Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminshandel,regler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Terminshandel,regler

Tänkte diskutera lite avtalsregler för terminer. Visste inte under vilken rubrik, så det får bli en ny tråd här under Handelsstrategier.
    Terminerna har ju en viss sista likviddag då de förfaller till lösen. För OMXS303G terminen var denna dag igår fredag 2013-07-19. Man ser ju alltid till att avsluta sina kontrakt i god tid. Själv gör jag det 1 eller 2 dagar innan lösendagen.
    Igår fungerade inte mitt script "Stäng köp innan börsstängning" som jag aktiverat på tiden 17.22
    Jag hade tur (skicklighet ) på två sätt:
    a) jag satt vid datorn och kunde gå ur manuellet 17.23
    b) jag hade redan bytt till H-terminen, så det hade inte varit hela världen om jag fått ligga lång över helgen.

Nu till min fråga. Vad hade hänt och vad hade det kostat mig om jag suttit med kontrakt på OMXS303G efter sista likviddagen?

Jag har naturligtvis lusläst Nordnets derivatavtal. Där står:

"5. Medlemmen bemyndigas oåterkalleligen att på ifrågavarande Likviddag debitera eller kreditera transaktionskontot på grund av affärer i av Börsen tillhandahållna Instrument.
    Kunden skall se till att tillräckligt stort belopp finns tillgängligt på transaktions-kontot på Likviddagen."

Avtalet är ju mellan 3 parter: NASDAQ OMX Stockholm AB (”Börsen”), Medlemmen (Nordnet) och Kunden (jag).

§5 är ju allmänt hållet och specificerar inte exakt vad som händer med terminer efter sista likviddagen.

I en pdf från börsgolvet ( http://www.borsgolvet.se/marknadsbrev/borsgolvet_2.pdf) står
    "Detta betyder att innan en termin går till lösen måste man som trader sälja denna och investera i nästa periods terminskontrakt, vilket kallas att ”rulla” kontraktet.
    Detta är generellt mer enerverande ju långsiktigare man är, och det är också
    förbundet med viss förlustrisk i samband med kontraktsbytet. (Bland annat
    finns risk för ”contango”, vilket inte fördjupas ytterligare i denna artikel)."

Ingenstans hittar jag vad det kostar att missa en kontraktsinlösen. Jag kan tänka mig olika alternativ.
    a) terminskontraktet överförs automatiskt till nästa termin och jag får betala en mindre överföringsavgift.
    b) terminskontraktet överförs automatiskt till nästa termin och jag får betala med hela mitt säkerhetsbelopp. (ca 11000 per kontrakt).
    c) jag får betala en mindre straffavgift men får ingen överföring till ny termin.
    d) jag får betala med mitt säkerhetsbelopp men får ingen ny termin.
    e) jag får betala fullt kontraktsbelopp 121880 kr och får ett ogiltigt (värdelöst) kontrakt på G-terminen (inte troligt).

Underliggande värde till terminen är ju OMXS30 indexet, men vad är underliggande vara? Är det själva aktierna i indexet?
    f) jag får betala fullt kontraktsbeloppet 121880 kr och får aktier på Stockholmsbörsen som motsvarar beloppet med respektive vägning i index. Har jag inte täckning på depån så får jag betala straffränta, aktierna tvångssäljs och jag får betala courtage på 30 aktieaffärer.

Det är ju inte omöjligt att missa en terminsinlösen det kan ju bero på datorhaveri, internetproblem, man har tagit fel på lösendag, semester med förseningar, sjukdom mm.

Finns det någon som råkat ut för detta eller kan hänvisa till något dokument vore jag väldigt tacksam

mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2013-07-20, 10:26.

Dagsavräkning och terminen upphör.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
      Dagsavräkning och terminen upphör.
      Vilket alternativ ovan är det?
      mvh
      Bertil

Comment

Inget alternativ. Dagavräkning som alla andra dagar. Däremot kan kontrakten bli "hängande", dvs avstämningskursen avviker en del mot indexvärdet.

Comment

Inget alternativ. Dagavräkning som alla andra dagar. Däremot kan kontrakten bli "hängande", dvs avstämningskursen avviker en del mot indexvärdet.
          Förstår inte. Vad kostar det och vilka åtgärder krävs från min sida för att rätta till problemet?
          mvh
          Bertil
          Last edited by Bertil; 2013-07-20, 10:32.

Comment

Om man handlar terminer med t.ex guld som underliggande och likviddatum förfaller kan man ju kräva leverans. (fast Comex gör allt för att detta inte skall inträffa då de har guldbrist, fast det är ju ett annat problem). Kan man kräva "leverans" av de ingående aktierna?
            Hur hanteras "hängande terminskontrakt"? Kan ju inte handlas via Nordnets hemsida eller NAT. Får man ringa till sin Nordnetmäklare så kan denne hantera det? Och vad är prislappen?
            undrar
            Bertil

Comment

Den tredje fredagen varje månad är sista dagen för handel med innevarande månads OMXS30-derivat. Om denna
              dag är en helgdag närmast föregående handelsdag. Det innebär exempelvis att den tredje fredagen i mars är
              sista dagen du kan handla med marsderivat på OMXS30-index. Denna dag fastställs och publiceras ett slutindex.
              Slutindexet är ett volymmässigt vägt medelvärde av OMXS30-index på slutdagen. Det är utifrån detta värde som det
              slutliga kontantavräkningsbeloppet beräknas.

