Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portföljfråga i NAT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Portföljfråga i NAT

Hej alla!

Är ny med NAT och har en portföljfråga. Som många andra så trejdar man ju "manuellt" med ex Wintrade samtidigt, så om jag ex. har 100 k på kontot och tagit en position (eller fler) som tillsammans binder upp säg 50% av mitt kapital, om jag samtidigt har programmerat NAT att i inspriptet använda 30% av mitt kapital (dvs fyllt i -30 i fält 32) tar den då 30% av tillgängligt kapital/likvider på depån eller tar den 30% (som jag önskar) av mitt totala depåvärde?

Mvh Micke

Hej! Den tar 30% av depåvärdet, alltså inkl den position du har öppen. Det är gjort så för att man ska kunna köra flera strategier parallellt med x antal % av depåvärdet. Varje strategi räknar alltså på hela depåvärdet för att det inte ska bli några problem när andra strategier har öppna positioner osv.

Det man måste komma ihåg är att summan av alla procentsatser måste vara mindre än 100%.

Comment

Edit:
      Rikard hann före.

Comment

Kanon! Tack för snabbt svar

Comment

Hej vad händer om totala summan blir mer än 100%?
          Säg att man har 6 strategier men man räknar med att bara 4 kommer vara i possition samtidigt och har därför 25% (Tot 150%) för varje strategi i stället för 16,66% För att utnjytja kaptalet bättre.

Comment

Det händer egentligen inte så mycket mer än att de sista ordrarna som triggas inte kommer godkännas av Nordnet eftersom pengarna redan är upphandlade.

Comment

Working...
            X