (här har jag kollat en del på WT2, men har inget färdigkodat och produktionssatt)

Sekundärt är att hitta intraday-möjligheter (labbat lite, kört lite skarpt men inget som jag kör skarpt nu) samt handel på information (ej tittat på detta ännu)

Comment

Ursprungligen postat av PerG Visa inlägg
                    ...Primärt vill jag komplettera med strategier som bygger på att köpa styrka (här har jag kollat en del på WT2, men har inget färdigkodat och produktionssatt)...
                    Jag har själv inte handlat aktier med NAT, bara terminer och derivat. Men om man är intresserad av att handla på styrka så kan man ju jämföra styrkan i aktuell aktie med index. Om index är stigande och aktien stiger kraftigare än index så kan det ju vara en köpsignal.
                    mvh
                    Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                      Hej!
                      Jag väcker liv i den här tråden. Nu är det ju helg och då vaknar min filosofiska ådra. Under börsdagar gäller det ju mer att trimma in sina script så att man kan få någon vinst.
                      Tidigare har vi ju konstaterat att alla kursrörelser är informationsdrivna på olika nivåer.
                      1) Allmänna ekonomiska nyckeltal för världen, Europa, Sverige pekar upp eller ner antingen åt samma håll (tydligare trend) eller åt olika håll (otydligare trend).
                      2) Andra börsindex rör sig tydligt och påverkar OMXS30.
                      3) Branscher rör sig tydligt och påverkar enskilda aktier som drar OMXS30 index.
                      4) Resultatet för enskilda aktier är över/under förväntan och drar OMXS30 indexet.

Vid all börsrörelse gäller ju att den till slut blir överdriven och vänder tillbaka. Detta kan man se genom att studera Bollingerbanden och undersöka volymen. Rikard studerar ju detta och implementerar i nya script.
                      Det är dock lite svårt att implementera dessa på index då vi inte har tillgång till sammanvägda volymen som hör till index. Man kan ju titta på volymen som hör till terminen, men det är inte riktigt samma sak då terminen inte kan röra sig fritt utan speglar index.

Själv har jag i mina script snöat in på 2) och 4). Jag har några script som följer de tre högst viktade aktierna på OMXS30 och ser om det sker några break out som är tillräckligt stora för att dra index, dvs påverka även andra aktier. Fungerar ibland.

Påverkan från andra index 2) fungerar på break out nivå, dvs då DAX hickar till påverkas OMXS30. Däremot behöver indexen inte följa varandra på absolutnivå. Då DAX hickar till över en viss nivå så har man några sekunder på sig att handla OMXS30 innan den också hoppar till.

Jag väntar nu otåligt på att Lasse skall fixa så att man även kan överföra information via funktionen cmpref från andra börser. Tänker studera hur DOW och Nasdaq påverkar OMXS30 mellan 15.30 -17.30. Redan nu har jag konstaterat att de första 3 handelsminuterna på DOW är flaxiga och måste bortses ifrån. Om man bara tittar momentant på index kan man säga att först rör sig DOW, sedan rör sig DAX med utväxlingen 2-3 och sist påverkas OMXS30. Denna rörelse är bara några hundradels procentenheter och går inte att handla på (0,25-0.5 punkter) utan man måste invänta någon mer drastisk rörelse som man kan överföra med cmpref.

Kommentarer mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning
                      Bertil

Spontant tror jag att SP500 är bättre än Dow. Dow har färre aktier och likt omxs30 påverkar nyheter om enskilda aktier en hel del. Dessutom kan du använda SP500-terminen under hela dagen. Generellt är det nog ett komplicerat samband mellan Omx, Dax och de amerikanska börserna. Vilket index som påverkar de andra mest(beror givetvis även på om det kommer speciella nyheter)?

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                        Spontant tror jag att SP500 är bättre än Dow. Dow har färre aktier och likt omxs30 påverkar nyheter om enskilda aktier en hel del. Dessutom kan du använda SP500-terminen under hela dagen. Generellt är det nog ett komplicerat samband mellan Omx, Dax och de amerikanska börserna. Vilket index som påverkar de andra mest(beror givetvis även på om det kommer speciella nyheter)?
                        Tack för tipset om SP500 terminen. En fördel med DOW är ju just att det ingår färre aktier och att det då blir snabbare att reagera på nyheter (jag letar ju sekunder) nackdelen är ju som du säger att individuella aktier påverkar mer. Jag letar ju signaler som först visar sig i andra index för att efter ett antal sekunder börja påverka OMXS30 minst 1.5 punkter inom 30 minuter. Skall bli kul att labba i analysbänken när Lasse fixat cmpref.
                        mvh
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2013-09-15, 15:40.

Comment

Cmpref() fixat nu i ver. 2.1.1.2

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                            Cmpref() fixat nu i ver. 2.1.1.2

Nja, håller inte med. Instrumentet fastnar som extra object, men jag får inte med som intradag i1).
                            Med vänlig hälsning
                            Bertil

Comment

Vilken upplösning kör du scriptet i?

Comment

Working...
                              X