Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Derivat guld och silver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Derivat guld och silver

    Tänkte starta en tråd där vi kan diskutera NAT handel på guld och silverderivat. Guld har ju under ett decennium legat i en uppgångsfas för att efter en dubbeltopp hösten 2011 och hösten 2012 vända ner. Nu verkar guldet vara på väg upp igen. Det finns starka misstankar att guldhandeln i terminer (pappersguld) har varit och är manipulerad på Comex. Pappersguldet har gått ner samtidigt som efterfrågan på fysiskt guld ökat. Silver följer guldet fast är lite mer volatilt. Guldet fixeras av London vid två dagliga tidpunkter på förmiddagen och på eftermiddagen, med vissa dagliga kursrörelser som följd. Jag har före Analyzerns tillkomst försökt trada med olika fasta tidpunkter och take profit samt SL men inte lyckats att få till det (inte lagt ner så mycket tid).
    En svårighet är att guld och silver tradas nästan hela dygnet, medan man ju måste välja om man vill derivathandla då europa eller USA börserna är öppna.

    För tillfället handlar jag bara små poster i silver x3 och tittar på ett medelvärde på 3000 minuter. Blir en liten vinst enligt Analyzern.

    Finns det andra här som tradar i ädelmetallers derivat så vore det intressant att höra era synpunkter. Det finns ju många diskussioner om guld och silver på olika nätforum, så i denna tråd är det mer intressant att koppla handeln till ordermodeller i NAT.
    mvh
    Bertil


    Så här ser min enkla medelvärdesscript ut om någon är intresserad av att testa och förfina. Är intrimmat mot silver x3
    { Mitt Silver8 köp }
    { 130211 }
    innehav:=Portfolio(v)
    ok_att_handla:=Eqv(innehav,0)
    stycken1:=3
    stycken2:=3000
    trappa1:=0.003
    trappa2:=0.0001
    tidspärr1:=90
    tidspärr2:=90
    lt1:=LastTrade(S,D)
    lt2:=Portfolio(D)
    minSedanShort:=Mult(Sub(Date(),lt1),1440)
    minSedanTrans:=Mult(Sub(Date(),lt2),1440)
    delay_ok:=gt(minSedanShort,tidspärr1)
    trans_ok:=gt(minSedanTrans,tidspärr2)

    i1(
    { efter kl 09.00}
    tid1=gt(int(mult(frac(d),1440)),540)
    { före kl 17.20}
    tid2=lt(int(mult(frac(d),1440)),1040)

    carpe=Div(Add(b,s),2)
    nuslang1=Mov(carpe,stycken1,s)
    dåslang1=Mov(Aref(carpe,2),stycken1,s)

    nuslang2=Mov(Aref(carpe,1),stycken2,s)
    dåslang2=Mov(Aref(carpe,3),stycken2,s)

    diffslang1=Div(Sub(nuslang1,dåslang1),nuslang1)
    diffslang2=Div(Sub(nuslang2,dåslang2),nuslang2)

    Draw(nuslang1,2,bqb0)
    Draw(nuslang2,3,rqb0)

    köpa=And(Gt(diffslang1,trappa1),Gt(diffslang2,trappa2))

    ditt_köpscript=And(And(And(And(köpa,tid1),tid2),delay_ok),trans_ok)
    Draw(Sub(nuslang2,Mult(Mult(köpa,0.12),nuslang2)),1,dgqb0)
    köpsignal=And(ditt_köpscript,ok_att_handla)
    Mult(köpsignal,25)
    )
    Attached Files
    Last edited by Bertil; 2013-08-18, 13:21.

  • #2
    Har utvecklat mina script något samt simulerat från 22 feb till dags dato dvs ca 7 månader. Nu fungerar cash(T) i analyzern så jag ansatte 10000:- på ett simulerakonto och körde samma köp och säljscript kopplat på både bull och bear silver x3 simultant. Blev +154%

    Med vänlig hälsning
    Bertil

    Edit: Jag handlar alltså för hela beloppet ( Cash(T) ) som ackumulerats på simulerakontot.
    Attached Files
    Last edited by Bertil; 2013-09-22, 14:55.

