Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Informationsdriven handel och verktyg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Känner mig lite skyldig till att jag inte bidragit något till denna tråd hittills.
    Kommer att posta några konkreta tips framöver som kanske kan vara till nytta för några.

Vad gäller korrelationen till andra index måste man tänka- vad är OMX-indexet för index idag? Långt tillbaka var det ett verkstadsindex sedan blev det ett teknikindex med ericsson som draglok, vid ett annat tillfälle var det ett bankindex och idag är det mer av en blandning av de tyngsta från verkstad, telekom, bank och handel.

Vad är DAX för index idag? Vad är DJ? För att det ska finnas en korrelation över tid måste även det index man jämför med ha liknade branschvikt som OMX. Ett undantag till detta uppstår om världen har genomgått en kris och alla index är ordentligt nedtryckta då korrelerar i stort sett alla index i den efterföljande uppgången.

Comment

Hej LillWicke.
      Vet att du brukar titta på underliggande aktier i OMXS30 indexet. Då man tittar på ett instrument så har det ju en viss tröget i kursrörelsen. En kraftig uppgång bryts inte direkt i en kraftig nedgång (undantag finnes). En spik uppåt kan snabbt bli till nedgång medan en "lagom" lutning håller i sig. Man får så klart välja olika medelvärdesbildningar som man studerar.
      Min idé är att studera alla ingående aktier och titta på kurvans lutning och göra en prediktering för den korta trenden. Sedan viktar jag ihop aktierna och summerar och får ett syntetiskt OMXS30 index. På så sätt får man bättre koll på vilka individuella aktier som drar indexet och med vilken styrka. Man skulle då kunna vikta om så de drivande aktierna får en mer framskjutande plats i det syntetiska indexet, medan de aktier som bara hänger med viktas ned. Sedan låter man ordermodellerna arbeta på det syntetiska indexet (35 st cmpref önskas,tack!)
      Synpunkter på detta?
      Jag drar mig lite för att börja med det då det kommer att ta ett par hundra timmar i anspråk. Och det kan ju bli ett klippa grisen projekt.
      mvh
      Bertil

Edit: Det luriga är ju frågan om "Hönan och ägget". Om de som handlar individuella aktier som ingår i OMXS30 indexet även tittar på indexet och anpassar sin handel i aktien efter indexets fluktuationer eller om de individuella aktierna lever ett relativt självständigt liv. Om det är så att handlarna av de individuella aktierna sneglar mycket på indexet så får man ju ett återkopplat reglersystem där aktiehandeln påverkas av indexet och där indexet i sin tur sätts samman av aktiehandeln. Då får man ju ett system som självsvänger och inte är stabilt. Men det kanske är så som dagens aktiehandel ser ut.

Edit2: Det jag menar med korta trenden är 2-30 minuters framförhållning. Det jag är ute efter är att identifiera "shure bets" säkra kort som man säger i spelvärden. Dvs indikationer som med hög sannolikhet förutspår ändringar hos terminen med minst 2 punkter i närtid. Lyckas man få till en sådan strategi som slår till 1-2 gånger per dag, så är jag helnöjd.
      Handlar man på längre sikt är det inte alls säkert att uppdelningen i individella trender för varje aktie ger något mervärde jämfört med att bara titta på terminen.
      Last edited by Bertil; 2013-10-30, 12:01.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
        ...Vad är DAX för index idag? Vad är DJ? För att det ska finnas en korrelation över tid måste även det index man jämför med ha liknade branschvikt som OMX. Ett undantag till detta uppstår om världen har genomgått en kris och alla index är ordentligt nedtryckta då korrelerar i stort sett alla index i den efterföljande uppgången.
        Föjdfrågan som man kan ställa sig är hur insatta handlarna av de individuella aktierna i OMXS30 indexet är om vad DAX och DOW är för typ av branschindex eller om de bara följer John i det korta perspektivet (som jag är intreserad av). I det långa perspektivet så svänger nog de individuella aktierna in sig efter branschindex och världskonjunktur mm.
        mvh
        Bertil

Comment

Här är en faktor till som tydligen korrelerar 100% med börsuppgång, nämligen de dagar FED köper finansiella instrument.

