Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpta strategier och egen handel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Köpta strategier och egen handel

Denna tråd är en fristående fortsättning på diskussioner som började i Symphonytråden.

Vi konstaterade att det kan vara vanskligt att blanda köpta strategier och egen handel på samma konto.
    Man kan numera handla terminer på sitt ISK konto. Men för att kunna börja med detta måste man skicka in ansökningshandlingar till Nordnet trots att man redan har ett ISK konto och att man redan handlar terminer på sitt aktiekonto. Till och med en ny kreditupplysning måste göras på kunden initierad av Nordnet.

Jag har tidigare framfört en idé att man i NAT skulle ha "virtuella" konton som är skarpt anslutna till ett huvudkonto, på samma sätt som man kan koppla till flera fristående Nordnetkonton. Det virtuella kontot håller reda på sitt eget saldo samt senaste köp och sälj men de skarpa avsluten skickas till huvudkontot. Detta har flera fördelar:

1) Man kan ha ett virtuellt konto för köpt strategi och ett annat för egen handel.

2) Man kan ha flera köpta strategier som arbetar ostört på var sitt virtuellt konto. Om man köper flera olika strategier samtidigt får man rabatt.

3) Nordnet slår ju ihop 3 avslut till ett vid courtageberäkning. Att ha virtuella konton blir alltså billigare än att ha flera skarpa Nordnetkonton.

mvh
    Bertil

Jaha, då var det helg igen och då får man tillåta sig att filosofera lite.

Som jag tidigare nämnt i någon tråd så testade jag under 2012 några köpta strategier (dessa är numera utgångna och ersatta av förbättrade strategier).
    Det viktigaste med en köpt strategi är ju att den har ett bra trackrekord, både vid skarp handel och simulering i analysbänken.
    Det är även viktigt att den presterar bra vid just nu rådande handelsklimat för det är ju där ens första resultat sker med en nyköpt strategi.

Då man köper en strategi är det viktigt att man känner sig bekväm med strategins handelstempo. Det brukar kännas bra om strategins handelstempo överensstämmer med ens egna handelstempo vid manuell handel.

En långsammare strategi kan ju vid vissa tidpunkter ligga rätt mycket back, men det måste man acceptera då strategin enligt statistiken presterar bra över tid.
    Känns detta inte bekvämt bör man välja en snabbare strategi med fler avslut. Här blir maxförlusten per avslut mindre, men den ackumulerade förlusten över en vecka/månad kan ändå bli större än för en långsammare strategi. Det omvända gäller förstås vid vinstavslut.
    Eftersom inte alla köpta strategier har redovisning per dag är det viktigt att bli upplyst om ifall strategin har någon stop loss och hur stor maxförlusten blivet för ett avslut under den period man är intresserad av.

Om man alltså vet på ett ungefär hur strategin arbetar och hur stora maxförluster man får acceptera vid avslut, desto mer bekväm känner man sig med strategin och desto mindre är man benägen att gå in med manuell handel och intervenera och så fördärva strategin.

Då man börjar med en strategi bör man inte handla för maxbelopp utan ta det mer försiktigt. Då man använt strategin någon månad och känner sig bekväm med den kan man öka beloppet.

2012 då jag testade den numera utgångna strategin kände jag mig inte bekväm med att den på dagsbasis kunde ligga upp till 18 punkter back, dvs hade ingen stoploss. Jag började därför att utveckla strategier efter eget huvud. I mitten på 2012 fanns ju inte analysbänken utan jag testade mig fram med att handla skarpt. Detta är ett dyrt sätt att testa egna strategier. Jag modifierade mina script på dagsbasis , men handelsklimatet skiljde sig åt dag efter annan så resultatet blev inte så bra.

Om ni vill utveckla och testa egna script så tveka inte utan köp NAT Pro direkt. Detta lönar sig i längden. I skrivande stund är NAT Pro en betaversion som fortfarande har vissa begränsningar. Vilka dessa är kan man läsa i Pro tråden.

Lyckade affärer önskar
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2013-04-21, 13:37.

Comment

Working...
    X