Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Primus OMX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JMillard81 Visa inlägg
    Någon som kör denna skarpt som kan ge lite feedback? Är sugen nu när Raptor fortfarande verkar ligga på is.
    Jag kör den och fungerat väldigt bra under tiden jag haft den resultatmässigt. Studera gärna trade historiken som Opus lagt upp i forumet, så får du en bra bild hur den agerar och hur den kan vara att köra mentalt, det kan ju vara väldigt individuellt vad som passar än, jämför gärna med graf, en position kan ligga en del back under en trade innan den swingar i rätt riktning och tar exit, den handlar i andelar och skalar också up och ned position.

Comment

Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
      Hej,

så här mitt i en trade tänkta jag dela med mig av lite erfarenhet mellan certifikat och mini futures som vi pratat lite om...

Jag kör både bull/bear X5 och minifutur på två olika depåer.
      minifuture ligger i rådande stund lite plus och certifikatet lite minus. Dvs det skiljer lite till certifikatets nackdel.
      Hej Jimmy.

Hur såg skillnaden ut mellan certifikat och mini futures den här senaste traden som den gick short 23 april (tror jag det va) tills nu i veckan när den gjorde exit?
      Det va ju en väldigt lång trade så det vore kul att veta om certifikatet tappade mycket pga det i verklig handel.

På efterbörsen finns ingen redovisning trots att den nu avslutat short-affären och börjat på long istället, det finns en redovisning för maj på -6,1% vilket är den första förlustmånaden på dom 27 månaderna som redovisats, ganska typiskt att den kommer direkt efter att kunder börjat köpa den.

Comment

Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
        Jag kör den och fungerat väldigt bra under tiden jag haft den resultatmässigt. Studera gärna trade historiken som Opus lagt upp i forumet, så får du en bra bild hur den agerar och hur den kan vara att köra mentalt, det kan ju vara väldigt individuellt vad som passar än, jämför gärna med graf, en position kan ligga en del back under en trade innan den swingar i rätt riktning och tar exit, den handlar i andelar och skalar också up och ned position.

Var hittar man trade historiken?

Mvh
        Peter

Comment

I inlägg #15 i denna tråd.

Comment

Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
            Hej Jimmy.

Hur såg skillnaden ut mellan certifikat och mini futures den här senaste traden som den gick short 23 april (tror jag det va) tills nu i veckan när den gjorde exit?
            Det va ju en väldigt lång trade så det vore kul att veta om certifikatet tappade mycket pga det i verklig handel.

På efterbörsen finns ingen redovisning trots att den nu avslutat short-affären och börjat på long istället, det finns en redovisning för maj på -6,1% vilket är den första förlustmånaden på dom 27 månaderna som redovisats, ganska typiskt att den kommer direkt efter att kunder börjat köpa den.
            Redigerad
            Hej,
            Jag tror inte jag har ett bra underlag utan att först gå igenom och räkna på det (inte tid med det). har kört procentuellt av depå i två depåer och under tiden gjordes en insättning i ena depån.

Sedan med mini futures så ändras hävstången kontinuerligt. T.ex. hävstången kan ha varit 4.9 när traden började och kanske 6.1 när den toppat, under tiden har avslut gjorts på olika hävstång så det blir nog svårt att jämföra och härleda skillnaderna under så lång tid och många avslut.
            Tillägg: kollade lite snabbt och tror det skiljer ca 1,5% till nackdel för depån som kör certifikat. Då den depå fick ett kapitaltillskott under tiden, borde den kunna ha köpt lite fler "billigare" certifikat i ett av de senare köpen men har ändå ett sämre minus resultat än den andra depån med mini futures. dock är det för lite grund att dra några slutsatser på, dvs ett antagande.

Rikard när kommer statistiken till Efterbörsen för denna vecka (denna trade)?

Påminnelse om att jag frågade Rikard om statistik tidigare veckor men fick då svaret att det redovisas först när traden är färdig (dvs alla avslut inom ramen för en "primus trade"). Denna vecka är den över så statistik är att vänta.

Last edited by jimmy; 2013-06-09, 01:52.

Comment

Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
              I inlägg #15 i denna tråd.

Den historiken är ju gammal och delvis simulerad, så den går inte att använda. Det jag skulle vilja se är tradehistorik efter den 28 februari.

Mvh
              Peter

Comment

Ursprungligen postat av petersi Visa inlägg
                Den historiken är ju gammal och delvis simulerad, så den går inte att använda. Det jag skulle vilja se är tradehistorik efter den 28 februari.

Mvh
                Peter
                Opus kan ni lägga ut en uppdaterad trade historik?

Det skulle vara mycket uppskattat av flera intressenter.

Comment

Det kommer mer statistik, Opus är på resande fot just nu. Den tidigare listan är loggade signaler med exakta nivåer på index. Det enda som är simulerat är utvecklingen för Bull/Bear X5. Håller med om att det är intressant att jämföra resultat mellan cert och minifutures. Jag är inte så säker på att det per automatik alltid blir bättre med minis eftersom man får en positiv effekt av den dagliga avräkningen när trenden går åt rätt håll för positionen.

Comment

Hej,

Jag såg precis att det finns statistik i Efterbörsen för Primus.
                    Primus OMX -4,3% netto med Öhman Bull/Bear X5 OC
                    (endast hela trades redovisas).

Jag tror inte den siffran stämmer för den senaste traden som vi pratar om i tråden (från april och framåt) I alla fall stämmer det inte med de avslut jag räknat ut från Nordnet.

Mycket tacksam för uppdatering (ifall fel) eller en redogörelse vad statistiken baseras på (är det hela traden)?

Vore nice med uppdaterad trade historik också (påminner)

Comment

Vilka transaktioner har du fått?

-4,3% är alltså den avslutade Bear-traden, den del som stängdes under förra veckan. De avslut som realiserades i maj är bokförda i maj. Den pågående Bull-traden är inte inkluderad ännu.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                        Vilka transaktioner har du fått?

-4,3% är alltså den avslutade Bear-traden, den del som stängdes under förra veckan. De avslut som realiserades i maj är bokförda i maj. Den pågående Bull-traden är inte inkluderad ännu.

Tack för förklaringen Jag missförstod när Rikard tidigare förklarat för mig att Primus inte redovisas på enskilda avslut som sker under en "Primus trade" utan hela Primus traden redovisas när klar. Vet inte om jag tyckte det blev så konsekvent att sedan ta med bara en vecka eller ett avslut eller vad det blir.

Så då antar jag att hela traden är -6.1% maj –4.3% =-10.4%. Det är närmare mitt resultat.

Comment

Man måste ju dra gränsen någonstans, och de avslut som sker inom en månad redovisas inom den månadn. I Efterbörsen redovisas realiserade avslut senaste veckan. Egentligen en fråga för Opus hur de vill redovisa, men jag tycker det är helt ok med "hela" trades så långt det går för att hålla nere mängden info. Policyn är ju ändå att det här är något man ska se på sikt snarare än enskilda trades.

Comment

Japp håller med där.

Comment

Vad för policy är det att man ske det på sikt? Om en enskild trade raserar ett helt års vinst så är det väl viktigt att få all information som går att få om den traden? Och kanske också andra trades. Jag tror inte att någon i detta forum tycker att vi kan få för mycket information om strategiernas handel.

Comment

När får vi lika fin redovisning av Primus OMX trades som med Autostock trades?

Comment

Working...
                                X