Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka är dina 3 bästa kalkyler för vinst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilka är dina 3 bästa kalkyler för vinst?

Hej,
    Det finns många bra kalkyler men de ger ofta olika resultat.
    Det som alla letar efter är givetvis när en nedgång växlar över till en positiv uppgång.
    Skriv gärna några rader om vilka kalkyler du har som favorit.
    Tack på förhand Åke

Har du någon egen ide om vad du vill att en kalkyl ska leta efter? I så fall försöker vi gärna ordna en kalkyl enligt förslag.

Comment

Kalkyl att i ett tidigt läge känna av en lång och stark uppg.

Hej,
      Tack för ditt svar.
      Jag tror alla famlar efter en logisk punkt där uppgången får sin början.
      Jag har sett att olika kalkyler indikerar olika köp/sälj-kandidater.
      Här kommer givetvis rutin & erfarenheter att kunna göra olika tolkningar.
      Ser fram mot andra medlemmars tips och bidrag. Paradoxalt har över 50 personer sett frågan men INTE någon har skapat något?! Varför?
      Med vänlig hälsning, Åke

Comment

Ursprungligen postat av klangen Visa inlägg
        Hej,
        Tack för ditt svar.
        Jag tror alla famlar efter en logisk punkt där uppgången får sin början.
        Jag har sett att olika kalkyler indikerar olika köp/sälj-kandidater.
        Här kommer givetvis rutin & erfarenheter att kunna göra olika tolkningar.
        Ser fram mot andra medlemmars tips och bidrag. Paradoxalt har över 50 personer sett frågan men INTE någon har skapat något?! Varför?
        Med vänlig hälsning, Åke
        Hej,

jag förstod inte riktigt frågan, "kalkyler", menar du strategi-"villkor" för att hitta en "edge" (sannolik set upp som kommer ge vinst)?

Det finns i så fall massor av dem, och man behöver flera delstrategier för att få ihop ett komplett system som klarar olika marknadsklimat, finns vad jag vet inget som fungerar jämnt över tid...

Jag tycker det bästa är att utgå ifrån en hypotes genom att studera grafer och sedan bygga upp villkor (med hjälp av indikatorer, staplar eller vad man anser sig behärska) och köra simuleringar, titta i vinst kurva, modifiera, optimera osv. Till slut hittar man en delstrategi som går bra i visst klimat, då kan man försöka implementera ett filter som gör att trades bara tas i det klimatet med den strategi. Sedan går man vidare försöker hitta en del-strategi som fungerar bra i övriga klimat över tid. osv.

När man har en fin graf som pekar uppåt över längre tid så har man något att vara stolt över :-).

Viktigt att trada något man förstår varför det går bra eller dåligt, om det är jämnviktspendling, trend följande, vilka tidsintervall (intradag, övernattning). Enligt mångas utsago så swing trading enklare, hitta en set up med bra edge efter någon/några dagar utveckling.

Om du är ute efter att identifiera lång och stark uppgång, studera ADX indikatorn, över 30 = trend (upp eller ned), lägg till ett par eller tre MA. Det går aldrig att veta om det är en trend förrän en tid efter ett utbrott. Trender börjar som en jämnviktspendling eller konsolidering (squeeze), först efter viss varaktighet går det att säga att det är en trend.

Studera jämnviktspendling (RSI(2), MACD, stochastic osv för att se när något är överköp eller översållt) och sannolikheten ökar för pendling tillbaka.

Om du letar grund ideer till strategier med edge, det finns några bra svenska böcker i ämnet.

Comment

Jag tolkade frågan som att det är kalkyler i Kalkylforskaren som efterfrågas. Här hjälper vi mer än gärna till att vässa utbudet. Alla ideer är välkomna, tex kanske nån variant på Rikoschett-strategin kan bli en lämplig kalkyl. Det är ju enkelt att tänka sig att man kör den strax innan stängning och får fram vilka aktier som uppfyller köpkraven osv. Man kanske kan lägga till någon parameter för att ranka köpkandidaterna också.

Comment

Tack för ditt fina svar. Vilka böcker?

Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
            Hej,

jag förstod inte riktigt frågan, "kalkyler", menar du strategi-"villkor" för att hitta en "edge" (sannolik set upp som kommer ge vinst)?

Det finns i så fall massor av dem, och man behöver flera delstrategier för att få ihop ett komplett system som klarar olika marknadsklimat, finns vad jag vet inget som fungerar jämnt över tid...

Jag tycker det bästa är att utgå ifrån en hypotes genom att studera grafer och sedan bygga upp villkor (med hjälp av indikatorer, staplar eller vad man anser sig behärska) och köra simuleringar, titta i vinst kurva, modifiera, optimera osv. Till slut hittar man en delstrategi som går bra i visst klimat, då kan man försöka implementera ett filter som gör att trades bara tas i det klimatet med den strategi. Sedan går man vidare försöker hitta en del-strategi som fungerar bra i övriga klimat över tid. osv.

När man har en fin graf som pekar uppåt över längre tid så har man något att vara stolt över :-).

Viktigt att trada något man förstår varför det går bra eller dåligt, om det är jämnviktspendling, trend följande, vilka tidsintervall (intradag, övernattning). Enligt mångas utsago så swing trading enklare, hitta en set up med bra edge efter någon/några dagar utveckling.

Om du är ute efter att identifiera lång och stark uppgång, studera ADX indikatorn, över 30 = trend (upp eller ned), lägg till ett par eller tre MA. Det går aldrig att veta om det är en trend förrän en tid efter ett utbrott. Trender börjar som en jämnviktspendling eller konsolidering (squeeze), först efter viss varaktighet går det att säga att det är en trend.

Studera jämnviktspendling (RSI(2), MACD, stochastic osv för att se när något är överköp eller översållt) och sannolikheten ökar för pendling tillbaka.

Om du letar grund ideer till strategier med edge, det finns några bra svenska böcker i ämnet.

Tack för ditt fylliga svar.
            Vilka intressanta böcker tänker du på?
            Vi hörs Med vänlig hälsning, Åke

Comment

T.ex. Den här
              http://aktiespararna.adlibris.com/se...sbn=9189212436

Comment

Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
                Jag har en ny oläst sådan som du kan få köpa för 50kr plus porto.

Comment

Tack jag antar erbjudandet

Hej,
                  Det låter intressant!
                  Åke Klangefeldt
                  Skohornsbacken 43
                  12639 Hägersten
                  0707567888

Ange ditt konto så jag kan betala dig.
                  Med vänlig hälsning, Åke

Comment

Working...