Dear Friend of GATA and Gold:

Cazenove Capital market analyst Robin Griffiths today tells King World News that since 2009 stock market gains in the United States have correlated exactly with the Federal Reserve's purchase of financial assets. "Astonishingly, more than 100 percent of the market's rise has taken place on days when the Fed is buying assets," Griffiths says. "On all other days the market has fallen." An excerpt from the interview is posted at the King World News blog here:

http://kingworldnews.com/kingworldne...ies/2013/10/30

mvh
          Bertil

Edit: Sedan kan man ju undra hur "more than 100 percent" går till??
          Last edited by Bertil; 2013-10-31, 08:05.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
            Hej LillWicke.
            Min idé är att studera alla ingående aktier och titta på kurvans lutning och göra en prediktering för den korta trenden. Sedan viktar jag ihop aktierna och summerar och får ett syntetiskt OMXS30 index. På så sätt får man bättre koll på vilka individuella aktier som drar indexet och med vilken styrka. Man skulle då kunna vikta om så de drivande aktierna får en mer framskjutande plats i det syntetiska indexet, medan de aktier som bara hänger med viktas ned. Sedan låter man ordermodellerna arbeta på det syntetiska indexet (35 st cmpref önskas,tack!)
            Synpunkter på detta?
            Ett helt syntetiskt index ger inte så mycket idag, skillnad var det tidigare i omx-indexets barndom, då den officiella uppdateringen av omx var en gång per minut. De enskilda aktiernas viktning i indexet ändras inte så mycket från den ena dagen till den andra.

Med detta sagt är det intressantare att göra ett eget index av låt oss säga de sju tyngsta aktierna med den inbördes viktning de redan har. Viktningen kan läsas in en gång per dag eller en gång per vecka. Detta nya index gör man sedan analyser och förutsägelser på intraday och väger in i sin handel.

Edit: Det luriga är ju frågan om "Hönan och ägget". Om de som handlar individuella aktier som ingår i OMXS30 indexet även tittar på indexet och anpassar sin handel i aktien efter indexets fluktuationer eller om de individuella aktierna lever ett relativt självständigt liv. Om det är så att handlarna av de individuella aktierna sneglar mycket på indexet så får man ju ett återkopplat reglersystem där aktiehandeln påverkas av indexet och där indexet i sin tur sätts samman av aktiehandeln. Då får man ju ett system som självsvänger och inte är stabilt. Men det kanske är så som dagens aktiehandel ser ut.
            Investerarna agerar olika som grupp beroende på var i en konjunkturcykel de befinner sig. I cykelns början handlas alla aktier som är nedtryckta urskillningslöst, och i denna fas korrelerar alla index. Därefter börjar man agera lite mer selektivt till att handla branscher, då korrelerar inte de olika indexen lika bra längre, bara de index med ungefär samma branschuppsättning korrelerar. Sist i konjunkturcykeln går man över till att handla enskilda aktier ”stockpicking” i denna fas är de olika indexens korrelation väldigt svag. De investerare som tittar på enskilda index är de som kör med enkla index-portföljer dvs. innehar alla aktier som index med samma viktning som index.

Edit2: Det jag menar med korta trenden är 2-30 minuters framförhållning. Det jag är ute efter är att identifiera "shure bets" säkra kort som man säger i spelvärden. Dvs indikationer som med hög sannolikhet förutspår ändringar hos terminen med minst 2 punkter i närtid. Lyckas man få till en sådan strategi som slår till 1-2 gånger per dag, så är jag helnöjd.
            Handlar man på längre sikt är det inte alls säkert att uppdelningen i individella trender för varje aktie ger något mervärde jämfört med att bara titta på terminen.
            Se min första kommentar i detta inlägg.

Föjdfrågan som man kan ställa sig är hur insatta handlarna av de individuella aktierna i OMXS30 indexet är om vad DAX och DOW är för typ av branschindex eller om de bara följer John i det korta perspektivet (som jag är intreserad av). I det långa perspektivet så svänger nog de individuella aktierna in sig efter branschindex och världskonjunktur mm.
            mvh
            Bertil
            De enskilda indexen:s rörelser speglar bara de beslut som investerarna tagit för enskilda aktier och branscher.

Här är en faktor till som tydligen korrelerar 100% med börsuppgång, nämligen de dagar FED köper finansiella instrument.
            Det är en naturlig effekt av att ränteinvesteringar och aktieinvesteringar fungerar som kommunicerande kärl.

Comment

Min idé är att studera alla ingående aktier och titta på kurvans lutning och göra en prediktering för den korta trenden. ...
              Fråga: Om man nu vill använda globala variabler i simulatorn är min idé att till alla i OMXS30 ingående aktier ha individuella script som innehåller viktning och gör en beräkning samt sätter en global variabel. Men i simulatorn blir ju alla script anslutna till alla insturment som är med i listan. Kan man styra så vissa instrument bara är kopplade mot vissa script??
              undrar
              Bertil
              Last edited by Bertil; 2013-11-01, 11:47.

Comment

Fråga: Kan man styra så vissa instrument bara är kopplade mot vissa script??
                undrar
                Bertil
                Går inte vad jag vet.

