If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
10:03 ORDER "sl) Standardmodell Double 7 minishrt köp BLANKA SEB N" kurs 34.59
Börjar kännas ensam med att köra DB7 =)
Nu är du inte ensam längre :-) Precis kopplat klart D7. Vilka aktier har du med?
Får se om jag har gjort rätt också, för tyckte inte att manualen för ETPer var helt glasklar.
Fält 6 för minilong och 7 för minishrt, med samma ID på aktien i både fält 6 & 7?
Sen ansluta ordermodeller enligt följande;
Double 7 minilong köp/sälj till alla minilong jag vill ha.
Double 7 minishort köp/sälj till till alla minishrt jag vill ha.
Resterande Double 7 köp/sälj/shrt/Cover till aktierna.
Allt anslutet på en verkligt konto, inget fiktivt.
Ursprungligen postat av Rikard AutostockVisa inlägg
Det ser ut att stämma fint.
PS. Du kan också köra aktiemodellerna på ett demokonto men använda ETP Link för att handla minis.
Sweet :-)
Jag har funderat på en grej där med ETP-link, som är sjukt smidigt för övrigt, men jag funderar på hur den procentuella insatsen blir mot ETPerna. Om jag ställer en viss procent i ex D7 och väljer ungefär samma hävstång i alla ETPer, då bör det väl bli ungefär samma summa för de ETPer som handlas? Eller är jag helt fel ute?
Du kan välja hur ETP Link ska handla avseende insatsen. Om man inte gör något så replikeras antal aktier rakt av till minifutures. Då får du samma position i marknaden men till lägre kostnad eftersom hävstången reducerar priset på minifuturerna.
Det andra sättet är att ange ett fast belopp för varje mini i fältet Standardmodell insats. Då handlas så många minis du får för beloppet. Nackdelen är att man kan få en väldigt hög risk om minifuturen ligger nära finansieringsnivå.
Det tredje sättet är att ange -10 för att få tex 10% av kontots storlek i positionen. Men nackdelen är densamma med hävstången för minifuturen.
Sammantaget är första metoden säkrast, men får det antal minis som man har aktier på testkontot. Då spelar hävstången ingen roll längre. Det enda man inte har superkoll på är exakt hur stor positionen blir i kronor eftersom hävstången inte är konstant.
Jag har redan kopplat bort dom och tagit bort indata-variabeln. Jag har kommit till insikt att hålla på med att koppla ihop med minis är för mycket jobb, för man måste ju också hålla koll på att de inte har blivit knockade eller något annat. Så från och med nu så kör jag bara rena aktier istället förutom i indexhandeln såklart, det är mycket lättare.
Så senare ikväll när barnen sover så tänkte jag koppla på D7 igen, fast bara långsidan och med rena aktier istället. Courtaget äter ju en del över tid men priset per affär är inte så överdrivet mycket (har en fint avtal med Nordnet) om man jämför med tiden man måste lägga ner med minis.
Comment