Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Standardmodell TOM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Standardmodell TOM

    Hur gör man om man vill skapa en TOM strategiför Dags, Cac mfl?
    Tack

  • #2
    Det är ganska enkelt, kopiera både triggerscripten och ordermodellerna, sätt namn som talar om vilket index det gäller. Därefter är det bara en enda sak som behöver ändras längst ned i triggerscripten:

    {@A(60,OMX Stock )}

    längst ner talar om vilket index som analyseras, och om du byter det till tex:

    {@A(60,B-IDX-DAXI)}

    är det DAX som körs, eller:

    {@B(0,B-IDX-CAC4)}

    får du en analys på CAC40.


    Därefter gäller det bara att leta upp lämpliga instrument att handla, för DAX är det inga problem - det finns gott om minifutures och certifikat hos tex BNP Paribas, Societe Generale osv. CAC40 kan vara värre kanske, det är ingen stor marknad i Sverige.


    Comment


    • #3
      Standardmodell TOM

      Konversationer om TOM-strategin (Turn of month).

      Comment


      • #4
        Hej Rikard,

        Tack för en intressant strategi som verkar generera stålar!

        Jag håller på som bäst och simulerar den här strategin i analysbänken på OMXS30 indexet för att få fram samma ackumulerad avkastning som på er hemsida.

        För statistiken på er hemsida har ni väll använt er av återinvestering?
        I "va) Analys Standardmodell insats" är det ett fast belopp per trade. Har ändrat det till köp för hela depån varje gång.

        Så till frågan, hur kan jag få till en simulering som ni med "2 ggr hävstång ( vi har använt 1,6 X )" så att den ackumulerade avkastningen stämmer?

        Last edited by Wheelie; 2013-10-18, 16:35.

        Comment


        • #5
          Vi satte courtage till 0,039%, simulerade på index (senast betalt) och multiplicerade det procentuella resultaten månad för månad (manuellt när det lades upp på webben) med 1,6 så har vi tagit överdriven hänsyn till både slippage och genomsnittlig utväxling hos tex en minifuture eller de nya FLEX-certifikaten som Öhman skräddarsytt åt oss.

          Comment


          • #6
            Då blir det att ta fram papper och penna.

            Får inte ackumulerad avkastning riktigt att stämma mot er redovisad.
            Tex år 2007 får jag 9,1% mot era 14,1% i avkastning.

            Kan du Rikard se varför det avviker?


            Attached Files
            Last edited by Wheelie; 2013-10-19, 22:27.

            Comment


            • #7
              Hm, vad kör du med för courtage? Jag får följande med 0,039%, dvs lite bättre än de "officiella" siffrorna på webben.
              2007-02-06 - 2007-02-28 OMXS30 1,71% 2,74% 101710 102740
              2007-03-05 - 2007-03-29 OMXS30 -3,29% -5,26% 97956 97335
              2007-04-04 - 2007-04-25 OMXS30 3,00% 4,8% 100895 102007
              2007-05-04 - 2007-05-28 OMXS30 -0,85% -1,36% 100037 100619
              2007-06-04 - 2007-06-25 OMXS30 1,20% 1,92% 101238 102551
              2007-07-04 - 2007-07-25 OMXS30 2,47% 3,95% 103739 106602
              2007-08-06 - 2007-08-29 OMXS30 -4,40% -7,04% 99174 99097
              2007-09-04 - 2007-09-25 OMXS30 3,63% 5,81% 102774 104855
              2007-10-04 - 2007-10-25 OMXS30 4,45% 7,12% 107348 112320
              2007-11-05 - 2007-11-26 OMXS30 -2,55% -4,08% 104610 107738
              2007-12-04 - 2007-12-04 OMXS30 3,42% 5,47% 108188 113 631

              Comment


              • #8
                Jag har kört med courtage 0,039% och följande egna script,

                va) Analys TOM insats

                { Insats i % av depån }
                insatsstorlek:=100

                insatsprocent:=div(insatsstorlek,100)
                insatsbelopp:=mult(add(cash(a),cash(t)),insatsprocent)
                köpantal:=Int(Div(insatsbelopp,c))
                innehav:=Portfolio(v)
                i1(
                övermål=Ge(innehav,köpantal)
                slutantal1=If(övermål,0,SUB(köpantal,innehav))
                add(0,slutantal1)
                )

                vl) Analys closekurs + 0.30 kr

                i1(roundprice(Add(c,0.30)))

                Kan det vara så att +0.30 kr kan göra så stor skillnad?
                Jag får göra en ny simulering med 0 kr senare i kväll.