    Comment


    • #3
      Mina script sålde bear silver idag som gått upp rätt så mycket jämfört med 3000 minuters medelvärdet, vilket kan indikera att bear kommer att öppna ner imorgon. Inte alls säkert, men jag är försiktig.
      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
        Mina script sålde bear silver idag som gått upp rätt så mycket jämfört med 3000 minuters medelvärdet, vilket kan indikera att bear kommer att öppna ner imorgon. Inte alls säkert, men jag är försiktig.
        mvh
        Bertil
        Blev precis som jag misstänkte. Silver Bear öppnade nedåt. Se graf.
        Med vänlig hälsning
        Bertil
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Nu kom en signal för Bull Silver.
          15:02 ORDER "sl) Mitt Silver8 köp BULL SILVER X3 C(35)" kurs 18.61
          mvh
          Bertil

          Comment


          • #6
            Nu har scripten gjort följande affärer
            11:08 ORDER "sl) Mitt Silver8 sälj BULL SILVER X3 C(35)" kurs 0.00
            13:49 ORDER "sl) Mitt Silver8 köp BEAR SILVER X3 C(35)" kurs 0.00

            Att kurserna är angivna till 0.00 beror på att handeln inte sker varje dag och Autostock envisas med att i meddelandefönstret redovisa senaste avslutskurs istället för det mer naturliga aktuell köpkurs vid sälj och aktuell säljkurs vid köp.
            mvh
            Bertil

            PS I orderdialogen är sälj BULL 15.27 kr och köp bear 3.10 kr
            Last edited by Bertil; 2013-10-15, 15:04.

            Comment


            • #7
              Scripten ångrade sig och sålde bear silver igen
              15:47 ORDER "sl) Mitt Silver8 sälj BEAR SILVER X3 C(35)" kurs 3.10

              Nu kan man tro att jag sålde för samma pris som jag köpte, men meddelande dialogen visar ju senaste avslut dvs det som jag köpte för. Jag sålde för 2.88
              Dvs kursen har sjunkit 7.6% på 90 minuter som är min minimi tidsgräns för handel efter avslut. Ingen bra affär...
              mvh
              Bertil

              Comment


              • #8
                Lite veligt blir det men nu verkar Bear Silver gälla
                13:57 ORDER "sl) Mitt Silver8 köp BEAR SILVER X3 C(35)" kurs 2.93

                mvh
                Bertil

                Comment


                • #9
                  Lotteri just nu på marknaden tills politikerna bestämt sig för vad de vill.

                  Comment


                  • #10
                    09:36 ORDER "sl) Mitt Silver8 sälj BEAR SILVER X3 C(35)" kurs 2.47 -16%
                    mvh
                    Bertil

                    Comment


                    • #11
                      14:36 ORDER "sl) Mitt Silver8 köp BULL SILVER X3 C(35)" kurs 19.78
                      17:21 ORDER "sl) Mitt Silver8 sälj BULL SILVER X3 C(35)" kurs 20.02 + 1.2 %


                      mvh
                      Bertil
                      Last edited by Bertil; 2013-10-22, 16:28.

                      Comment


                      • #12
                        14:17 ORDER "sl) Mitt Silver8 köp BULL SILVER X3 C(35)" kurs 19.75
                        17:21 ORDER "sl) Mitt Silver8 sälj BULL SILVER X3 C(35)" kurs 19.82 +0.3 %
                        mvh
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2013-10-23, 16:30.

                        Comment


                        • #13
                          12:20 ORDER "sl) Mitt Silver8 köp BULL SILVER X3 C(35)" kurs 20.10
                          Med vänlig hälsning
                          Bertil

                          Comment


                          • #14
                            Bull och Bear silver

                            Jag har ägnat helgen åt att försöka få till en strategi för att handla bull och bear silver.
                            Som jag tidigare nämnt så handlas ju silver hela dygnet utom någon timme på natten och inte på helgen. Handlar man då derivat 09.00 till 17.30 så är man utestängd från handel största delen av handelsdygnet. ( Visst man kan handla derivat i USA 15.30 till 22.00 istället men det är inte så lätt att kombinera med automathandel. )
                            Detta leder till att gapen mellan öppningen och föregående dags stängning är mycket stora. Många menar att guld och silver manipuleras och detta har också erkänts av vissa banker som fått böta. Manipuleringen sker oftast då den asiatiska ädelmetallmarknaden är öppen och då handelsvolymerna är som lägst för då är det "billigast" att manipulera. Kurserna kan då tryckas ner kanske 3% och handlar man då som jag med bull och bear blir det ju 9% smällar man kan åka på om man är felpositionerad, vilket man nästan alltid är då smashen neråt kommer efter en längre tids uppgång.

                            Om man som jag tidigare gjort använt medelvärdesbildningar på runt 3000 minuter så kan man hantera jämna rörelser men blir det hackigt så kommer man in för sent.

                            Jag har nu använt min teknik "kontinuerliga kurvan" för att jämna till kursen innan jag tar fram mina indikatorer. Blir lite bättre, men jag kan inte hantera de kraftiga rörelserna.

                            MVH
                            Bertil
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Man har ju möjlighet att hedga sig undervtiden vi inte kan handla här. Om man innehar bpde en Bull och en Bear och det blir ett gap till nästa dag kommer den ena av positionerna att ligga plus som en följd. Courtaget är ju bortplockat numera...

                              Comment

                              Working...
                              X