Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Money Management

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Money Management

    Tråd för att diskutera olika portföljhanteringsmetoder (Money Management).

  • #2
    The Kelly Criterion

    Diskussion om money management började i OMX Tracker tråden och, tanken att diskutera vidare här.

    Delar några länkar kring bet sizing "The Kelly Criterion".

    En teori/metod för att räkna ut "optimal" storlek på position utifrån sannolikhet.

    Kelly Criterion Part 1:
    http://www.offroadfinance.com/2012/1...f-your-wealth/

    Kelly Criterion Part 2:
    http://www.offroadfinance.com/2012/1...rse-lotteries/


    Comment


    • #3
      Om man talar om Money management och risk så är min personliga rädsla mest för en global börskrasch som inträffar i USA då OMX är stängd.
      Om man då ligger investerad i terminer kan förlusten bli gigantiskt eftersom hävarmen på terminer är ca 10 gånger. För 100000:- kan man handla 10 kontrakt. Om man ligger lång och en krasch på 10% sker i USA och OMX öppnar 10% ner har man förlorat sina 100000:- kronor. Kraschar börsen 20% tappar man 200000:-. En börskrasch på 10% är mycket mer sannolik än en ökning på 10%. Därför vill jag aldrig ligga lång över natt eller helg.
      Med vänlig hälsning
      Bertil

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
        Diskussion om money management började i OMX Tracker tråden och, tanken att diskutera vidare här.

        Delar några länkar kring bet sizing "The Kelly Criterion".

        En teori/metod för att räkna ut "optimal" storlek på position utifrån sannolikhet.

        Kelly Criterion Part 1:
        http://www.offroadfinance.com/2012/1...f-your-wealth/

        Kelly Criterion Part 2:
        http://www.offroadfinance.com/2012/1...rse-lotteries/


        Jag klassificerar inte scaling som hävstång, utan andelar av ett kontrakt/aktie
        (0-1). Utveckling av strategier har inget med hävstång och bet-size att göra. Det är något man lägger på efteråt med en viss risk/avkastning, kanske efter t.e.x. Kelly. För strategier som håller en position över natten och inte är en rena break-out momentum lönar sig inte scaling, TP, och SL. B.l.a. whipsaws då en ny entry kommer mer ofördelaktigt, lägre totalavkastning, försöker jaga små vinster och åker sedan på ett gap, mm. SL kan sättas vid högsta historiska drawdown. Givetvis kan man minska risken med money mangement, men är bara en komprosmiss. Får ser om jag får rätt när Jimmy är klar med Tracker. Gärna mothugg.

        Comment


        • #5
          Inom tillverkningsindustrin används ofta en metod som heter FMEA, Failure modes and effects analysis. Metoden går ut på att man räknar upp allt som kan gå fel, förseningar mm, gör en bedömning på sannolikheten att problemet skall uppstå samt bedömer kostnaden för problemet om det skulle uppstå. Sedan multiplicerar man sannolikheten för att problemet skall uppstå med den ekonomiska konsekvensen av problemet. De problem som får störst multiplicerat värde är de viktigaste att arbeta med i förebyggande syfte.

          Om man tillämpar FMEA på handel med terminer kan man säga att sannolikheten för krasch på 10% över natt är 1 gång per 4 år (har ingen exakt statisktik tar siffran lite ur luften) och att konsekveksen blir att 100% av tradingkapitalet försvinner. Denna risk får sedan vägas mot möjligheten till vinst av att äga terminer över natt och helg, som kan backtradas med Bänken.
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Failure...fects_analysis
          mvh
          Bertil
          Last edited by Bertil; 2013-07-05, 00:06.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
            Inom tillverkningsindustrin används ofta en metod som heter FMEA, Failure modes and effects analysis. Metoden går ut på att man räknar upp allt som kan gå fel, förseningar mm, gör en bedömning på sannolikheten att problemet skall uppstå samt bedömer kostnaden för problemet om det skulle uppstå. Sedan multiplicerar man sannolikheten för att problemet skall uppstå med den ekonomiska konsekvensen av problemet. De problem som får störst multiplicerat värde är de viktigaste att arbeta med i förebyggande syfte.

            Om man tillämpar FMEA på handel med terminer kan man säga att sannolikheten för krasch på 10% över natt är 1 gång per 4 år (har ingen exakt statisktik tar siffran lite ur luften) och att konsekveksen blir att 100% av tradingkapitalet försvinner. Denna risk får sedan vägas mot möjligheten till vinst av att äga terminer över natt och helg, som kan backtradas med Bänken.
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Failure...fects_analysis
            mvh
            Bertil
            "sannolikheten för krasch på 10% över natt är 1 gång per 4 år"

            Kan det stämma?

            Vad är största öppningsgapet vi har haft sedan starten (var det 1987?)?

            Sedan ska man ju komma ihåg att bara för att man handlar när börsen är öppen är det ju inte säkert att man kommer ur positionen

            Kan ju bli tekniskt fel så att det blir stopp i handeln (har väl hänt rätt nyligen?)

            sedan har vi ökad risk för flash crash

            sannolikheten för krasch på 10% över natt är 1 gång per 4 år


            Men viktigast är nog att köra med lämpligt häv..

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av eric Visa inlägg
              "sannolikheten för krasch på 10% över natt är 1 gång per 4 år"

              Kan det stämma?

              Vad är största öppningsgapet vi har haft sedan starten (var det 1987?)?