Comment

Den tredje fredagen varje månad är sista dagen för handel med innevarande månads OMXS30-derivat. Om denna
                dag är en helgdag närmast föregående handelsdag. Det innebär exempelvis att den tredje fredagen i mars är
                sista dagen du kan handla med marsderivat på OMXS30-index. Denna dag fastställs och publiceras ett slutindex.
                Slutindexet är ett volymmässigt vägt medelvärde av OMXS30-index på slutdagen. Det är utifrån detta värde som det
                slutliga kontantavräkningsbeloppet beräknas.
                Ovanstående beskriver ju bara den utgående terminens slutvärde. Äger jag 1 kontrakt (antag G-terminen) så kan de alltså dra 121880 kr från mitt konto. Innebär det då att jag får aktier för motsvarande belopp?
                Undrar
                Bertil

Som fortfarande inte blivit klokare.

Comment

I och med att det sker en slutavräkning upphör kontraktet mellan parterna. Jag reserverar mig för den exakta juridiken och förslår att du kontaktar expert på tex Nordnet.

http://nordic.nasdaqomxtrader.com/di...och_termin.pdf

Comment

I och med att det sker en slutavräkning upphör kontraktet mellan parterna. Jag reserverar mig för den exakta juridiken och förslår att du kontaktar expert på tex Nordnet.

http://nordic.nasdaqomxtrader.com/di...och_termin.pdf
                    I detta dokument står "En aktieterminsaffär är ett avtal idag om att köpa eller sälja aktier till ett överenskommet pris på en bestämd dag i framtiden. Det på förhand avtalade priset kallas terminspris. Betalning och leverans av aktierna ska ske vid ett bestämt tillfälle i framtiden mot terminspriset."

Ovanstående motsvarar alltså alternativ f) i mitt ursprungliga inlägg. Det jag undrar är om detta sker med automatik eller om man kontaktar sin mäklare och om man då kan förhandla om att rulla den utgående terminen till nästa termin mot dels den aktuella kostnaden för den nya terminen samt en avgift.

Problemet måste ju ha uppstått hos någon forumdeltagare som vet tillvägagångsättet och kan delge oss andra. Visst jag kan ju kontakata en Nordnetmäklare och fråga. Skall återkomma med svaret då det är av allmänt intresse för alla terminshandlare.
                    mvh
                    Bertil

Comment

"Stängning

Stängning används bl.a. vid terminsaffärer på aktieindex. Eftersom det inte finns någon underliggande vara att leverera sker istället en kontant reglering, en s.k. stängning, på slutdagen"

?

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800022181.html

Comment

Ursprungligen postat av eric Visa inlägg
                        "Stängning

Stängning används bl.a. vid terminsaffärer på aktieindex. Eftersom det inte finns någon underliggande vara att leverera sker istället en kontant reglering, en s.k. stängning, på slutdagen"

?

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800022181.html
                        Fortsättningen lyder:
                        "Om slutindex (index på slutdagen) överstiger lösenindex (terminspriset) har köparen gjort en vinst och erhåller mellanskillnaden. Om slutindex i stället understiger terminspriset, ska köparen betala mellanskillnaden till säljaren. För säljaren gäller det omvända dvs. att om slutindex överstiger lösenindex ska säljaren betala mellanskillnaden och om slutindex understiger lösenindex får säljaren mellanskillnaden.Om terminsavtalet avslutas genom stängning är nettovinsten skattepliktig i sin helhet och nettoförlusten är avdragsgill. Det resultat som ska redovisas är mellanskillnaden mellan slutindex och lösenindex (terminspriset)."
                        Det verkar bara som om terminen automatiskt avslutas mot slutindex. Verkar ju vettigt.
                        mvh
                        Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                          Det verkar bara som om terminen automatiskt avslutas mot slutindex. Verkar ju vettigt.
                          mvh
                          Bertil
                          Det stämmer. Om du köpt en termin så "säljs" denna termin på slutdagen till det avvägda pris, som Henric redogjort för.
                          Har du sålt en termin så köps den tillbaka till det avvägda priset. Skillnaden + eller - hamnar/dras från ditt konto.

Det blir i praktiken alltså ingen skillnad mot att du hade gjort affären själv.
                          Om du låter du den gå till lösen slipper du däremot courtage.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                            Det stämmer. Om du köpt en termin så "säljs" denna termin på slutdagen till det avvägda pris, som Henric redogjort för.
                            Har du sålt en termin så köps den tillbaka till det avvägda priset. Skillnaden + eller - hamnar/dras från ditt konto.

Det blir i praktiken alltså ingen skillnad mot att du hade gjort affären själv.

Har fått svar från Nordnet. LillWicke har rätt. Så här säger Nordnet:
                            "Den förfaller helt enkelt. Vanlig kontantavräkning sker. Ingen automatisk rullning till nästa månad."
                            mvh
                            Bertil

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg

Nuförtiden tar Nordnet ut courtage även vid lösen...

Comment

Working...
                              X