Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rikoschett

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nja, inte helt, det testas att gårdagens stängning blev i de nedre 10%-en, och att dagens kurs strax innan stängning är lägre än gårdagens stängning. Liten variant på grundkonceptet som jag tolkar det.
    Verkar i alla fall bli något säkrare signaler även om det blir färre. Men det går ju att kompensera genom att handla fler olika aktier.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Har du kursdata i diagrammen längre tillbaka än så? Annars är det troligen bara inställnignen i Inställningar > Egenskaper för hela programmet > Spara dgr tillbaka

Ställ upp den så långt du behöver och ladda om datat så ska det rulla på därefter.

Ah, nej är nog så klart det som är felet. Fast nu har har jag sprungit på lite mer problem:

Dels så verkar jag har problem med att uppdatera kursdatabaserna. Har varit ifrån ett par dagar sen påsk och mitt sista data är från den 28e mars. När jag klickar i 10 dagar bak, ersätt samt large cap (79) promptar den bara "1 instrument uppdaterades"

Andra problemet är jag inte kan längre kan ladda analyzern, har provat att ändra mellan arbetsytor och så fram och tillbaka, uppdaterat NAT, startat om datorn osv, men den vill inte ladda i vilket fall som helst.

Comment

Vi har fått peka om DNS nu ikväll så det kan ta någon timme till innan alla får access igen.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Vi har fått peka om DNS nu ikväll så det kan ta någon timme till innan alla får access igen.

Nu fungerar det igen! Tack för bra kvällssupport!
          mvh
          Bertil

Comment

Ursprungligen postat av PerG Visa inlägg
            I boken FAH (framgångsrik aktiehandel) där Rikoschett presenteras används en sk dstat-exit.

=> Sälj vid stägning första dagen positionen ligger i vinst OR Sälj vid stängning börsdag nr 5.

-------------------------
            En annan fråga, fungerar verkligen denna rad som tänkt?
            5dag:=ge(d,add(köptid,5))

Jag har testat detta och får bara detta att funka genom att ta 7dagar = 5 börsdagar.

dvs
            5dag:=ge(d,add(köptid,7))

En tankevurpa hittad i villkoret som bestämmer antal dagar sedan köp. Nedanstående säljscript är korrigerat så att det verkligen räknar 5 börsdagar:

köppris:=lasttrade(b,p)
            köpdag:=lasttrade(b,d)
            vinstkrav:=1.02
            vinst:=gt(b,mult(köppris,vinstkrav))
            innehav:=gt(portfolio(v),0)
            samma_dag:=eqv(int(date()),int(d))
            kl1723:=lt(frac(d),0.7243055)
            5dag:=le(köpdag,aref(d,5))
            sälj1=and(innehav,or(vinst,5dag))
            sälj2=and(and(sälj1,samma_dag),kl1723)
            mult(sälj2,10)

Aref(d,5) pekar tillbaka till dag som är 5 börsdagar tidigare än idag, detta eftersom man använder dataserien D.
            För att räkna kalenderdagar, dvs inkl helger etc, kan man använda:

5kalenderdagar=ge(d,add(köpdag,5))

Comment

Om jag använder detta exitscript (svaret ovan) så verkar inte time-locken att sälja på stängning fungera. Får många avslut kl 09.01:59, 09.00:59 osv., Den utgår bara efter take-profit och säljer sedan.

Animerad upplösning: Per minut
              Programversion: 1.9.9.44
              Attached Files

Comment

Lägg till detta villkor om du endast vill handla lite innan stängning.
                kl1720:=gt(frac(d),0.7222221)

Tillägg:
                Jag skulle använda detta då det kan vara kortdag:

stängning:=lt(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),9)
                Last edited by Henric; 2013-06-17, 13:34. Anledning: xxx

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                  stängning:=lt(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),9)
                  Brukar också använda mig av denna logik med i scripten. Och den funkar som sagt

---
                  Dag5-logiken funkar dock inte att exekvera i ex i5( . Kan man hämta in D genom cmpref istället?

Som den här är nu, så pekar den då bara 5st 5minperioder bakåt när den exekveras inom intraday-prefixet.
                  Dag5:=LE(köpdag,aref(d,5))

Comment

Det ser ut att fungera i diagrammet. Har aldrig använt detta sätt. Annars går det att köra ett dummy-script som bara kolla villkoret och sparar i en cell.

i30(
                    test1=cmpref(d,1,A)
                    test2=eqv(aref(int(d),2),int(test1))
                    draw(mult(test2,30),3,bsbF)
                    add(0,0)
                    )

{@A(0,)}

Comment

Fick inte till det med cmpref på datum heller att exekveras i i5 men baseras på dagsdata.

värdeFrånA:=cmpref(d,0,A)
                      Dag5:=LE(köpdag,aref(VärdefrånA,5))

{@A(0,)}

Comment

Det kanske inte går. Konstigt då den verkar rita rätt. Det kanske går i diagrammet, men ej i bänken. Prova cmpref(d,5,A) eller dummy-script. Annars vet bossen!

Comment

Testa om detta säljscript fungerar. Förutsätter innehav från köpscript och säljer på 5 dagen efter lunch.

inpådagen:=gt(frac(date()),0.5)
                          dp:=int(cmpref(d,0,A))

i5(
                          time1=sub(dp,aref(dp,1))
                          time2=ge(dp,add(lasttrade(b,d),add(time1,5)))
                          trade1=and(time2,inpådagen)
                          trade2=and(trade1,gt(portfolio(v),0))
                          )

{@A(0,)}

Comment

Med det säljscriptet är affärerna "i marknaden" mellan 3.09 och 45.39 i längd så den presterar inte som avsett.

Comment

Jag körde några trades och det fungerade. Om vi för nu hoppar över situationer då det kan bli fler helgdagar med en börsdag(ar) emellan borde det fungera(kan lösa senare). Kan du ge exempel då tradedatum då innehavstiden är mindre än 42 timmar-

Comment

Bifogar zippad Excel-fil på de datumen som du efterfrågar
                                Attached Files

Comment

Working...
                                X