Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Volym och kurs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Volym och kurs

Nu är det helg och då blommar den filosofiska ådran. I tråden Hönan och ägget diskuterade vi OMXS30 indexet kontra de underliggande aktierna. Där uppstår ett återkopplat reglersystem. De som handlar enskilda aktier sneglar även på hur indexet går, om det går upp så fås incitament att gå lång i aktien varpå den enskilda aktiekursen går upp och även påverkar indexet att stiga. Det omvända gäller naturligtvis vid nedgång. Detta leder till svängningar runt ett medelvärde både för de enskilda aktierna och indexet.

Om man handlar med OMXS30 terminer så sneglar man på OMXS30 indexet. Terminen får inte skilja sig för mycket från indexet för då agerar handlarna på detta.
    Då jag började scripta hade jag ordermodeller som kollade skillnaden mellan index och termin och handlade efter detta. Skillnaden är dock liten 0.25 - 0.5 punkter och det är svårt att göra vinst på denna handel. Om man handlat terminen så att den avviker för mycket från index så går terminen tillbaka till att spegla index.
    Om däremot influenserna i terminen kommer utifrån t.ex från någon global ekonomisk nyhet eller något så simpelt som förändring i tyska indexet DAX så är min uppfattning att terminshandlarna reagerar snabbare än de handlare som handlar de 30 enskilda aktierna. Rätta mig om jag har fel.

Vi har i olika trådar diskuterat volym som indikator på kursändringar. Min uppfattning är att det är vanskligt att titta på volym på terminen då den "bara" återspeglar indexet. Mina scriptexperiment visar att volym och kurs för terminen följs åt bra.

För enskilda akter kan man ibland höra från ekonominyheter "aktien steg under stor omsättning". Jag undrar lite över innebörden då det nästan alltid krävs "stor" omsättning för att ändra en aktiekurs. Har det någon speciell betydelse om omsättningen är "stor"? Blir uppgången stabilare då? Varar uppgången längre? Eller är det tvärt om? Det kanske är bättre att kursen ökar under liten omsättning för då är ägarna övertygade om att kursen kommer att öka och de flesta är ovilliga att sälja.

T ex Raptor använder sig ju av om en aktie är överköpt, men det är inte detta fenomen jag tänker på just nu.
    Jag funderar på om man tog fram en indikator som är aktieprisändring/(aktievolym*tid). I klartext vilken aktievolym krävs det för att öka kursen 1% på en timma. Om denna indikator är låg/hög är det då ett gott tecken för fortsatt kursökning?
    Man kan ju relativt lätt scripta en sådan indikator. Är det någon som redan gjort detta eller har synpunkter, så välkomna till tråden!
    Med vänlig hälsning
    Bertil

Edit: Det finns en tråd som behandlar standardmodell med MFI här http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=3296
    Jag har inte lusläst den tråden ännu.
    Last edited by Bertil; 2014-01-04, 12:14.

Ett litet förtydligande. Jag är ju ute efter att prediktera "säkra" kursändringar inom 30 minuter. Min idé är alltså att volymmässigt kontrollera alla de i OMXS30 ingående aktierna för att få ett hum om vad som omedelbart är på gång. Jag vet att LillWicke sedan länge kontrollerat volymen på de underliggande aktierna fast med en lite längre tidshorisont.

Jag är väl den på forumet som handlar med kortast tidsperspektiv så många av de vanligaste strategierna är ju inte tillämpbara. Jag försöker ju analysera och handla i det som de flesta kallar "brus".
    Med vänlig hälsning
    Bertil

Comment

Har gjort lite script och labbat lite, men det gav inte så mycket. För att inte hamna i brusnivån där kursen inte rör sig så mycket la jag även till ett minvillkor på kursändringen. Jag är som sagt ute efter att detektera kortsiktig breakout.
      Med vänlig hälsning
      Bertil

Edit: Hittade även funktionen OBV() On Balance Volume men den arbetar från diagrammets början och gav mig inte så mycket då jag är ute efter break out.
      Last edited by Bertil; 2014-01-04, 14:57.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
        Bertil tjötar ju om exempel hela tiden.
        ...
        Special:
        11) Polynomanpassade kurvor. (en Bertil-grej)
        12) Äkta Volym profiling blir möjligt att scripta.
        ...
        Vad menar du med Äkta Volym profiling?
        Med vänlig hälsning
        Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
          Vad menar du med Äkta Volym profiling?
          Med vänlig hälsning
          Bertil
          Jag syftar på den här tråden, vilket inte är äkta volym profiling.
          http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=3278

Comment

Tack, hade bara skummat den tråden förut. Då jag ser periodtider som i60 och i120 brukar mitt intresse svalna. Vet inte hur bra tillämpbart det är på lägre periodtider.
            Med vänlig hälsning
            Bertil

Comment

Du har definitivt användning av periodtider av 60 och 120, det beror alldeles på vad det är du tar in under dessa tider, de är ju inte ämnade att trigga på.
              Volym profiling är ju främst ämnat till att hitta speciella stöd och motståndsnivåer och då måste periodtiden vara lång om man gör som i länken. Om det handlar om äkta VP däremot gäller andra villkor.

Last edited by LillWicke; 2014-01-05, 00:40.

Comment

Tänkte inte på det. Profilen måste ju ha statistik för att få tag på jämviktsvolymspriset, triggen är om avvikelsen blir för stor.
                Med vänlig hälsning
                Bertil

Comment

Working...
                X