              Sedan ska man ju komma ihåg att bara för att man handlar när börsen är öppen är det ju inte säkert att man kommer ur positionen

              Kan ju bli tekniskt fel så att det blir stopp i handeln (har väl hänt rätt nyligen?)

              sedan har vi ökad risk för flash crash

              http://money.cnn.com/2013/04/24/inve...ash/index.html


              Men viktigast är nog att köra med lämpligt häv..
              Glömde länken

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                Om man talar om Money management och risk så är min personliga rädsla mest för en global börskrasch som inträffar i USA då OMX är stängd.
                Om man då ligger investerad i terminer kan förlusten bli gigantiskt eftersom hävarmen på terminer är ca 10 gånger. För 100000:- kan man handla 10 kontrakt. Om man ligger lång och en krasch på 10% sker i USA och OMX öppnar 10% ner har man förlorat sina 100000:- kronor. Kraschar börsen 20% tappar man 200000:-. En börskrasch på 10% är mycket mer sannolik än en ökning på 10%. Därför vill jag aldrig ligga lång över natt eller helg.
                Med vänlig hälsning
                Bertil

                Så vitt jag vet har det inte varit något öppningsgap ner större än 4-5% de senaste 10 åren. Du har helt rätt. Kör man extrema hävstångar kan det bli stora summor. Om man kör hävstång 10 räknar man med att kunna skapa stora vinster. En avkastning på 10% dubblar kapitalet. Då finns det metoder där viss del av kapitalet aldrig exponeras och att vinster läggs åt sidan. Det minskas visserligen avkastningen, men ger stora visnter ändå. Det är givetvis svårast i början.

                Comment


                • #9
                  "Svarta måndagen, den 19 oktober 1987, blev en historisk urladdning. Paniken bröt ut i finanskvarteren i New York och Dow Jones föll 22,6 procent. Startskottet var oväntat dåliga handelssiffror från USA, som kom efter en tids oro på ränte- och valutamarknaden. I Stockholm föll börsen med 6 procent samma dag och med 8 procent dagen efter. På bara ett par veckor hade nästan 40 procent av Stockholmsbörsens värde raderats.

                  – Definitionen på börskrasch är en häftig nedgång på över 20 procent på 20 börsdagar. Exempel på det är 1987, 1992, 2000, 2008, 2011. Men starkast minns vi nog ändå enskilda svarta börsdagar. Och då hittar vi många kring 1990. 4 av 10 största rasen skedde då, säger Claes Hemberg sparekonom på Avanza. "
                  http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...en_7596894.svd

                  Minns själv januari 2012 då börsen hade fallit 3.5 %. Jag tänkte att rent statistiskt är det inte så många dagar som börsen faller mer än 3.5% så jag gick manuellt in lång på terminen. Den dagen föll börsen 5.5%. Suck...
                  Stop Loss är bra Money management.
                  mvh
                  Bertil

                  Comment


                  • #10
                    Risk management ingår i Money Management, men har tagit överhand i denna tråd. Vill man inte ha risk så kör man lägre hävstång eller stänger position. Jag tror tråden mer syftar på användandet av scaling, SL, TP, etc.

                    Comment


                    • #11
                      Trodde att Money Management var att maximera sin vinst med hjälp av statistiska metoder, men vill ingen diskutera risker i denna tråd så är det OK för mig.
                      mvh
                      Bertil

                      Comment


                      • #12
                        Tja Bertil, det var inte så jag menade. Absolut risk, risk i förhållande till avkastning och worst case är mycket viktigt. Du har absolut rätt att om du bränner allt kapital inklusive upparbetad vinst så är det kört. För mig gäller alltid hävstång 1 vid utvecklande av modeller. Sedan får modellen avgöra hur mycket hävstång du vill/kan lägga på. Detta är min åsikt. Jag ska nog hålla mig undan och låta tråden frodas.

                        Comment


                        • #13
                          Nu känns det lite som om vi har hamnat vid sidan om spåret.
                          Vi för väl skylla på Jimmy för detta när han startade tråden utan att länka till den ursprungliga diskussionen, samt samtidigt slänger in några länkar om betting.

                          Här startade alltsammans i inlägg 158.
                          http://www.autostock.se/vbulletin/sh...t=2463&page=11

                          Nu när vi ändå är inne på Risk Management och Bertils rädsla för att börsen öppnar ned med 10% nästa dag, kan jag säga att detta har aldrig hänt, i alla fall inte i modern tid. Börsen har däremot handlats ned 10% på en dag vid två tillfällen, 1929 och 1987, med samma periodicitet kommer nästa gång att ske 2045.
                          Att börsen handlas ned ser jag bara som positivt om man har autohandel och snabba script, och det har ju du Bertil.

                          Comment


                          • #14
                            När jag läser igenom den här tråden, så tycker jag nog att alla har rätt, men att konsensus om vad Money Management och riskhantering är, inte har infunnit sig än. Men ämnet är väl värt att diskuteras eftersom det belyser området risk från lite olika synvinklar.
                            Jimmy: jag är helt med på Kelly. Jag använder det själv för att dimensionera insatsen för strategierna. Dålig historik => lägre insats. Bra Historik => högre insats.

                            Bifogad fil innehåller Kelly insats beräkningar i Excel för Autostocks strategier uppdelat på long och short för Legato och Veloce. Bara Long för Coda
                            Attached Files
                            Last edited by petersi; 2013-07-12, 22:15. Anledning: Lagt till förklaring på bifogad fil

                            Comment

                            Working...
                            X