Comment

Går inte vad jag vet.
                  Då fungerar ju inte min idé att titta på 30 aktier och sätta globala variabler.
                  Då är vi tillbaka till cmperf.
                  Ropen skalla 35 st cmpref åt alla!
                  mvh
                  Bertil

Comment

Då fungerar ju inte min idé att titta på 30 aktier och sätta globala variabler.
                    Då är vi tillbaka till cmperf.
                    Ropen skalla 35 st cmpref åt alla!
                    mvh
                    Bertil
                    Ja, antingen cmpref eller att man kan få kalkylforskaren att fungera som ett spreadsheet och returnera resultat tillbaka till scripten. Krävs emellertid en ny scriptfunktion för detta.

Comment

Då får jag gå på lösningen att tillverka 10 st ickehandlande script som kopplas mot terminen. Varje script har 3 st cmpref mot 3 st OMX aktier och sätter 3 st globala variabler. Sedan får jag ha ett elfte script (ordermodell) som summerar ihop mina 30 globala variabler och tar handelsbeslut ugående från detta.
                      mvh
                      Bertil

Edit: Min idé är alltså att man tar ett handelsbeslut för varje enskild aktie och ger det beslutet ett värde som läggs i den globala variabeln. Sedan adderas handelsvärdena föra alla aktierna med korrekt sammanvägning. Detta ger beslutet för handeln med terminen. Tricket är att man kan ju inte bara ta ett medelvärde på varje aktie och sedan överföra detta med globala variabler. Det blir samma resultat som att ta medelvärde på terminen. Nej man måste ha en aggressivare viktning så att de aktier som verkligen går upp eller ner får en högre viktning än de som som har en platt utveckling. Skall labba lite med att kvadrera lutningen för att få fram detta. Förhoppningsvis blir det helgpyssel.
                      Last edited by Bertil; 2013-11-01, 13:19.

Comment

Bra idé Bertil, jag ser ett problem dock. Du sa att du skulle läsa in samtliga aktier i index, om du då har en aggresiv viktning av de aktier som går upp och lägre för de som ligger platt, vad är det som säger att de aktier som går upp har påverkan indexet? De som går upp kanske har en väldigt svag viktning i indexet och det han räcka med att några av de tyngre dippar lite så är de dessa som får genomslag. Du måste nog också ha en koppling till hur de enskilda aktierna faktiskt är viktade i indexet.

Comment

Bra idé Bertil, jag ser ett problem dock. Du sa att du skulle läsa in samtliga aktier i index, om du då har en aggresiv viktning av de aktier som går upp och lägre för de som ligger platt, vad är det som säger att de aktier som går upp har påverkan indexet? De som går upp kanske har en väldigt svag viktning i indexet och det han räcka med att några av de tyngre dippar lite så är de dessa som får genomslag. Du måste nog också ha en koppling till hur de enskilda aktierna faktiskt är viktade i indexet.

Först så viktar jag den individuella aktien efter kursrörelsen. Tänkte börja med att ta 50 minuters medelvärde samt titta på lutningen den senaste minuten. Sedan trixar jag lite så att jag får ett "kvadratiskt" värde på lutningen. Sedan multiplicerar jag förstås detta värde med aktiens vägning i indexet innan jag lägger i den globala variabeln. I summascriptet summerar jag de 30 globala variablerna och tar beslut hur jag skall handla terminen.
                          mvh
                          Bertil
                          Last edited by Bertil; 2013-11-01, 14:05.

Comment

...Sedan multiplicerar jag förstås detta värde med aktiens vägning i indexet innan jag lägger i den globala variabeln.

mvh
                            Bertil
                            Då kommer det att fungera som en smäck.

En fråga ramlar då osökt över mig...
                            Hur har du tänkt att få in de enskilda aktiernas viktning i indexet?
                            Tänker du lägga in dessa manuellt? Varje vecka, varje dag?

Comment

Då kommer det att fungera som en smäck.

En fråga ramlar då osökt över mig...
                              Hur har du tänkt att få in de enskilda aktiernas viktning i indexet?
                              Tänker du lägga in dessa manuellt? Varje vecka, varje dag?

Jag tänker fixera viktningen samt ansätta en typisk kurs för varje aktie. Då kommer jag att få ett fiktivt fixt index som är summan av de typiska kurserna. När summan av de globala variablerna överstiger det fixa indexet med x punkter triggas köp och blanka triggas med x punkter under det fixa indexet.
                              mvh
                              Bertil

Edit: Har man otur blir det ett "klippa grisen" projekt.
                              Edit2: Fungerar det bra får man justera sina "fixerade" index en gång per månad eller så.
                              Last edited by Bertil; 2013-11-01, 14:28.

Comment

By the way LillWicke. Vet du var man kan få tag på den aktuella indexvägningen? Du publicerade en sådan i en tråd för något halvår sedan.
                                mvh
                                Bertil

Comment

Working...
                                X