                Ser att du har ett räknefel på maj månad, skall vara -1,36% (ej +1,36%).
                Last edited by Wheelie; 2013-10-20, 15:19.

                Comment


                • #9
                  Efter nytt test ser det bättre ut men det är fortfarande några månader som diffar mot dig.

                  Men nu vet jag i alla fall att jag simulerar rätt.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Har TOM slutat fungera? Den senaste tidens trend ser inte längre så kul ut... Är det en tillfällig svacka eller har strategin slutat fungera helt och hållet??

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av swedtraders Visa inlägg
                      Har TOM slutat fungera? Den senaste tidens trend ser inte längre så kul ut... Är det en tillfällig svacka eller har strategin slutat fungera helt och hållet??
                      Hej
                      Det syns en tydlig månadsmönster om man tittar i grafen, men villkoren i strategin fångar inte det tillräckligt bra; datum o trigger villkor. Så TOM fungerar inte lika bra utan modifiering enligt min uppfattning. Du kan titta lång tid tillbaka (år) i grafen och se tydligt mönster över lång tid, så jag tror inte detta fenomen är tillfälligt utan snarare behov av annan trigger o datum för flexibilitet att fånga svaghet o styrka...

                      Comment


                      • #12
                        Jag har kollat grafen hela vägen och den senaste tidens utveckling (ca 1,5 år) är den i särklass sämsta hittills. Strategin har fungerat utmärkt tidigare och har alltså fångat månadsmönstret bra tills för ca 1,5 år sedan. Någon extra filtrering har inte behövts, alltså har strategin försämrats. Har du något förslag på filtrering som förbättrar resultatet de senaste 1,5 åren utan att försämra affärerna före det? Jag lyssnar mer än gärna!

                        Frågan är: -Har strategin slutat fungera eller är det bara en tillfällig svacka? Är det bara frågan om sannolikheter och en oturlig serie resultat eller är det något fundamentalt som förändrats?

                        Comment


                        • #13
                          Hej

                          Frågan har nog inget exakt svar. Börsen är föränderlig och vi kan ha hypoteser. Skulle den gå att förutsäga statiskt i oändlighet och vara förutsägbar skulle den troligen sluta att fungera, alla kan inte vinna i ett spel.

                          Min hypotes är att fler är medvetna om månadseffekten (finns ju till exempel fonder som marknadsför beteendet) och därför förskjuts överköpt och översåltcykeln, kan vara så att instituten handlar andra dagar för de får för dåligt pris i slutet av månaden. Om du följer 1.5 år och letar bottnar och toppar varje månad så hittar du datum som är överrepresenterade, om du fokuserar på dessa datum och området före och efter, som filter och sedan lägger till En indikator för trigger. Detta kan förskjutas över tid. Börsen reagerar också olika vid vissa situationer då effekten tillfälligt sätts ur spel. Du ser när i grafen och troligen varför, vad som föregått det avvikande beteendet. T.ex. kurs varit under 200 MA. Detta är en hypotes. ..

                          Comment


                          • #14
                            ...Sååå... din hypotes är alltså att strategin inte fungerar längre då...?! Intressant... Du tror alltså inte att det bara är en tillfällig svacka eller att det rör sig om att sannolikheten spelar oss ett spratt? Förlustperioder förekommer ju i alla strategier även om hypotesen är sann hela tiden.

                            Comment


                            • #15
                              Jag har aldrig sett en strategi som fungerar över tid, utan man väljer strategi från sin verktygslåda av erfarenhet och tro utifrån rådande Börs klimat. Månadsrörelser finns ju fortfarande men i lite annan skepnad. handlar man TOM strategi förstår man troligen vad som bidrar till att beteendet finns. Att alla småparare har varit på banken någon gång och uppmanats att bli plusskund och fått förslaget månadsspara några hundra lappar i fonder varje månad..... Under tid har folk uppmanats att fonder är mindre bra, kunskap om månadseffekt att inte köpa när priset är dyrt i slutet av månaden, jag kan också tänka mig slopad avdragsrätt i sparande får sparare att se över hur de sparar... Hypotes och spekulation
                              Last edited by jimmy; 2015-01-29, 06:45.

                              Comment

                              Working...
                              X